انتقال آب دریا صنعتی شدن استان فارس را تسریع می کند


سید محمدرضا رضازاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به راهی که دیده شده و نیازهای فعلی و آتی که در نظر گرفته شده است ، مطمئناً با تحویل این آب ، کسانی که قصد کار در حوزه صنعتی به راحتی وارد آن می شود. “آنها فعال می شوند.
وی ادامه داد: موضوع استفاده از منابع آب غیرمتعارف به ویژه آب دریا و اقیانوس ها موضوعی است که جامعه بشری مجبور به پرداختن به آن است و سرمایه گذاری های مختلفی در این زمینه از جمله در کشورهای جنوب خلیج فارس انجام شده است ، جایی که آب می نوشد “آنها از شیرین سازی آب دریا تأمین می شوند.

انتقال آب دریا صنعتی شدن استان فارس را تسریع می کند

رئیس شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس گفت: کشور ما نیز کشوری خشک است و میانگین بارندگی در آن کمتر از یک سوم متوسط ​​جهانی است و با مشکل روبرو شده است چندین سال با خشکسالی روبرو شده است. در سال های اخیر آب دریا در صنعت و درصد نوشیدنی ها مورد توجه جدی تری قرار گرفته است.
وی گفت: هم اکنون خط آب به کرمان و یزد معرفی شده و سایر خطوط انتقال به خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد.
رئیس شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس گفت: با توجه به نیاز به آب در استان فارس ، از اواخر سال 1399 ، گفتگوهای نماینده ولی فقیه در فارس و رهبر نماز جمعه شیراز ، فرماندار فارس و مجلس نمایندگان در مورد استفاده از آب. “دریا و شیرین سازی و انتقال آن به نقاط ضروری استان مورد بحث قرار گرفت و بر لزوم نظارت جدی تر بر این موضوع تأکید شد.
رضازاده گفت: سپس ، در آوریل 1400 ، شورایی به نام شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس تشکیل شد و پیگیری موضوعات را در دستور کار قرار داد.
وی گفت: در اولین گام انتقال آب ، پروژه ای توسط یکی از سرمایه گذاران استان راه اندازی شد که در فاز اول هدف انتقال آب به لامرد و مهر به میزان 15 میلیون متر مکعب بود. این پروژه در مارس 2016 آغاز شد. اما از سال 98 به بعد به دلیل عدم اختلاف بین دستگاه های اجرایی مربوطه و مشکلاتی که پیمانکار و سرمایه گذار را آزار داده بود ، کار وی با رکود مواجه شد.
وی افزود: با پیگیری های انجام شده ، در آستانه حل مشکلات بود و قرارداد تأمین آب منطقه انرژی لامرد با شرکت سرمایه گذار نهایی شد و سایر موارد و نیازهای صنعتی منطقه نیز بررسی شد. “
رئیس شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس گفت: همچنین در این زمینه با وزارت نیرو هماهنگی صورت گرفت و سرانجام به نقطه اجرای عملیات اجرایی خطوط لوله رسیدیم که روز شنبه انجام شد ، 17 ژوئیه 1400. “
رضازاده ادامه داد: در فاز اول ، هدف این پروژه رساندن آب به لامرد و مهر است اما خط لوله اجرا شده در این پروژه 60 میلیون متر مکعب آب ظرفیت دارد که 15 میلیون متر مکعب آن در لامرد و مهر و بخشی است . “همچنین می تواند برای استان هرمزگان در پارسیان در دسترس قرار گیرد.
استاندار سابق فارس افزود: اما برای هدف بعدی حداکثر 290 میلیون متر مکعب آب به استان فارس و نقاط مصرفی لازم برای آن استان منتقل می شود و بنابراین قطر خط لوله انجام شده اکنون در نظر گرفته شده است کمی بزرگتر “آینده را امن کنید.
رضازاده افزود: امیدواریم با شروع عملیات خط لوله و احداث تاسیساتی که زیرساخت های آنها برای آب شیرین کن آماده شده ، شاهد باشیم که آب به زودی به لامرد و مهر ، ابتدا به سایر مراکز صنعتی و تا حدی ارسال می شود. برای نوشیدن. باید منتقل شود

بیشتر بخوانید  سخنگوی گردان قدس: گنبد آهنین توسط گروه های مقاومت شکست خورد

عملیات خط لوله پروژه انتقال آب از خلیج فارس به شهر لامرد در جنوب استان فارس از شنبه (17 ژوئیه) در مراسمی با حضور مقامات کشوری و استانی آغاز شد.
به گزارش ایرنا ، اجرای طولانی مدت این پروژه برای تأمین آب آشامیدنی ، کشاورزی و صنعت استان فارس از 22 مارس 1997 با حضور وزرای صمت ، انرژی و اطلاعات که تاکنون 2.2 میلیون حفاری کرده اند ، آغاز شد. مترمکعب 7.5 میلیون متر مکعب پروژه حفاری.
در حال حاضر ، حدود 30 کیلومتر (از لامرد تا پارسیان) از 67 کیلومتر (کل مسیر) خط لوله برای فاضلاب آماده است. از امروز شنبه 17 ژوئیه ، عملیات خط لوله حدود یک کیلومتر آغاز شده و ادامه خواهد داشت.
در مرحله اول بهره برداری ، آب خلیج فارس پس از نمک زدایی توسط اسمز معکوس (RO) از مخزن ساحلی به بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) از طریق یک خط لوله انتقال می یابد (67 کیلومتر طول) تا منطقه ویژه اقتصادی لامرد. با طراحی این خط امکان انتقال آب به مناطق دیگر استان فارس وجود دارد.
در حالی که سرمایه گذار و مجری پروژه با اطمینان عملیات اجرای خط لوله انتقال آب را آغاز می کنند ، در تاریخ 29 ژوئیه ضمیمه خرید تضمینی آب توسط سرمایه گذار برای صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد توسط سرمایه گذار پروژه امضا شد (فرا ابرسان) سرزمین “) و منطقه. نماینده ویژه اقتصادی لامرد توسط سازمان توسعه و تجدید معادن و صنعت معدن ایران (ایمیدرو) نماینده داشت.
طبق ضمیمه این قرارداد ، خرید سالانه 4.25 میلیون متر مکعب آب (4 میلیون و 250 هزار متر مکعب) از منطقه ویژه اقتصادی لامرد ، سازمان این منطقه را متعهد می کند تا مرحله به مرحله آب را از یک سرمایه گذار خصوصی خریداری کند. .
منطقه ویژه اقتصادی لامرد 3500 میلیارد ریال پیش پرداخت برای خرید آب در طول دوره ساخت به سرمایه گذار برای حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی پرداخت می کند.
امضای ضمیمه توافق نامه مذکور علاوه بر اطمینان سرمایه گذار و تسریع در تأمین آب خلیج فارس به استان فارس ، اعتماد متقاضیان مواد شیمیایی نفت و سرمایه گذاران پایین دستی را برای حضور در این مرکز صنعتی نیز جلب می کند و اولین مقصد انتقال آب به منطقه ویژه اقتصادی لامرد. مسائل مربوط به تضمین خرید آب در این امر دخیل است.
طبق جزئیات فنی و طراحی پروژه ، قطر خط لوله 1000 میلی متر و ظرفیت خط 60 میلیون متر مکعب در سال است و کل حجم سرمایه گذاری پروژه توسط سرمایه گذار 17 تریلیون ریال است (7 تریلیون ریال لوله کشی و 10 تریلیون ریال آب شیرین اکنون) اعلام شد.
به گفته پیمانکار ، مدت زمان اجرای این پروژه 2 سال است که در طول دوره ساخت 300 نفر و در دوره عملیاتی 60 نفر مشغول به کار هستند.
آب شیرین کن متصل به سیستم آبرسانی خلیج فارس به استان فارس در زمینی به مساحت حدود 6.3 هکتار ، در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) واقع شده است که ظرفیت آب شیرین کن سالانه 15 میلیون متر مکعب در مرحله اول

بیشتر بخوانید  شب عید غذا سبزی پلو با گردن و تهدیگ کته درست کن! | طرز تهیه سبزی پلو با گردن و تهدیگ کته +ویدیو

به گزارش ایرنا ، شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس پیش از این با صدور احکامی از طرف استاندار فارس ، اناتولا رحیمی تشکیل شده است.
سید محمدرضا رضازاده ، خلیل رضاییان و فرج الله رجبی در حال حاضر با حکم استاندار فارس و در قالب اعضای این شورای راهبردی مسئولیت نظارت بر انتقال آب از خلیج فارس به استان را دارند. در این راستا نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از فعالیت ها حمایت می کنند و موارد اجرایی مربوط به قوه مجریه است.

دیدگاهتان را بنویسید