امکان افزایش بیشتر عوارض بزرگراه تا پایان سال



در حالی که شرکت های راهداری از افزایش سرسام آور هزینه های نگهداری بزرگراه ها خبر می دهند، مشخص نیست وزارت راه تا پایان امسال با چند درصد عوارض موافقت خواهد کرد.

در حال حاضر راهداری های غیردولتی خواهان افزایش عوارض هستند اما تاکنون وزارت راه و شهرسازی که بر اساس قانون به عنوان ناظر قیمت عوارض راهداری های غیردولتی تعیین شده است، پاسخی به درخواست های یک وزارتخانه نداده است. شرکت بزرگراه غیر دولتی

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، پیش‌تر گفته بود که سازمان‌های مردم‌نهاد بزرگراه درخواست‌های خود را به شرکت ساختمانی و همچنین وزارتخانه ارسال می‌کنند. این درخواست ابتدا در شرکت ساختمانی و سپس در کمیسیون وزارت راه بررسی می شود. پس از اینکه کمیسیون نرخ مورد نظر را که معمولا بر اساس آن است به وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد نرخ تورم ابلاغیه بانک مرکزی افزایش سالانه آن را تایید می کند، وزیر راه رقم نهایی را اعلام می کند که در بسیاری از موارد وزیر راه به دلیل وضعیت معیشتی مردم، رقمی کمتر از رقم مصوب کمیته راهداری است. .

دبیر انجمن راهداری: لیست هزینه های نگهداری بزرگراه ها به شدت افزایش یافته است

هدیار خاشه دبیر انجمن سرمایه گذاران راهداری درباره آخرین وضعیت بزرگراه های غیردولتی گفت: 2761 کیلومتر بزرگراه در حال بهره برداری است، 1038 کیلومتر دیگر در قالب 18 محور در دست اجرا و 9095 کیلومتر نیز در دست مطالعه است. به عنوان 17 راهرو ساختمانی.

وی افزود: 24 محور بزرگراه مشارکتی در حال بهره برداری است که سالانه 2200 میلیارد تن صرفه جویی مستقیم در مصرف سوخت دارد که نشان می دهد سرمایه گذاری در احداث بزرگراه ها بازگشت سریع سرمایه را برای دولت به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  ممنوع‌الکار شدن ۵۰۰۰ راننده تاکسی پایتخت به دلیل عدم تزریق واکسن از بهمن ماه

دبیر انجمن صنفی شرکت های سرمایه گذاری در راهداری با بیان اینکه وزارت راه هنوز افزایش نرخ سالانه راهداری را اعلام نکرده است، گفت: سال گذشته لیست راهداری 85 درصد افزایش داشت اما عوارض بزرگراهی تنها 16 درصد افزایش داشت. “

وی با اشاره به استهلاک بزرگراه تهران – ساوه و قزوین – زنجان گفت: عوارض این دو بزرگراه توسط دولت دریافت می شود، بنابراین پیشنهاد بخش خصوصی پرداخت عوارض دولتی این دو بزرگراه است. ” در بزرگراه هایی که طبق تبصره 5 قانون مشارکت در آمد پرداخت می کنند.» مسئولیتی در قبال سرمایه گذاری ندارند.

خاشه با اشاره به حل نشدن مشکل مالیاتی سرمایه گذاران بزرگراهی تصریح کرد: در 30 سال گذشته به طور متوسط ​​سالانه 87 کیلومتر بزرگراه احداث شده است. به عبارت دیگر هر دولتی کمتر از 350 کیلومتر بزرگراه ساخته است در حالی که دولت سیزدهم تا پایان دوره چهار ساله خود توانایی ساخت 750 کیلومتر بزرگراه و مدیریت بیش از 360 کیلومتر بزرگراه را دارد. که در یک سال پیشرفت خوبی داشته اند و اگر محقق شود که دور از انتظار نیست، رکورد قابل توجهی خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی شرکت های سرمایه گذاری در راهداری یادآور شد: بزرگراه های شیراز – شیراز به طول 224 کیلومتر، منجیل – رودبار به طول 8 کیلومتر، قطعه 2 تهران – شمالی به طول 22 کیلومتر و تبریز مرند دنبال هستند. به طول 43 کیلومتر راه اندازی سال آینده.

به گفته این فعال راهسازی، بزرگراه 365 کیلومتری در حال احداث نیازمند 5 هزار میلیارد تومان وام است اما در لایحه بودجه سال 1401 تنها 758 میلیارد تومان لحاظ شده است.

بیشتر بخوانید  رامبد جوان دلیل حذف نام وریا غفوری در برنامه/فیلم خندوانه را فاش کرد.

خاشه بیان کرد: این در حالی است که برای ساخت این میزان بزرگراه که معادل 800 میلیارد تن است 80 هزار تن قیر نیاز است. اگر وزارت راه و شهرسازی بتواند 4000 میلیارد تومان باقی مانده را از محل دیگر شهرک ها مانند فروش زمین تامین کند، می تواند در کمتر از 5 سال معادل صرفه جویی سوخت را برگرداند.

دبیر انجمن راهداری از دیگر مزیت های بزرگراه سازی را کاهش تصادفات رانندگی به دلیل ارتقای مسیرها به بزرگراه ها و بزرگراه ها عنوان کرد و اظهار داشت: 75 درصد ترافیک جاده ها از ترافیک جاده ای تامین می شود.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه به سرعت در حال توسعه محورهای ترانزیتی خود هستند، گفت: اگر با احداث بزرگراه سهم خود را از ترانزیت منطقه ای نگیریم، بازگشت آن در آینده به راحتی مشخص نمی شود. تعهدات محور شماره یک بزرگراه موسوم به آسیایی. جاده ابریشم که ایران در سال 2006 متعهد ساخت آن شد و در سال 2008 به تصویب مجلس رسید و حدود 22000 کیلومتر از این محور که از شرق تا غرب آسیا در دو کشور افغانستان و ایران امتداد دارد، تمام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید