به گزارش سلام نو به نقل از اعتماد، در پی طرح بحث برانگیز مجلس برای صدور مجوز به حوزه های علمیه برای تربیت مشاور طلاب و واگذاری مجوز به حوزه های علمیه برای مراکز مشاوره دینی، چند روزی است که زمزمه هایی به گوش می رسد که به نظر می رسد طلاب. مراجعه به مشاوران باید در مدارسی با همان عنوان «مشاور» کار کنند و به دانش آموزان کمک کنند.
این خبر تایید نشده است اما همانطور که انتظار می رفت انتقاد برخی مسئولان و مدیران مدارس و اولیای دانش آموزان را به دنبال داشت. این انتقاد و نگرانی اولیا و مربیان به این سوال اشاره دارد که چه کسی یا چه نهادی می تواند کیفیت دانش و مهارت این دانش آموزان را برای حل مشکلات روانی دانش آموزان تایید کند؟
طرح «اصلاح ماده 1 قانون تشکیل سازمان مشاوره روانشناسی کشور» که به امضای 69 نماینده رسیده است همچنان بلاتکلیف است و یکی از چالش های نهادهای مشاوره با مجلس است. این طرح در صورت تصویب به مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور اجازه می دهد تا به طور مستقل مجوز مشاوره با رویکرد «مذهبی و اسلامی» صادر کند.گذشته – همچنین گواهی مشاوره صادر کند.
در توضیح این طرح که دو سه ماه پیش توسط کمیسیون اجتماعی مجلس منتشر شد، آمده است: با توجه به اینکه در 25 استان کشور حوزه «مشاوره اسلامی» توسط حوزه های علمیه ایجاد شده است. همچنین با عنایت به مرجعیت دینی حوزه های علمیه و ضرورت استقلال، لازم است اختیار اعطای مجوزهای مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی به صورت مستقل در اختیار مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور قرار گیرد.
بانیان این طرح به مراکز مذهبی متعددی از جمله «مرکز پژوهشی حوزه و دانشگاه»، «مؤسسه امام خمینی (ره)» و «مرکز تخصصی امام خمینی (ره)» و غیره اشاره می کنند که گفته می شود حوزه «اسلامی» بوده است. مرکز مشاوره» مدتهاست که در آنها باز شده است
در بخش دوم این طرح آمده است: مرجع صدور مجوز برای انجام فعالیت های مشاوره ای و مراکز مشاوره بر اساس مبانی و ارزش های «اسلامی»، مراکز مدیریت حوزه های علمیه کشور و اجرایی آن است. آیین نامه ای که حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون توسط مرکز مدیریت ابلاغ می شود، حوزه های علمیه کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حوزه های علمیه کشور، تنظیم و به تصویب شورای عالی حوزه های علمیه کشور می رسد. کشور.
این طرح اگرچه هنوز به دست مردم نرسیده و در مرکز پژوهش های مجلس در حال بررسی است، اما از زمانی که در یکی دو هفته اخیر خبری در این باره منتشر شد، با انتقادات و واکنش های متعدد روانشناسی کشور مواجه شد. سازمان نظام و انجمن مشاوران روانشناسی ایرانی و البته تعداد زیادی از روانشناسان و متخصصان این حوزه مورد انتقاد و گلایه قرار گرفتند به همین دلیل این دو سازمان طی نامه هایی به رئیس شورای اسلامی خواستار لغو این طرح شدند.
در بخشی از متن نامه انجمن روانشناسی ایران به رئیس شورای اسلامی آمده است: صرفاً به این دلیل که مرکز آموزشی (در این مورد حوزه علمیه) روی یک رویکرد خاص روانشناسی و مشاوره متمرکز است و حتی آموزش و پرورش آنطور که در طرح آمده است، به طور دقیق و گسترده به آن مرکز اجازه نمی دهد که به طور همزمان علاوه بر نقش تربیت نیروی کار، به صدور مجوز نیز بپردازد. نقش هایی که آنها را در مؤسسه ترکیب می کند، آسیب هایی ایجاد می کند که برخی از آنها می تواند خود مؤسسه را تحت تأثیر قرار دهد.
همچنین سران شش انجمن در حوزه «سلامت روان» در نامه دوم به رئیس شورای اسلامی بر اهمیت فعالیت های ترویجی و تربیت دینی روحانیت و تفاوت فعالیت های تربیتی و حرفه ای روحانیت تاکید کردند. . روانشناسی: با توجه به سوء تفاهمات و پیامدهای منفی که تبصره پیشنهادی در پی خواهد داشت، مخالفت خود را با این طرح و الحاق تبصره مذکور به قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اعلام می داریم. خواستار حذف آن از دستور کار مجلس هستیم.
در ادامه این نامه آمده است: صدور مجوز برای فعالیت در حوزه روانشناسی و مشاوره روانشناسی (لیسانسه) فرآیندی جدا از آموزش شرکت کنندگان و صرف وجود دوره های آموزشی در این زمینه در سازمان یا سازمان است. مؤسسه آموزشی به این معنا نیست که این سازمان ها و مؤسسات در زمینه صدور مجوز فعالیت Enter هستند. ضمن اینکه در حال حاضر بسیاری از دانشگاههای سراسری و آزاد کشور، گرایشهای روانشناختی مختلفی را آموزش میدهند، اما طبیعتاً و منطقاً نه خود دانشگاهها و نه حتی وزارت علوم وارد بحث صدور مجوز برای فعالیت حرفهای نشدهاند. بنابراین صرف وجود رشته های دانشگاهی در یک موسسه توجیهی برای صدور مجوز فعالیت حرفه ای نمی باشد.
خوش بینی برای توقف
محمد خاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز اظهار داشت: روانشناسان و مشاوران «روحانی» کسانی هستند که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی و دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هستند. جزو روانشناسان خوب این سازمان محسوب می شود.
به گفته وی، حدود 100 نفر از اعضای سازمان روانشناسی و نظام مشاوره در کشور روحانی هستند که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی هستند. وی در کنار این نظریه می گوید: از سوی دیگر سازمان در زمینه فرهنگ دینی و اسلامی کمیسیون روانشناسی و مشورتی را نیز راه اندازی کرد. هدف ما این است که رشته روانشناسی را در کشور خودمان و کشورهای دیگر بومی سازی کنیم و از ظرفیت حوزه برای بومی سازی استفاده کنیم.
حاتمی همچنین تاکید کرد: فارغ التحصیلان این رشته پس از حضور در دوره ها باید در دو گرایش روانشناسی و مشاوره فارغ التحصیل شوند یا در آزمون مهارت حرفه ای این سازمان موفق به اخذ مجوز فعالیت در این رشته شوند.رشته و مشاوره به افراد. .
رئیس سازمان مراکز مشاوره روانشناسی کشور در ادامه گفت: اصلا اینطور نیست. در چند سال گذشته همه نهادها و افرادی که قصد دخالت در حوزه روانشناسی را داشتند متوقف کرده ایم و این موضوع را علنی کرده ایم. اتفاقاً برخورد ما با این گونه مؤسسات منجر به منفعل شدن آنها شد و به همین دلیل است که برخی از این مؤسسات به فکر ارائه چنین طرحی و رفتن و گرفتن مجوز برای کار خود بودند.
وی درباره ایجاد مراکز مشاوره و مراکز ویژه روانشناسی دینی گفت: در حال حاضر کمیسیونی به نام «روانشناسی و مشاوره در بستر فرهنگ دینی و اسلامی» داریم که این کمیسیون نیز بسیار فعال است. هر کاری که ما یا شما یا هر سازمان دیگری در کشور انجام می دهیم بر اساس همین فرهنگ دینی است. وگرنه تعامل خوبی با حوزه های علمیه داریم اما جالب است که حوزه های علمیه نیز با چنین طرحی آشنایی ندارند. چند هفته پیش خدمت آیت الله علیرضا اعرافی (مدیر حوزه های مذهبی کشور) بودم و ایشان اظهار بی اطلاعی کامل کردند!
سابقه حضور
حضور دانش آموزان در مدارس اما به چندین سال قبل از اجرای طرح «امین» برمی گردد. طرح مدرسه «امین» طرحی است که بر اساس آن روحانیون حدود 30 ساعت در هفته در مدارس فعالیت های فرهنگی و آموزشی دارند و برای رسیدن به این هدف باید کشیشان متناسب با نیاز دوره ابتدایی و متوسطه آموزش دیده و انتخاب شوند. سطوح تحصیلی . طرحی که به گفته حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری از اعضای ستاد تعاون حوزه علمیه و آموزش و پرورش امسال در بیش از 20 هزار مدرسه اجرا می شود.
همچنین سال گذشته روزنامه کیهان نیز پیشنهادی مبنی بر استخدام طلاب در مدارس به عنوان افسر آموزشی ارائه کرد و نوشت: یکی از راهکارهایی که قبلا ارائه کردیم استفاده از تعداد زیادی از برادران و خواهران جوان متدین و بااخلاق در حوزه های علمیه است. . و با تسلط بر علم روز و دانستن زبان جوانان به عنوان متولی امور تربیتی و تربیتی در مدارس جا افتاده و منشأ بسیاری از رویدادها و آثار تربیتی شوند.
انتقاد از حضور مشاوران دانش آموزی در مدارس
این طرح اما در میان معلمان نیز منتقدان جدی دارد. بابلی، کارشناس مشاوره اداره کل تهران که خودش از مزایا و معایب این طرح اطلاع چندانی ندارد، می گوید: من فقط همین را می دانم، هرکسی که می خواهد به عنوان مشاور در مدارس کار کند. اولاً دوره های روانشناسی دانشگاهی و دانشگاهی را گذرانده باشد و ثانیاً مصاحبه های تخصصی که برای جذب مشاور آموزشی وجود دارد را گذرانده باشد. وی با اشاره به اینکه سیاست آموزش و پرورش برای استخدام مشاوران در مدارس بسیار سخت گیرانه است، گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد، نمی دانم دانش آموزان چگونه و بر اساس چه معیاری باید به عنوان مشاور در مدارس به دانش آموزان مشاوره دهند.
دکتر تهمینه کمالیان، کارشناس مشاوره نیز در این زمینه معتقد است: به نظر من طرحی که برای مشاوران در مجلس در نظر گرفته می شود، تخصصی و تخصصی نیست زیرا اولین آسیب آن می تواند این باشد که مسائل تربیتی-فرهنگی با نگرش دینی – بودن. از نظر سیاسی مختلط . وی نیز مانند بابلی معتقد است که دوستانی که این طرح را مطرح کردند احتمالاً به الگوهای روانشناسی با نگرش دینی نگاه می کردند، فارغ از اینکه فارغ التحصیلان این رشته ها ابتدا باید دوره های آموزشی سخت را در دانشگاه ها بگذرانند و ثانیاً دوره های تخصصی را بگذرانند و نخواهند رفت. در صورت عدم گذراندن مشاوره بالینی و گذراندن دوره کارآموزی، مجوز کار دریافت کنند.
کمالیان با اشاره به اینکه هنوز تعداد زیادی مشاور تحصیلات تکمیلی در آموزشگاه ها داریم، گفت: اما این مشاوران هم حق مشاوره تخصصی ندارند اما پس از تشخیص اولیه مشکل دانش آموز باید به مراکز مشاوره ای مراجعه کنند که در آنجا وجود دارد. مناطقی برای ارجاع و ارسال برای درمان علمی توسط متخصصین آنجا ایجاد شده است.
این مشاور همچنین با تاکید بر اینکه استخدام مشاور در مدارس تحت قوانین سختگیرانه است، گفت: یکی از بندهای محدود کننده در این راستا این است که فرد حداقل 5 سال سابقه کار رسمی در مرکز مشاوره و یا 10 سال در مرکز مشاوره داشته باشد. . یا دارای موقعیت رهبری در آموزش و پرورش باشد.
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد این پیشنهاد با هدف جذب طلاب است، گفت: به نظر می رسد مدیران حوزه علمیه نسبت به تحصیل و اشتغال طلاب خود بسیار جاه طلب هستند! اگر اینطور باشد هر دانشگاه و مرکز دیگری می تواند بگوید مثلا من می خواهم پروانه دفتر وکالت صادر کنم و چنین مجوزی باید به شدت صادر شود.
اما اصغر احمدی مشاور و معاون سابق وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از کارشناسانی است که در این زمینه معتقد است: صدور هر مجوزی باید توسط متولی ویژه انجام شود. البته تحصیل در هر رشته ای ربطی به دانشجو بودن یا نبودن فرد ندارد. یعنی هر دانشجو می تواند در هر رشته ای که بخواهد تحصیل کند. داشتن دانش و مهارت کافی مهم است. الان هم گروهی از طلاب در مؤسسات ویژه حوزه روانشناسی می خوانند و اساتیدی که در سازمان روانشناسی هستند به آنها تدریس می کنند.
وی در عین حال تصریح کرد: البته الان هم کم نیستند کسانی که دیپلم غیرمرتبط داشته باشند، مشاوره بخوانند و شروع به کار کنند. هر چند به نظر من این کار درستی نیست، چون مشاوری که می خواهد در مدارس به دانش آموزان خدمت کند باید از همان ابتدا دوره های مشاوره کامل را گذرانده باشد، نه اینکه فقط بخواهد لیسانس یا فوق لیسانس روانشناسی بگیرد تا شغلی پیدا کند!
اما به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی و مشاوره روانشناسی توسط حوزههای علمیه چندان تازگی ندارد، اما با جستجو در اینترنت و فضای مجازی میتوانید نمونههایی از دعوتنامه برای شرکت در این دورهها را پیدا کنید. به عنوان مثال در یکی از این اطلاعیه ها و دعوتنامه ها آمده است: اولین دوره آموزشی مشاوران دانشجویی بین المللی توسط مرکز مشاوره جامعه الزهرا(س) و با همکاری مرکز تخصصی دانشجویان غیرایرانی و با حمایت عمومی برگزار می شود. اداره هماهنگی امور دانشجویان غیرایرانی.
همچنین در قسمت دوم این اطلاعیه آمده است: دانشجویان غیرایرانی که مدرک تحصیلی سوم خود را به پایان رسانده اند و یا در حال تهیه پایان نامه در رشته های اخلاق و معارف اسلامی، معارف و معارف اسلامی و روانشناسی تربیتی هستند از روز شنبه 10 تیرماه فرصت دارند. 1397 لغایت 24 تیرماه با مراجعه به مرکز تخصصی دانشجویان غیر ایرانی واقع در طبقه سوم شهید کودوسی (ره) نسبت به تکمیل فرم و ثبت نام اقدام نمایند.
بر اساس این فراخوان، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان و مشاوره تحصیلی چهار گرایش دوره های آموزشی مشاور هستند که واحدهای عمومی و اختصاصی آن در مجموع در 35 واحد در سه ترم تحصیلی ارائه می شود.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس با وجود انتقادات و مخالفت های نهادهای متولی آموزش و تربیت متخصصان مشاوره و روانشناسی آمادگی دارد از موضع خود عقب نشینی و طرح را پس بگیرد یا همچنان بر تصویب و اجرای آن اصرار دارد. ? طرحی که در صورت تصویب بدون شک جامعه روانشناسی، مشاوره، مسئولان آموزش و پرورش، والدین و حتی مجلس را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.