امضای تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و صندوق توسعه ملی ایران



به گزارش شمانیوز، این تفاهم نامه همکاری به منظور گسترش ارتباطات و تعاملات مشترک در چارچوب ضوابط و مقررات جاری دو گروه، امروز (یکشنبه، 22 اسفندماه) میان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی کشور امضا شد. منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مهدی گازنفری به عنوان رئیس صندوق توسعه ملی منصوب شد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در این مراسم گفت: پس از جلسات قبلی که با حضور آقای غضنفری برگزار شد، توافقنامه چارچوبی ایجاد شد تا بتوانیم بیشتر و بهتر ارائه دهیم. خدمات به فعالان اقتصادی».

سعید محمد افزود: در گذشته کمتر ارتباطی وجود داشته و گاهی اوقات ارتباطاتی داشته ایم که برخی فعالان اقتصادی از این تسهیلات استفاده کرده اند و این می تواند زمینه ساز کمک بهتر به بخش های اقتصادی در مناطق آزاد کشور باشد.

وی به محورهای اصلی در این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: نقش صندوق در ایجاد نهادهای پولی و مالی; مانند بانک های فراساحلی، بورس های بین المللی، شرکت های مالی و همکاری در ایجاد مناطق آزاد برون مرزی و مناسب که همگی نیازمند تامین مالی هستند.

مشاور رئیس جمهور در خصوص دو محور تامین مالی در حوزه تامین مالی پروژه ای و تجاری نیز در این تفاهم نامه گفت: در اختیار فعالان اقتصادی باشید.

سعید محمد ادامه داد: قرار است فرصت های سرمایه گذاری موجود در مناطق آزاد کشور و واحدهای تولیدی نیازمند منابع مالی شناسایی و فهرست به صندوق ارائه شود و صندوق براساس ضوابط و مقررات از طریق بانک ها معرفی شود. منابع را در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید  جریان آب در زاینده رود - عکس اخبار در تسنیم

وی افزود: هم دبیرخانه شورای عالی و هم سازمان مناطق آزاد کشور همکاری لازم را با بانک عملیاتی و صندوق خواهند داشت تا روند تامین مالی فعالان اقتصادی تسهیل شود.

دبیرکل سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعت و ویژه اقتصادی گفت: یکی از محورهای مورد بحث در این تفاهم نامه تلاش مشترک برای تامین منابع مالی این شرکت ها برای استارت آپ ها، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان مستقر در مناطق آزاد است. . آنها می توانند با کمک هایی که از صندوق دریافت می کنند نقش موثری در این زمینه ها داشته باشند.

سعید محمد در پایان افزود: امضای این تفاهم نامه دریچه جدیدی را برای تامین اعتبار در مناطق آزاد باز می کند و امیدواریم فعالان اقتصادی بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

** صندوق توسعه ملی و مناطق آزاد کشور برای استفاده از تمام ظرفیت خود نیازمند تغییرات ساختاری هستند

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران نیز در این مراسم به بررسی سرنوشت صندوق توسعه ملی و مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه یکدیگر پرداخت و افزود: ظرفیت های خود را بشناسید.

مهدی گازنفری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی و مناطق آزاد برای استفاده از تمام ظرفیت خود نیازمند تغییرات ساختاری هستند، گفت: در صورت اعطای مقررات و اختیارات قانونی مناسب، منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، محل مناسبی برای سرمایه گذاری و واگذاری است. سود در کشور از طریق فعالیت های اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه دولت های گذشته تا 60 درصد از اعتبارات صندوق استفاده می کردند، تصریح کرد: در صورت ورود همه درآمدهای نفتی به صندوق، این بخش می تواند بودجه کل کشور را از محل فعالیت خود تامین کند. نفت، صندوق به محلی برای تامین مالی کشور تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید  نقش عنصر زبان در آیات برای کودکان و نوجوانان

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی ایران با بیان اینکه راه برای بازگشت تسهیلات و وصول مطالبات صندوق باز است، افزود: در حال حاضر برخی سازمان ها و شرکت ها خواهان واگذاری سهام و دارایی های خود به این صندوق هستند. مطالبات صندوق را برگرداند.»

غضنفری با تاکید بر ورود صندوق توسعه ملی به حوزه سرمایه گذاری، تصریح کرد: امیدواریم دولت به جای استفاده از منابع اصلی صندوق، تلاش کند از سود صندوق برای تامین مالی بودجه کشور استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت نادرست صندوق توسعه ملی و مناطق آزاد موجب هدر رفتن منابع آنها شده است، گفت: مناطق آزاد تجاری به دلیل مقررات متعدد و کنترل بیش از حد نتوانسته اند از ظرفیت های فراوان خود برای ایجاد ثروت در کشور استفاده کنند. تغییر نگرش در مناطق آزاد

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی ایران تاکید کرد: در صورت ورود صندوق توسعه ملی به حوزه سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های کم ریسک و پربازده با تنوع پرتفوی و حفظ اصل سود، صندوق توسعه ملی قادر به تامین مالی کشور خواهد بود. این منابع خود شما خواهد بود.

گازانفری با بیان اینکه صندوق و مناطق آزاد می توانند محل مناسبی برای تامین مالی کشور باشند، گفت: صندوق تاکنون نقش بیشتری در تامین تسهیلات داشته است و صندوق باید وارد حوزه سرمایه گذاری شود.

وی افزود: در صورت تغییر قوانین و اعطای اختیارات قانونی، مناطق آزاد نیز می توانند قدرت اصلی خود را پیدا کنند و با استفاده از مدیریت متعالی به تدریج از بودجه نفت خلاص شویم.

بیشتر بخوانید  آیا فردا مدارس گلستان تعطیل است

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی با اشاره به ظرفیت بالای مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در ازای سرمایه گذاری، گفت: در صورت اتمام منابع این تفاهم نامه، صندوق آمادگی خود را برای انعقاد یک تفاهم نامه اعلام می کند. تفاهم نامه جدید در این بخش».

من باید بگویم؛ این تفاهم نامه در 7 ماده آمده است که می تواند برای همکاری در تامین منابع مالی سرمایه گذاری و توسعه در مناطق آزاد و ویژه از طریق واگذاری اوراق بهادار نفتی به عنوان وام ارزی، مشارکت در ایجاد مشترک آزاد، فرامرزی، مناسب استفاده شود. و مناطق آزاد پاک از طریق اعطای تسهیلات یا سرمایه گذاری ارزی، مشارکت در ایجاد بانک های فراساحلی در مناطق آزاد، مشارکت در مبادلات بین المللی مناطق آزاد از مجاری مختلف قانونی برای توسعه محصول و ابزار و همچنین همکاری در تخصیص بخشی. از اعتبارات تخصیص یافته به معاونت علمی و فناوری، طرح های دانش بنیان مناطق آزاد و مشارکت در شناسایی مناطق صنعتی و خدماتی تخصصی هر منطقه که از تسهیلات صندوق بهره مند می شوند.

تفاهم نامه ای امروز (یکشنبه 22 اسفندماه) در محل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امضا شد.

بیا دیگه

دیدگاهتان را بنویسید