امامزاده حسن رضا کچلده مقصدی مناسب برای گردشگری است


به گزارش سلام نو، امامزاده حسن رضا (ع) نام بقعه ای در نزدیکی کچه ده (کچلده) نور است. بر اساس کتیبه وی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و از برادران امام هشتم شیعیان جهان علی بن موسی الرضا (ع) است. این آرامگاه در تاریخ 17 اسفند 1381 با شماره ثبت 7849 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی از زیارتگاه های زیبای شهرستان نور، حرم امامزاده حسن رضا (ع) است. این بقعه در شمال روستای کچه ده و در غرب روستای گیلانده و قسمت جنوبی روستای امیرآباد در ده کیلومتری جاده آمل – چمستان قرار دارد.

امامزاده حسن رضا کچلده مقصدی مناسب برای گردشگری است

مشخصات ساختمان

مقبره اصلی از یک ساختمان بزرگ و مستحکم هشت ضلعی با دیوارهای قطور تشکیل شده است و فضای داخلی آن تقریباً 12 متر مربع است. طاق و معماری بنا و روکش آن از معماری بناهای قدیمی بوده و قدمتی در حدود 970 سال دارد. گفتنی است این مسجد به مساحت حدود 20 متر مربع چهل سال پیش توسط مشهدی اصغر داده از اهالی گیلان ساخته شد که بر اساس طرح جامع جدید و مسجد و حیاط مردانه تخریب شد. و زنان در همان مکان ساخته شدند. شبستان و ایوان ورودی در ضلع شمالی و شرقی حرم قرار دارد و محوطه امامزاده با بلوک حصارکشی شده و کاملاً حصارکشی شده است. مساحت امامزاده 24000 متر مربع و زیربنای آن 650 متر مربع است. این حرم به دلیل موقعیت مناسب برای زیارت و موقعیت فیزیکی سرسبز مکانی مناسب برای تفریح ​​نیز می باشد. زائرانی که به امامزاده مشرف می شوند اکثراً بومی و محلی هستند و تعداد قابل توجهی نیز از اهالی شهرستان ها هستند. صحن این بقعه قبرستان عمومی است.

بیشتر بخوانید  برنج مازندران توسری خورد/ طبخ با طعم دلار!

امامزاده حسن رضا کچلده مقصدی مناسب برای گردشگری است

محل

این آرامگاه در غرب شهر آمله و شرق شهر نور قرار دارد. در مورد دسترسی از جاده آسفالته آمل به چمستان و سپس از طریق روستای امیرآباد به امامزاده. امامزاده در روستا است.

امامزاده حسن رضا کچلده مقصدی مناسب برای گردشگری است

جاذبه های نزدیک

سکانفر کچلده مربوط به دوره قاجاریه و در همین روستا قرار دارد. این مکان در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۶۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید