التهاب و گلودرد یک طرفه و درمان این عارضه


علت و درمان درد در یک طرف گلو

تجربه گلو درد تجربه نگران کننده ای نیست. زیرا هر فردی ممکن است در طول زندگی خود دچار گلودرد شود. اما احساس درد در یک طرف گلو می تواند برخی افراد را نگران کند. این نوع درد معمولا کمتر رایج است. به همین دلیل افرادی که به آن مبتلا می شوند احساس عجیبی دارند. دلایل مختلفی برای درد در یک طرف گلو وجود دارد که برخی از آنها کاملاً واضح هستند. اما برخی از علل این نوع درد باید توسط پزشک بررسی شود دلگرم کننده با من باش.

علت گلودرد یک طرفه

به عنوان مثال، اگر دندان عقل شما بیرون آمد، آن را احساس کنید گلو درد این در سمتی از فک که در آن دندان ها رویش دارند، طبیعی است. در برخی موارد، گلودرد یک طرفه ممکن است نشان دهنده یک عفونت جدی باشد. گاهی اوقات آسیب عصبی مسئول ایجاد درد در یک طرف گلو است. درمان های طبیعی بسیاری برای این درد وجود دارد.

علل درد در یک طرف گلو

ابتدا به علل درد در یک طرف گلو نگاه می کنیم. این علل عبارتند از:

آنژین صدری (آبسه لوزه ها)

آنژین از عوارض التهاب لوزه است و باعث درد در یک طرف گلو می شود. به آبسه آنژینی آبسه لوزه ای نیز می گویند و در اثر تجمع چرک در نزدیکی یکی از لوزه ها ایجاد می شود. این وضعیت بیشتر باعث گلودرد و تورم گلو می شود. اگر آبسه بسیار متورم باشد، می تواند گلو را مسدود کند و تنفس و تکلم را مشکل کند. به همین دلیل، لکه های سفید روی لوزه ها ظاهر می شود.

دکتر مایکل فریدمن، متخصص، می گوید:

عفونت‌های باکتریایی استرپتوکوک که باعث گلودرد می‌شوند نیز می‌توانند به بافت‌های اطراف و لوزه‌ها حمله کرده و باعث آبسه شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری ها معمولا فقط یک طرف گلو را آلوده می کنند. برخی دیگر از علائم آنژین عبارتند از بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن، بلع دردناک، تب و درد در گوش در سمت عفونت. پزشکان برای جلوگیری از عفونتی که باعث عوارض بیشتری مانند تورم شدید در گلو می شود، نشان دادن آبسه در اطراف لوزه ها را توصیه می کنند.

با درمان ورم لوزه ها در مراحل اولیه می توانید از بروز آبسه در اطراف لوزه ها جلوگیری کنید. دکتر فریدمن همچنین توصیه می کند که برای کاهش خطر آبسه لوزه ها، بهتر است سیگار را ترک کرده و به بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید  ده کاربرد شگفت انگیز نمک

کلینیک های دندانپزشکی

اگر به تازگی به دندانپزشک مراجعه کرده اید و از یکی از خدمات او استفاده کرده اید، درد در یک طرف گلو ممکن است مربوط به این مشکل باشد. اعمالی که باعث آبسه می شود، مانند کشیدن دندان یا التهاب لثه، می تواند باعث ایجاد چنین دردی شود. دکتر راب هیکس معتقد است که باکتری ها از احتمال انتشار در یکی از حفره های گلو، گونه ها و لثه ها می ترسند. می تواند باعث شود عفونت و چرک و تورم، درد، و باعث مشکل در بلع می شوند. در این مورد، عفونت با گلودرد همراه است.

در مورد التهاب لثه، بسته به جایی که التهاب رخ می دهد، می تواند باعث درد در یک یا هر دو طرف گلو شود.. دکتر جیمز تی. اوبرتالی، دندانپزشک در دانشگاه تافتز، توضیح می دهد التهاب لثه ناشی از دندان های نهفته می تواند عفونت را به گلو یا گونه ها سرایت کند.دندان عقل نیمه کاره یکی دیگر از دلایل درد در یک طرف گلو است. حتی کشیدن این دندان به مدت 2 تا 3 روز می تواند باعث درد و تورم ماهیچه های گلو شود.کارشناسان معتقدند مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم دندان می تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند. در حالی که روش های طبیعی مانند استفاده از روغن نارگیل رقیق شده برای دهان شویه می تواند از خونریزی و التهاب لثه جلوگیری کردن.

پولیپ تارهای صوتی

پولیپ روی تارهای صوتی یکی از علل شایع درد در یک طرف گلو است. این پولیپ حتی می تواند باعث شود که چیزی در گلو گیر کرده باشد. پولیپ تارهای صوتی نیز می تواند باعث اختلالات صوتی شود. متخصصان آکادمی گوش و حلق و بینی – سر و گردن گوش و حلق و بینی – جراحی سر و گردن اعتقاد بر این است که پولیپ تارهای صوتی معمولاً در گوشه ای از تارهای صوتی ظاهر می شود. اغلب، استفاده بیش از حد از تارهای صوتی پس زمینه این پولیپ ها است. کارشناسان انجمن کنترل بیماری آمریکا (ASHA) نیز می گویند که گردن درد و تغییرات صدا نتیجه این پولیپ است. در این حالت صدا تیز است، گلو خارش می کند و درد تیراندازی کشنده از یک گوش به گوش دیگر سرایت می کند. اگر صدای شما بیش از 3 هفته خشن است حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  10 خاصیت باورنکردنی روغن آرگان

نورالژی گلوسوفارنکس

گلودرد شدید می تواند همراه باشد آنها باعث نورالژی گلوسوفارنکس می شوند. نورالژی گلوسوفارنکس نورالژی گلوسوفارنکس درد بسیار شدیدی است که در دو طرف گلو ایجاد می شود و تا گوش ها امتداد می یابد. این به دلیل آسیب به اعصاب در گلو، زبان یا گوش ایجاد می شود.

جراح مغز و اعصاب دکتر جان تی وی می گوید که نورالژی گلوفارنکس معمولا فقط یک طرف گلو را تحت تاثیر قرار می دهد. درد معمولاً شدید است و مبتلایان به این عارضه می گویند: «وقتی درد می کنیم، شوک الکتریکی در گردن احساس می کنیم. فعالیت های روزمره مانند صحبت کردن، بلعیدن، خمیازه کشیدن و خندیدن از جمله فعالیت هایی هستند که می توانند باعث بروز این حملات و دردهای بعدی شوند. پزشکان معمولا برای جلوگیری از گرفتگی های عصبی و گلودرد دارو تجویز می کنند.

  علت و درمان درد در یک طرف گلو

گلودرد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معمولاً می تواند بیماری شما را بر اساس علائم و معاینات شما تشخیص دهد، اما پزشک ممکن است برای تشخیص علت گلودرد، سواب گلو و آزمایش خون را تجویز کند.

عوارض گلودرد چه می تواند باشد؟

گلودرد معمولاً مشکل خاصی ایجاد نمی کند و پس از یک هفته بهبود می یابد، اما در برخی موارد می تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

  1. عفونت ثانویه می تواند در گوش میانی، سینوس ها یا قفسه سینه رخ دهد. اگر گلودرد به دلیل عفونت استرپتوکوکی رخ دهد، می تواند باعث ایجاد اسکار نیز شود.
  2. یک عارضه نادر آبسه گلو است که معمولاً در یک طرف ایجاد می شود. در موارد بسیار نادر، بیماری هایی مانند تب روماتیسمی یا گلومرولونفریت ممکن است رخ دهد (بیماری خاص کلیه) به وقوع پیوستن.

    علت و درمان درد در یک طرف گلو

درمان های خانگی برای درد در یک طرف گلو

اگر گلودرد دارید، اولین قدم مراجعه به پزشک است. اگر پزشک تشخیص دهد که درد شما ناشی از مشکل خاصی نیست، می توانید از روش های زیر برای کاهش آن استفاده کنید.

فلفل هندی

می توانید از فلفل قرمز برای کاهش گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی استفاده کنید. فلفل قرمز حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است. این همان ماده ای است که فلفل را تند می کند. خاصیت تسکین دهنده این ماده امکان تهیه کرم های ضد درد حتی به صورت صنعتی را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید  فواید باورنکردنی تزریق ب کمپلکس برای بدن

خواص دارویی کپسایسین؛ استفاده موضعی از خمیر کپسایسین برای تسکین انواع درد مفید است. گیرنده های عصبی را بی حس می کند و در نتیجه درد را تسکین می دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که کپسایسین دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند به کشتن باکتری های عفونی و کاهش التهاب کمک کند.

  علت و درمان درد در یک طرف گلو

برای استفاده از خمیر فلفل قرمز برای درمان گلودرد موارد زیر را انجام دهید:

  1. 1/2 قاشق چایخوری فلفل را با 3 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید.
  2. 1 قاشق چایخوری از این مخلوط را 3 بار در روز به مدت چند ثانیه روی گلو قرار دهید تا درد تسکین یابد و سپس آن را قورت دهید. اگر گلوی شما بسیار می سوزد، عسل را به مخلوط اضافه کنید.
  3. بلافاصله پس از مصرف مخلوط آب بنوشید.
  4. این کار را تا بهبودی گلو درد ادامه دهید.

گلو را با آب نمک بشویید

یکی از راه های سنتی برای درمان گلودرد، شستشوی گلو با آب نمک است. اگر گلوی شما عفونی شده یا آبسه دارید، می توانید پس از مشورت با پزشک از نمک گلو استفاده کنید. حتی اگر گلودرد خفیفی دارید، برای جلوگیری از انتشار آن، پیشنهاد می کنیم روزی چند بار با آب نمک غرغره کنید. این از جدی شدن عفونت شما جلوگیری می کند. پزشکان در کلینیک مایو معتقدند که آب نمک به کاهش علائم گلودرد کمک می کند. به طور کلی، آب نمک یک عامل ضد باکتری طبیعی است که می تواند به راحتی عفونت گلو را از بین ببرد.

دستورالعمل ها

برای جلوگیری از عفونت خفیف گلو استرپتوکوک، می‌توانید طبق دستور زیر از یک شستشوی گلو با آب نمک استفاده کنید:

  1. 1/2 قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
  2. مخلوط را خوب هم بزنید تا کریستال های نمک حل شوند.
  3. این مخلوط را هر 2 ساعت یکبار غرغره کنید.
  4. هرگز آب باقی مانده در گلو را قورت ندهید.
  5. این کار را برای چند روز ادامه دهید.

لطفا اگر سوال یا نکته ای در مورد مقاله دارید گلو درد

با ما همراه باشید، آن را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید