اقدامات احتیاطی و امید ویژه دولت برای حمایت از بخش خصوصی برق (قسمت دوم)



به گزارش روز جمعه گروه اقتصادی ایرنا ، یک منبع برق قابل اطمینان و پایدار ، در کنار اهمیت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای دسترسی عمومی به برق ، نیاز اصلی خدمات در صنعت برق است.

پایبندی به اقتصاد برق در کل زنجیره تأمین برق و بهبود مستمر فضای کسب و کار ، تنظیم موثر و نظارت دائمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از وظایف اصلی وزارت نیرو ، به عنوان متولی صنعت بزرگ برق ، برقراری ارتباط و تنظیم مقررات بین سازمان دولتی و بخش خصوصی است که در بخشهای مختلف این صنعت فعالیت می کند.

در طول دولت هشت ساله تدبیر و امید ، وزارت نیرو ضمن برقراری ارتباط مداوم با سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی صنعت برق ، اقدامات ویژه ای را برای حمایت از این بخش انجام داد. در سالهای اخیر ، فعالیتهای هدفمند جهت بهبود فضای کسب و کار به منظور تسهیل فعالیتهای بخش خصوصی در زنجیره تأمین برق انجام شده است.

این اقدامات به فعالیتهای قبلی ، برخی برای اولین بار و برخی دیگر برای دستیابی به اهدافی که دولت و بخش خصوصی طی دو دهه گذشته دنبال کرده و در سالهای اخیر به آن رسیده اند ، ارزش افزوده می دهد. ایجاد یک نهاد نظارتی مستقل برای بخش برق و تصویب لایحه آن در دولت ، تصویب رویکرد اصلاح ساختار بازار برق و گسترش بازار سهام ، اصلاح سقف بازار رقابتی برق ، اصلاح تضمین شده نرخ خرید ، راه اندازی در بازار گواهینامه های ظرفیت ، بهبود اثربخشی پوشش خصوصی بخش خصوصی در قراردادهای بلند مدت. ضمانت خرید ، اصلاح تعرفه ها در صنعت انرژی و اصلاح مقررات اضافی در تعرفه های برق از مهمترین موارد این اقدامات

رویکرد فعلی ریسک بخش خصوصی را به قراردادهای تضمین خرید طولانی مدت تغییر دهید

در گذشته ، وقتی هنوز کارهای آنها باقی مانده بود ، وزارت نیرو برای حمایت از بخش خصوصی ، برق تولید شده توسط نیروگاه خصوصی را از طریق شرکت های تابعه خریداری کرد و پس از دستیابی به آن ، آن را به کاربر نهایی فروخت. آسیب شناسی این شرایط نیاز به اصلاح آن را یادآوری می کند. برای این منظور ، در رویکرد جدید ، دستورالعمل ماده 48 (d) قانون ششم ، بخش خصوصی انرژی تولیدی خود را می فروشد ، قیمت پرداخت شده توسط خریدار را دریافت می کند و اگر قیمت های یارانه ای تنظیم نشود ، تفاوت بین قیمت اجباری و واقعی نیز بدهکار دولت است. این روش از تبدیل شدن قراردادهای تضمین خرید به منابع مالی شرکت دولتی متعاهد جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  حسین رونقی آزاد شد | جزییاتی از آزادی حسین رونقی + تصاویر

از طرف دیگر ، با ایجاد زیرساخت برای تأمین برق مشترکان از طریق بورس انرژی ، قرار دادن گواهی ظرفیت در بازار و اصلاح قیمت صنایع مبتنی بر انرژی ، در صورت همراهی سرمایه گذاران خصوصی ، زمینه مداخله دولت در بازار برق فراهم می شود. حذف شود

اصلاح صنعت انرژی

همانطور که گفته شد ، قیمت یارانه یکی از مهمترین موانع فعالیت بخش خصوصی در بخش انرژی به طور کلی و در صنعت برق به طور خاص است.

در این راستا ، توسعه مبادلات مبتنی بر بازار برنامه کلی وزارت نیرو و بورس انرژی بود. با این وجود ، توسعه این بازار بدون تغییر در قیمت های نهایی فروش برای مصرف کنندگان ، حداقل مشترکان مگاواتی ، یا ایجاد و اجرای روش های پایدار برای جبران قیمت های یارانه ای و جبران مستقیم سرمایه گذار خصوصی غیرممکن است. با تصویب بند (ز) تبصره (15) قانون بودجه سال جاری ، منطقه تأمین برق مشترکان صنعتی مستقیماً توسط تولید کننده خصوصی تأمین می شود. دستورالعمل های اجرایی آن اصالت را در تأمین برق به مشترکین تابع سازوکار بورس سهام و تأمین کننده خصوصی اختصاص می دهد.

جدایی مشترکان خانوارهای پرمصرف (در بالا) برای تغییر یارانه های برق

علاوه بر اصلاح قیمت برق در صنایع پر مصرف ، مشترکان خانگی پرمصرف برای اصلاح یارانه های غیرضروری از سایر مشترکان جدا شده و مبنایی برای اصلاح قیمت مصرف برق آنها فراهم شده است.

در این راستا ، مشترکان پرمصرف می توانند مستقیماً ژنراتورهای خورشیدی را نصب کرده یا برای تأمین انرژی مورد نیاز خود ، از بخش خصوصی برق استفاده کنند. این امر سهم برق یارانه ای را کاهش داده و توانایی فعالیت بخش خصوصی را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید  آیا کارشکنی کارکنان نیروگاه در سیستم توزیع برق واقعی است؟

مقررات اضافی در مورد تعرفه های برق و فضای جدید کسب و کار

آیین نامه فوق مهمترین سند برای تبیین حقوق متقابل تأمین کنندگان و مشترکان برق است. علی رغم تغییرات عمده در صنعت برق و شکل گیری ظرفیت ها و الزامات جدید مانند مشارکت بخش خصوصی ، گسترش مبادله انرژی ، راه اندازی بازار صدور گواهینامه ظرفیت ، مشترکان خودکفا ، جدا سازی ، تفکیک خرده فروشی و کابل کشی ، این آیین نامه مستقل از در 20 سال گذشته تغییر می کند. به منظور انطباق محتوای آیین نامه با محیط جدید ، در سال 1399 نسخه اصلاح شده آن تحت عنوان قوانین تأسیس شعبه و استفاده از خدمات شبکه تصویب و توسط 5 شرکت جهت اجرا ابلاغ شد. این هدف با گسترش نسخه جدید همه شرکت ها ، تبیین حقوق مشترکان ، گسترش استفاده از ژنراتورهای پراکنده برای تأمین خود ، جدا کردن سیم کشی از تجارت برق ، استفاده بهینه از ابزارهای صدور گواهینامه ظرفیت و تبدیل شاخه انرژی به کالا است. بدست آمده است.

اهمیت زنجیره تأمین و ارزش منابع تجدیدپذیر

مشاهده و بررسی روند فناوری جهانی در بخش انرژی نشان می دهد که جامعه جهانی از مرحله تکیه فقط بر منابع انرژی فسیلی عبور کرده و وارد دوره جدیدی در تأمین انرژی شده است. دو ویژگی این دوران عبارتند از: اول: انتقال انرژی مورد نیاز از سوخت های فسیلی (زغال سنگ ، نفت و گاز) به برق با گسترش فعالیت های ارزش افزوده مبتنی بر برق (اقتصاد دیجیتال ، وسایل نقلیه الکتریکی و غیره) و دوم: تغییر از تولید برق سوخت فسیلی به برق تجدیدپذیر.

بیشتر بخوانید  متقاضیان وام خودرو بخوانند | گواهی اسقاط به اندازه کافی تولید خواهد شد

در این راستا ، پرداختن به این س importantال که آیا استراتژی توسعه منابع تجدیدپذیر برای یک کشور نفت و گاز (مانند ایران) و کشورهای فاقد منابع فسیلی (مانند ژاپن) یکسان است ، مهم است؟
مطالعات ، به ویژه برای کشورهای نفت خیز مانند ایران ، نشان می دهد که دسترسی به منابع فسیلی در کوتاه مدت نیاز به ظرفیت زنجیره تأمین و ارزش فناوری تجدیدپذیر دارد.

نباید فراموش کرد که وابستگی دیروز و امروز به بخش انرژی ، یعنی “وابستگی به منابع خام (مانند نفت و گاز)” در سالهای آینده به “وابستگی به فناوری” تبدیل خواهد شد. در این راستا ، وزارت نیرو هنگام بررسی مفاد تضمین خرید برق توسط سرمایه گذاران خصوصی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر ، توجه ویژه ای به فناوری و زنجیره ارزش داشت.

مجموعه اقدامات فوق باید منجر به بهبود فضای کسب و کار در صنعت برق شود. علیرغم فشار بین المللی غیرمعمول و تأثیرات تحریمهای دلگیرکننده ، ارزیابیهای مقامات بین المللی تأثیر مثبت مجموعه اقدامات فوق را بر فضای کسب و کار نشان می دهد. به عنوان مثال ، در گزارش راه اندازی بانک جهانی ، امتیاز ایران در دسترسی به برق از 68.86 در سال 2019 به 69.4 در سال 2020 افزایش یافته است ، که تأثیر قابل توجه و تعیین کننده ای بر موقعیت دارد. ایران دارای یک رتبه بندی بین المللی است. همچنین ، از نظر سرمایه گذاری ، از سال 1392 تا ژوئن 1400 سرمایه گذاری های انجام شده در بخش برق شامل 464 پروژه با ظرفیت بیش از 19 هزار مگاوات است.

حجم سرمایه گذاری در بالا ، به ویژه به دلیل فشارهای بین المللی ، کمی از برنامه هدف دور است. اما باید توجه داشت که هدف این برنامه جذب 8 درصد از رشد اقتصادی کشور است که در عمل محقق نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید