مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اقتصاد ایران با لغو تحریم ها چقدر رشد خواهد کرد؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شبکه خبری آمریکای لاتین TeleSur گزارش داد: “اگر تحریم های” خودسرانه “آمریکا علیه صادرات ایران برداشته شود ، تولید ناخالص داخلی این کشور می تواند به 6.9 درصد در سال 2022 و 6 درصد در سال 2023 افزایش یابد.

براساس این گزارش ، اقتصاد ایران طی سالهای اخیر تحت شرایطی مانند تحریم های سه ساله رئیس جمهور پیشین آمریکا ، دونالد ترامپ که از توافق هسته ای 2018 خارج شد ، در رکود به سر می برد.

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا امیدهای احیای برجام و لغو تحریم های ایران را افزایش داده است.

پس از شش دور گفتگو بین ایران و 1 + 5 ، یعنی انگلیس ، چین ، فرانسه ، روسیه و آلمان و به طور غیرمستقیم با ایالات متحده در آوریل در وین ، هنوز انتظار توافق مشخص نیست.

پیش بینی می شود اقتصاد ایران در سال 2022 با رفع تحریم ها 6.9 درصد رشد کند

اگرچه برخی از سیاستمداران و منتقدان ایرانی می گویند تحریم ها مانع عمده ای در اقتصاد و بهبود صنعت ایران نیست ، اما دو مطالعه رسمی در این کشور خلاف این موضوع را ثابت کرده است.

براساس تحقیقی که مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تاریخ 13 آوریل منتشر کرد ، تحت تحریم های آمریکا ، معاملات بانکی بین المللی ایران محدود شده و بازرگانان ایرانی در روابط بانکی خود با شرکای خارجی با موانعی روبرو هستند.

دولت ایران همچنین در تولید درآمد از نفت ، گاز و سایر خدمات با مشکلات جدی روبرو شده است.

این مطالعه نشان داد که ایران از دسترسی به خطوط اعتباری خارجی و سرمایه گذاری محروم است و شرکت های بین المللی به دلیل تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران از بازار ایران خارج می شوند و همکاری با شرکای ایرانی را متوقف می کنند.

بیشتر بخوانید  ویدیو / تیزر قسمت 9 آسیب ؛ کریم صاحبش را می کشد؟

در همان زمان ، این مطالعه نشان داد که اگر گفتگوهای ادامه دار برای احیای برجام منجر به لغو تحریم های آمریکا شود ، محدودیت های صادرات نفت و فرآورده های نفتی ایران و ممنوعیت خرید هواپیما به نفع کشور کاهش می یابد.

گزارش دیگر منتشر شده توسط مرکز تحقیقات ایرانی اتاق بازرگانی ایران در مورد ریسک اقتصادی این کشور و پیش بینی 10 ساله آن می گوید اقتصاد ایران به دلیل کاهش صادرات نفت و سرمایه گذاری در پی تحریم های ثانویه آمریکا ضعیف شده است.

علاوه بر این ، بر اساس این گزارش ، از زمان اعمال مجدد تحریم های ترامپ در سال 2018 ، فضای کسب و کار ایران تا حدودی خراب شده و وابستگی شدید وی به هیدروکربن ها اقتصاد وی را در موقعیت آسیب پذیر قرار داده است.

گزارش ماه آوریل صندوق بین المللی پول نیز نشان می دهد که سه سال پیش ، با اعمال تحریم های ثانویه علیه صادرات ایران و بخش مالی ایران ، پس از افزایش 3.8 درصدی در سال 2017 ، زمانی که ایران از توافق برجام و لغو تحریم ها بهره مند شد. رشد در سال 2018 به منفی 6 درصد و در سال 2019 به منفی 6.8 درصد کاهش یافت ، اما با کاهش تحریم ها در سال 2020 به رشد مثبت رسید.

۲۲۳۲۲۷

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *