افسر اطلاعاتی ارتش سابق: نتانیاهو همه چیز را به حماس از دست داد


آموس یدلین ، فرمانده سابق اطلاعات ارتش اسرائیل ، در مقاله ای به بررسی رویکرد نخست وزیر پیشین در موارد مختلف امنیتی که رژیم برای 12 سال با آن روبرو بوده است.

 نتانیاهو

MeetNews آموس یدلین ، فرمانده سابق سرویس اطلاعات ارتش اسرائیل ، در مقاله گفت: “یکی از دستاوردهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل جلوگیری از درگیر شدن اسرائیل در جنگهای بزرگ و پرهزینه بود.” در دوران تصدی وی ، سه دوره اصلی جنگ با حماس در سال های 2012 ، 2014 و 2021 وجود داشت که در آنها سعی کرد به اندازه کافی سپر در برابر حماس بسازد ، اما آنچه اتفاق افتاد این بود که این یک سپر مقاومت متقابل است. نتانیاهو سعی کرد ذهنیت “جنگ بین جنگ” را به عنوان یک مفهوم ابتکاری با گزینه جنگ گسترده جایگزین کند. هدف اصلی آن جلوگیری از ایجاد زیرساخت های نظامی در طول مرزهای شمالی فلسطین بود ، اما موفقیت این طرح نسبی بود و نمی توانست مانع حضور نظامی ایران در سوریه یا پیشرفت در پروژه موشکی هوشمند حزب الله لبنان شود.

وی گفت: یکی از شکست های اصلی نتانیاهو ناتوانی وی در جلوگیری از ظهور حماس در غزه و حزب الله در لبنان است. با وجود عملیات نظامی اسرائیل ، دو کشور توانسته اند سیستم های تسلیحاتی و توانایی های فناوری خود را به طرز حیرت انگیزی در زمینه موشکی و دقت بدون سرنشین و پدافند هوایی تقویت کنند. نتانیاهو نتوانست مانع تسلیح جنبش های مقاومت در منطقه شود که تهدیدی بزرگ امنیتی است. در مقابل ، او و گدی آیزنهاور ، رئیس ستاد سابق ، تونل های حماس را در مرز غزه و تونل های حزب الله را در مرز لبنان تخریب کردند. عملیات مهار و سود در برابر حماس در مقایسه با آنچه در شهرهای نوار غزه اتفاق افتاد محدود بود و اگرچه او همیشه قول می داد در برابر حماس قدرتمند باشد ، اما با سه عملیات نظامی نتوانست مانع حماس شود.

بیشتر بخوانید  حکمی با امضای زاکانی که در فضای مجازی دست به دست می شود (+تصویر)

یدلین گفت که نتانیاهو به جای سرنگونی حماس ، که بارها در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود ، در همه برنامه های خود علیه حماس شکست خورده است. وی همچنین در معامله با گیلاد شالیت و آزادی صدها زندانی که به حبس ابد محکوم شده اند با شرمندگی تسلیم خواسته های حماس شد. نتانیاهو نتوانست بسیاری از کشورها را ترغیب کند سفارتخانه های خود را به قدس منتقل کنند. انتفاضه چاقو ثابت کرد که کنترل کامل بر شهر غیرممکن است. عملیات شمشیر القدس معادله دیگری به تعامل آن با القدس افزود و قدرت و محبوبیت حماس را افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید