مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

افسردگی کاربردی (افسردگی با عملکرد خوب) چیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



افسردگی کاربردی چیست ؟


باورهای غلط بسیاری در مورد شکل ظاهری افسردگی وجود دارد. با شنیدن این کلمه ممکن است شخصی را تصور کنید که بیش از حد دلهره داشته باشد یا به سختی بتواند از رختخواب خود خارج شود.


یا ممکن است شخصی را تصور کنید که به دلیل روحیه پایین قادر به کار یا فعالیت نیست. اما در واقع، افسردگی اشکال مختلفی دارد و می‌تواند در افراد مختلف شدت مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات نیز، افراد دچار «افسردگی کاربردی» می‌شوند.


تعریف افسردگی با عملکرد خوب


افسردگی کاربردی یا افسردگی با عملکرد بالا، یک تشخیص بالینی نیست. این بیشتر یک کلمه رایج است. اما این بدان معنی نیست که واقعی نیست.


به هر حال، برخی از افراد مبتلا به افسردگی برای دنیای بیرون و اطرافیانشان تا حدودی خوب به‌نظر می‌رسند. آنها به محل کار خود می‌روند، قبض‌های خود را پرداخت می‌کنند و با مردم صحبت می‌کنند. حتی ممکن است مرتبا لبخند بزنند.


اما این بدان معنا نیست که آنها احساس افسردگی نمی‌کنند. برخی از این افراد ممکن است لحظه‌ای که از محل کار به خانه می‌آیند به رختخواب بخزند.


یا ممکن است هر شب روی صندلی بنشینند و تمام شب گریه کنند. آنها فقط می‌توانند افسردگی خود را از دیگران پنهان کنند.


افسردگی با عملکرد بالا


افسردگی با عملکرد بالا


اختلال افسردگی اساسی


افسردگی نوعی اختلال خلقی است که باعث احساس مداوم غم و اندوه و از بین رفتن علاقه می‌شود و اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی نیز نامیده می‌شود که بر احساس، تفکر و رفتار شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود.


ممکن است در انجام کارهای روزمره عادی مشکل داشته باشید و گاهی ممکن است احساس کنید که زندگی ارزش ادامه ندارد. فراتر از یک دوره غم و اندوه، افسردگی یک مشکل لحظه‌ای نیست و شما نمی‌توانید به راحتی از آن خلاص شوید.


افسردگی ممکن است به درمان طولانی مدت نیاز داشته باشد. بیشتر افراد مبتلا به افسردگی با دارو، روان‌ درمانی یا هردو احساس بهتری دارند.


در حالی که انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد، افرادی که به نظر می‌رسد عملکرد بالایی همزمان با تجربه افسردگی دارند ممکن است اختلال افسردگی اساسی داشته باشند.


در اینجا برخی از علائم رایج ذکر شده است:


  • عزت‌ نفس پایین

  • تغییر در عادات خواب (خواب زیاد یا خیلی کم)

  • تغییر در اشتها (پرخوری یا کاهش اشتها)

  • مشکل در تمرکز

  • مشکل در تصمیم‌گیری

  • احساس ناامیدی


به منظور واجد شرایط بودن برای تشخیص، علائم باید به مدت دو یا چند سال وجود داشته باشد. در نتیجه، بسیاری از افرادی که این علائم را دارند، یاد گرفته‌اند که علیرغم وجود آنها عملکرد خوبی از خود را نشان دهند.


افسردگی کاربردی


علائم افسردگی کاربردی


چگونه افسردگی بر عملکرد روزانه تأثیر می گذارد ؟


برای رسیدن به معیارهای تشخیص افسردگی، فرد باید آسیب‌های اجتماعی، شغلی یا آموزشی را تجربه کند. این بدان معنی است که روحیه غمگین آنها باید به نوعی در زندگی روزمره آنها تداخل ایجاد کند.


اما این بدان معنا نیست که آنها هنوز هم در برخی از مناطق زندگی خود عملکرد خوبی نخواهند داشت. در اینجا چند نمونه از چگونگی تجربه یک فرد مبتلا به افسردگی در زمینه‌های زندگی آورده شده است:


خانمی که هر روز سر وقت در محل کارش حاضر می‌شود و کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. او به‌ندرت به فعالیت‌های اجتماعی مشغول می‌شود، اما احساس نمی‌کند در کنار مردم حالش خوب است و خود را از آنها جدا می‌داند.


آقایی که عصرها و آخر هفته‌ها با دوستانش از زندگی اجتماعی شلوغی لذت می‌برد. با این حال او گاهی اوقات تلاش می‌کند تا روز کاری را به سختی پشت سر بگذارد، زیرا افسرده است.


از آنجا که او از خانه کار می‌کند، علائم افسردگی او می‌تواند دیر نشان داده شود یا کارهای خاصی را به تعویق بیندازد بدون اینکه کسی بداند.


مادری که خانه‌دار است و همزمان مشغول تحصیل در دانشگاه نیز می‌باشد. او موفق می‌شود از عهده وظایف والدی خود به خوبی برآید، اما در طول روز احساس تنهایی و افسردگی می‌کند.


او از این که کلاس‌هایش بیش از حد بر او فشار وارد می‌کنند خسته است و دانشگاه را ترک می‌کند.


یک دانشجوی در دانشگاه به کلاس‌های آنلاین ادامه می‌دهد و برای رسیدن به مدرک خود تلاش می‌کند. اما او کار نیمه‌وقتش را رها می‌کند زیرا فاقد انرژی و انگیزه برای ادامه کار است.


علل افسردگی کاربردی


مانند همه انواع افسردگی، افسردگی کاربردی نیز می‌تواند از چندین علت مختلف ناشی شود. ممکن است ترکیبی از تجربیات ژنتیکی، بیولوژیکی یا زندگی باشد که منجر به افسردگی عملکردی می‌شود.


استرس، بیماری، غم یا بحرانی حل نشده، مسائل مربوط به سوءمصرف مواد، ضربه عاطفی، مسائل مربوط به زندگی و تغییرات عمده زندگی فقط چند دلیلی است که ممکن است بر اساس آن فردی افسرده شود.


دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است کسی دچار افسردگی عملکردی شود. یک فرد مبتلا به افسردگی کاربردی اغلب دچار علائم خفیفی از افسردگی است و به همین دلیل است که می‌تواند به کار خود ادامه دهد.


در عین حال آنها می‌توانند یک فرد کمال‌گرا باشند که از نشان دادن هرگونه تلاش برای موفقیت می‌ترسند.


افسردگی کابرردی


آیا افسردگی کاربردی خطرناک است ؟


خطرات افسردگی کاربردی


افرادی که هنوز می‌توانند در حالی که افسرده هستند به برخی فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند، ممکن است خود را متقاعد کنند که افسردگی آنها نیاز به درمان ندارد.


برخی از افراد مبتلا به افسردگی با عملکرد بالا ممکن است وخامت وضعیت خود را به حداقل برسانند و کمتر به دنبال درمان می‌روند.


در صورت عدم تشخیص افسردگی، احتمال اینکه فرد از حمایت عاطفی دیگران برخوردار شوند نیز کمتر است. دوستان، اعضای خانواده و همکاران ممکن است تصوری از اینکه فرد حتی افسرده است نداشته باشند و توجهی نشان ندهند.


علاوه بر این، کسی که دارای افسردگی با عملکرد بالا است ممکن است در اثر نیاز به کمک گرفتن از دیگران احساس گناه کند (احساس گناه اغلب همراه با افسردگی است).


آنها ممکن است فکر کنند افرادی که افسردگی شدیدتری دارند مستحق کمک هستند و خود را لایق کمک ندانند. برخی افراد احساس می‌کنند نباید افسرده باشند. آنها همچنین ممکن است به خود بگویند هیچ دلیلی برای افسردگی ندارند.


آنها ممکن است فکر کنند از آنجا که هنوز می‌توانند کار کنند پس باید شادتر باشند. یا ممکن است اعتقاد داشته باشند کسی که دارای شغل و خانواده است نباید افسرده شود. این افکار ممکن است مانع کمک به آنها شود.


انواع افسردگی می‌تواند منجر به افزایش خطر خودکشی شود، از جمله افسردگی کاربردی. کسی که افسردگی با عملکرد بالا دارد ممکن است افکار بیشتری در مورد مرگ تجربه کند و ممکن است فکر کنند که به زندگی خود پایان می‌دهند.


افراد دیگر می‌توانند افسردگی با عملکرد بالا را اشتباه درک کنند. آنها ممکن است فکر کنند فردی که از نظر اجتماعی با دیگران کنار نمی‌آید یا احساسی از بودن در جمع دریافت نمی‌کند، علاقه‌ای به دوست پیدا کردن ندارد.


یا ممکن است آنها بی‌انگیزگی فرد را دلیلی بر تنبلی فرد بدانند. این باورهای غلط منجر به ایجاد مشکلاتی حتی بزرگتر برای شخصی که از قبل با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند می‌شوند.


آنها ممکن است انزوای اجتماعی خود را افزایش دهند و یا اینکه بخواهند وقتی بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند، بهتر عمل کنند تا جبران خسارت کنند، در حالیکه در حال آسیب‌زدن بیشتر به خود هستند.


تشخیص و درمان افسردگی کاربردی


افسردگی کاربردی ممکن است با دارو، درمان یا ترکیبی از این دو درمان شود. اگر مشکوک به افسردگی کاربردی هستید، با یک روانشناس صحبت کنید. روانشناس می‌تواند موارد موردنیاز که می‌توانند در وضعیت عاطفی شما موثر باشند را بررسی کند.


گاهی اوقات، مشکلات سلامتی جسمی (مانند مشکلات تیروئید) می‌تواند به افسردگی کمک کند. اگر روانشناس شما احساس می‌کند درمان دارویی نیاز است، ممکن است شما را به روانپزشک ارجاع دهد.


علاوه بر این، روانشناس می‌تواند درمان گفتگو محور را توصیه کند. انواع مختلفی از درمان وجود دارد که می‌تواند در درمان افسردگی موثر باشد. از جمله درمان شناختی رفتاری.


درمان شناختی رفتاری می‌تواند به شما کمک کند از افکار و رفتارهایی که احساس افسردگی را تقویت می‌کنند، رها شوید.


کلام آخر


گاهی اوقات برای اطمینان از اینکه وضعیت افراد خوب است، می‌توانید با افرادی که در اطراف شما هستند معاشرت کنید.


حتی اگر از بیرون خوب به نظر برسند و به نظر می‌رسد عملکرد آنها کاملاً خوب است، ممکن است با مسائلی دست و پنجه نرم کنند که شما از آنها چیزی نمی‌دانید.


اگر به شخصی در زندگی خود مشکوک هستید که ممکن است افسردگی کاربردی داشته باشد، با او صحبت کنید. روشن کنید که در صورت نیاز درخواست کمک اشکال ندارد و افسردگی نشانه ضعف نیست، زیرا هرکسی می‌تواند دچار افسردگی شود.


همچنین بخوانید:


افسردگی شبانه چیست ؟ 5 راهکار طلائی برای درمان آن


این علائم می گوید شما افسردگی ماسکه یا پوشیده دارید


با اصلی ترین دلایل بروز افسردگی در مردان آشنا شوید


بیشتر بخوانید  سبک های فرزندپروری | انواع مختلف سبک‌های فرزند پروری
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *