افزایش 100 درصدی لبنیات/ مردم به جای دوغ نوشابه می خرند!



به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، عضو انجمن صنایع لبنی خاطرنشان کرد: سال گذشته 20 تا 25 درصد شیر جذبی در اکثر گروه های مختلف تولیدی صادر شده است که پیش بینی می شود 40 درصد شیر تولید امسال صادر خواهد شد و کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان خواهان شیر خام ما هستند.

اسماعیل حاتمی با تایید کاهش مصرف لبنیات گفت: قیمت لبنیات پس از اصلاح نظام یارانه ای 100 درصد افزایش یافته است، چگونه می توان انتظار داشت که با افزایش قیمت ها سرانه مصرف کاهش پیدا نکند.

وی با بیان اینکه کمترین کاهش خرید در گروه پنیر بوده است، تصریح کرد: پنیر در فرهنگ مصرف مواد غذایی جایگاه خود را پیدا کرده و در وعده های غذایی صبحانه، ناهار و شام خود را پیدا کرده است. کاهش خرید پنیر کمتر از 10 درصد است در حالی که مصرف در سایر گروه های لبنی بین 15 تا 20 درصد کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: مصرف چربی های لبنی مانند کره و خامه، نوشابه های لبنی مانند شیر، دوغ و ماست به شدت کاهش یافته است. از آنجایی که قیمت دوغ از نوشابه بیشتر شده است، مردم ترجیح می دهند به جای نوشابه، نوشابه بخرند.

خاتمی با بیان تشدید و تسریع خروج شیرخام از کشور، اذعان داشت: سال گذشته 20 تا 25 درصد شیر در اکثر گروه های مختلف صادراتی صادر می شد و پیش بینی می شود 40 درصد شیر تولیدی امسال صادر شود. صادر شود و کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان شیر خام ما را می خواهند.

بیشتر بخوانید  این نوشیدنی محبوب، دشمن جگر است

وی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین تمایل روسیه به واردات شیر ​​از ایران را افزایش داد افزود: کشش مصرف و قدرت خرید در بازار داخلی کاهش می یابد اما از سوی دیگر صادرات توجیه اقتصادی دارد و لبنیات این واحد محصولات عمدتا چربی و شیر هستند و شروع به صادرات خشک می کنند.

یکی از اعضای انجمن صنایع لبنی با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک گفت: واحدهای داخلی که قدرت صادرات ندارند و حتی قادر به توزیع محصول در کشور نیستند با افزایش قیمت از چرخه تولید خارج می شوند. محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت باید صادقانه بر طرح شیر مدارس نظارت داشته باشد افزود: در بودجه امسال حدود 850 میلیارد تومان برای تغذیه مدارس در نظر گرفته شده است که با افزایش قیمت شیر ​​ارزش این بودجه به نصف کاهش یافته است. و به نظر می رسد در صورت مطالبه از پایین، در صورت عدم تخصیص شیر مدارس، این بودجه صرف سایر بخش ها می شود.

وی با اشاره به کاهش فشار از پایین برای تخصیص شیر مدارس، خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان حق خود را مطالبه نمی کنند و پس از حذف شیر مدارس، کمتر والدینی معترض شدند که چرا این حق از فرزندانشان سلب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید