مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

افزایش یارانه نقدی چه تاثیری بر اقتصاد و موجودیت خانوارها خواهد داشت؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از اکتساد24، آذرماه سال 89 ماجرای پرداخت یارانه های مالی آغاز شد. با حمایت بسیاری از مخالفان از ابتدا، بسیاری از کارشناسان به طور مداوم در مورد پرداخت های نقدی هشدار داده اند. آنها تصور می کردند پرداخت یارانه یا افزایش آن عاملی برای افزایش نقدینگی است و مردم بدون شک از حمایت مالی رنج می برند، اما با وجود این همه مخالفت، یارانه ها همچنان پرداخت می شود و اکنون پس از سال ها صحبت از افزایش است. یارانه یارانه نقدی به او آمد.

ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در پنجمین گفت و گوی تلویزیونی خود گفت: زنجیره ای وجود داشت و کاری که تاکنون انجام شده این است که یارانه به تولیدکننده پرداخت می شود اما اکنون به مصرف کننده پرداخت می شود. واقعیت این است که ارز مورد نظر را حذف نمی کنیم، بلکه آن را از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره مصرف منتقل می کنیم تا بتوانند جدول های خود را مدیریت کنند. بر این اساس سه دهک اول برای هر نفر تقریبا 400 هزار تومان دریافت می کنند. دهک های چهارم تا نهم نیز برای هر نفر 300 هزار تومان دریافت کردند. قیمت نان و دارو و بنزین برای هیچ یک از مردم تغییر نمی کند و نان سنتی به دست همه مردم می رسد و پس از تکمیل زیرساخت ها دارو از طریق بیمه به دست مردم می رسد و یارانه واردکننده به شرکت های بیمه می رسد. دارو را با قیمت فعلی به مردم تحویل دهید. «نان و بنزین اینطوری گران نمی شود.

بیشتر بخوانید  کشت 300 هکتار از محصولات آب دوست در هورام آباد متوقف شده است

رئیسی گفت: این یک اهدای عمر به مدت دو ماه برای تهیه کاربرگ الکترونیکی خواهد بود. ما دولت صادقی هستیم و این یارانه را قبل از تحقق طرح به مردم خواهیم داد. البته چیزی که باید به عنوان روزه روی نان داده شود با این دیه 300 تا 400 هزار تومانی که در دهک های اقتصادی پرداخت می شود و به جای آن پرداخت می شود متفاوت است و البته این میزان یارانه 300 تا 400 هزار تومان است. . او اضافه می کند. “

گاهی اوقات خطر جراحی خطرناک تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد

ابراهیم نکو، دبیر نهمین دوره کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که افزایش یارانه های مالی چه تاثیری بر اقتصاد و وجود خانواده ها خواهد داشت، گفت: جراحی اقتصادی گاهی لازم است. به عبارت دیگر گاهی برای اصلاح این ساختارها باید اقتصاد کشور را به خطر انداخت. اما جراحی های اقتصادی گاهی خطرناک تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و می تواند عواقب جدی داشته باشد. همچنان شاهد تبعات یارانه 45 هزار و 500 تومانی جزئی که از سال 89 به خانوارها پرداخت شده است، هستیم. همین یارانه جزئی همچنان در افزایش تورم و عدم تعادل عرضه و تقاضا موثر است.

وی افزود: زمانی که قانون هدفمندی یارانه ها تصویب و اجرا شد، آنچه اتفاق افتاد با هدف اصلی فاصله داشت و بر پیکره اقتصاد کشور زخم های بی شماری برجای گذاشت؛ در حالی که یارانه ها و یارانه ها در این زمینه به کار خود ادامه دادند. بنابراین با توجه به تجربیاتی که تاکنون در زمینه پرداخت یارانه‌های پولی داشته‌ایم، می‌توان گفت که تصمیم دولت برای افزایش یارانه‌ها تصمیم بسیار خطرناکی است و این جراحی اقتصادی بیش از آن چیزی که تصور می‌شد ریسک دارد.

بیشتر بخوانید  واکنش جنبش مقاومت ملی فلسطین به احکام دادگاه عربستان علیه فلسطینیان- اخبار آسیای غربی - اخبار بین الملل تسنیم

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: کشور در سال های اخیر با کمبود درآمد و کسری بودجه مواجه بوده و امسال نیز این وضعیت ادامه دارد. بنابراین در چنین شرایطی هدایت حجم زیادی از نقدینگی به سمت شرکت می تواند عواقب جدی داشته باشد. به عبارت دیگر پیام حمایت مالی این است که در آینده شاهد گرانی کالا خواهید بود.

اگر شرایط اقتصادی کشور مساعد باشد، می توان تبعات برخی تصمیمات را جبران کرد

وی افزود: حمایت های مالی برای اقتصاد کشورها عواقبی دارد اما اگر شرایط آن کشور صلح آمیز و ثبات اقتصادی در کنار برنامه ها باشد، عواقب آن به سرعت برطرف و خنثی می شود. اما متأسفانه در کشور ما دولت هایی با افراد ناآگاه در تیم اقتصادی هر کدام به اقتصاد آسیب رسانده و از بین رفته اند، بنابراین جبران عواقب آن سخت خواهد بود. وی گفت: اکنون یارانه نقدی می تواند یک شاهکار اقتصادی باشد اما به شرطی که دولت سیزدهم بتواند به سرعت از تبعات آن بکاهد. به ضربات قوی ضربه بزنید. از سوی دیگر تیم اقتصادی دولت باید با تیم های اقتصادی نهادها و ارگان ها ارتباط برقرار کند تا در کوتاه مدت بهترین راهکارها برای تنظیم اقتصاد و حمایت از خانواده ها را در دستور کار قرار دهد.

ابراهیم نکو در پایان گفت: دولت می تواند به جای حمایت های مالی بی هدف و بی برنامه با نظارت کافی برای خانوارها حمایت را به عنوان سبد کالا در نظر بگیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *