افزایش یارانه مالی به 90 یا 120 هزار تومان


مسعود میرکاظمی در نشست خبری امروز با اشاره به رشد عمر پروژه های عمرانی اظهار کرد: میانگین عمر پروژه های عمرانی امروز به 17 سال رسیده است و هرچه جلوتر برویم این رقم افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در این شرایط مشکلات مردم همچنان پابرجاست. من فکر می کنم پروژه هایی که لازم است باید سریعتر انجام شود و بودجه به آن پروژه اختصاص یابد.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی تاکید کرد: ارز 4200 تومانی برای اقتصاد ایران عدم تعادل بود و معلوم نیست پایه ارز 4200 تومانی از کجا می آید. اما اگر بخواهیم اقتصاد یک کشور را مختل کنیم کافی است عدم تعادل را به آن اضافه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش یارانه مردم پس از لغو ارز ترجیحی گفت: با حذف 4200 تومان یارانه هر فرد بین 90 تا 110 هزار تومان می شود که ممکن است یارانه به برخی در پایین افزایش یابد. -دهک درآمدی بالای 120000 تومان تمام نشده.

وی ادامه داد: این اقدام باعث بهبود نرخ ضریب جینی نیز می شود.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی یک قانون است و دولت موظف به اجرای قانون است، تصریح کرد: در 6 ماه دیگر امسال اجازه استفاده از ارز 4200 تومانی را نداشتیم که در سال قبل از آن استفاده کنیم. دولت اجازه داد تا از ارز ترجیحی بالاتر از مقدار تعیین شده استفاده کند. 13. دولت به ناچار چاره ای جز کسب مجوز از خارج از مجلس برای تاخیر در اجرای قانون حذف ترجیحی ارزها نداشت.

وی ادامه داد: تنها 8 میلیارد دلار مجاز است برای واردات کالاهای اساسی مصرف شود و ما توانایی استفاده از این میزان را نداریم.

ما مجاز به استفاده از ارز 4200 تومانی نیستیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: امسال نباید از ارز 4200 تومانی استفاده کنیم اما به دو دلیل این قانون را به تعویق انداختیم. دوم اینکه قیمت جهانی انواع کالاها بین 20 تا 50 درصد افزایش یافت.

میرکاظمی تاکید کرد: مهم ترین نکته این است که دولت قبل بین 30 تا 70 درصد از ذخایر استراتژیک کشور را هزینه کرد که نباید هزینه می شد و ذخایر استراتژیک کشورمان از 30 به 70 درصد کاهش یافت.

وی افزود: 13. دولت باید ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را تکمیل می کرد، اما دولت قبل تمام 8 میلیارد دلار مربوط به ارز 4200 تومانی را خرج کرد و دیگر اجازه خرید نداشت، اما در دوره خشکسالی و افزایش قیمت ارز. قیمت های جهانی، زمانی که ذخایر استراتژیک کاهش یافت، مجبور شدیم این قانون را به تعویق بیندازیم.

وی با بیان اینکه بحث حذف ارز ترجیحی برای سال آینده مطرح نیست، بلکه این قانون باید از امسال اجرایی شود، گفت: این موضوع از سال آینده روشن می شود.

میرکاظمی با بیان اینکه استفاده از ارز 4200 تومانی همچنان ادامه دارد و شامل کالاهای اساسی مانند دارو و گندم می شود، گفت: قطعاً قانون به دولت اجازه استفاده از ارز 4200 تومانی را در سال آینده نمی دهد و تاکنون اجازه استفاده از مازاد را نداده است ما از مجلس مجوز گرفتیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه منکر تغییرات قیمتی پس از لغو ارز 4200 تومانی نیستم و ممکن است تلاطم بازار و تورم پیش بینی شده باشد، گفت: اما باید توجه داشته باشیم که چاره ای نداریم. اگر در این شرایط بخواهیم ارز 4200 تومانی را از بازار نیمی و خزانه تحویل دهیم با کسری بودجه مواجه می شویم بنابراین این روند در سال آینده قابل ادامه نیست.

بیشتر بخوانید  گل صحرا زندگی معروف ترین مدل مشکی

وی با اشاره به اثربخشی ارز 4200 تومانی برای زندگی مردم، گفت: ماهانه یک و نیم میلیارد دلار از ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده است، اما بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت تمام اقلام درج شده است. ارز 4200 تومانی در مهرماه امسال نسبت به ماه سال گذشته بیش از 160 درصد افزایش داشته است. بنابراین تداوم تخصیص ارز ترجیحی اتلاف منابع کشور است و تا به امروز کمتر دلال از آن استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی به معنای پایان حمایت نیست، گفت: مابه التفاوت ارز ترجیحی محاسبه و معادل ریالی آن در تبصره 14 بودجه درج شد که حدود 100 هزار میلیارد تومان است. از محل ما در مقابل 4200 تومان به نشانه حمایت مردم آگاه هستند که این رقم علاوه بر 75 هزار میلیارد تومان بنزین و یارانه مادام العمر خواهد بود.

85 میلیارد دلار یارانه پنهان می دهیم

میرکاظمی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که امروز کسانی که حقوق بسیار بالایی دارند یارانه می دهند و 85 میلیارد دلار یارانه پنهان می دهیم که بیشتر آن نصیب افراد ممتاز می شود و اینجا ظلم می شود اما هیچکس اعتراضی نمی کند.

وی افزود: یکی از منابع درآمدی دولت کاهش پرداخت ها به دهک های بالا و از آنجا افزایش حمایت از دهک های پایین خواهد بود.

20 میلیون یارانه بگیر بیش از یک میلیارد تومان درآمد داشتند

میرکاظمی تاکید کرد: طبق گزارش های رسمی از 60 میلیون نفری که امروز یارانه می گیرند، 22 میلیون نفر در سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان در حساب بانکی خود داشتند که باید این مسائل بررسی شود.

حذف ارز 4200 تومانی باعث تورم 7.6 درصدی می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی موجب تورم می شود، گفت: بر اساس محاسبات کارگروه متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه. و غیره حذف ارز 4200 تومانی باعث تورم 7.6 درصدی می شود اما 6.9 درصد مربوط به اصلاح پایه پولی کشور است.

میرکاظمی تاکید کرد: در این مدت مجلس این سوال را مطرح کرد که چرا دولت قانون لغو ارز 4200 تومانی را اجرا نکرد؟

افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی صحیح نیست

میرکاظمی با بیان اینکه افزایش 62 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده صحت ندارد، گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده بین 40 تا 44 درصد است و اعداد و ارقامی نیز در این خصوص منتشر شده است. افزایش درآمد مالیاتی تا 62 درصد % درست نیست. ما معتقدیم سازمان امور مالیاتی کشور ظرفیت کسب درآمد 320 هزار میلیارد تومانی را دارد که در بودجه 270 هزار میلیارد تومانی دیده شد اما عملکرد بالاتر از این است و درآمد واقعی مالیاتی در بودجه سال گذشته دیده نشده است. وجود داشت.

وی ادامه داد: برخی کارشناسان معتقدند سازمان امور مالیاتی کشورمان ظرفیت کسب درآمد 700 تا 900 هزار میلیارد تومانی را دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: البته در بودجه سال آینده شاهد معافیت های مالیاتی برای حوزه تولیدی بوده ایم. توجه داشته باشید که بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که به قیمت های امروز محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی کامل و سوابق نیکولای بودوروف مدافع استقلال + عکسهای شخصی و ورزشی

میرکاظمی با اشاره به امید به مذاکره در بودجه سال آینده گفت: چندین دهه است که مذاکرات را به تعویق می اندازیم و در سال های اخیر بحث مذاکرات مطرح شده است. در دولت قبل اعلام کردند برجام در حال انجام است و تاسیسات هسته ای کشور را تعطیل کردند، اما دیدیم که نه تنها تحریم ها کاهش پیدا نکرد، بلکه تحریم های شدیدتری را علیه ایران اعمال کردند.

وی ادامه داد: در سال 83 نیز دقیقاً همین اتفاق افتاد و اتفاقاً آقای روحانی در کتاب خود به این موضوع اشاره کردند. در حالی که مذاکرات در سال 1983 در جریان بود، هیچ رونق اقتصادی وجود نداشت و مقامات آن زمان گفتند عجله ای وجود ندارد و همه امور را برای توافق و مذاکره به تعویق انداختند. اگرچه عده ای می خواهند موضوع تحریم را به دولت نهم مرتبط کنند، اما در واقع همه این مسائل ادامه دعواهای سال 83 بود.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کشور 8 سال مذاکرات را به تعویق انداخته و انتظار بیشتر از این به صلاح کشور ما نیست، تصریح کرد: در ابتدای دولت قبل نمی گفتند این مذاکرات 8 سال طول می کشد. سالها و هر بار می گفتند 2-3 ماه طول می کشد.وضعیت دارد بهتر می شود و قرار بود دلار همزمان به 1000 تومان برسد که دیگر منتظر مذاکره و با فرض روند فعلی نبودیم. ادامه می دهد، بودجه تعدیل شد. معتقدم باید به ظرفیت های کشورمان نگاه کنیم و بر اساس ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم. حالا اگر در این بین گشایشی در مذاکرات ایجاد شود، عالی است.

میرکاظمی با اشاره به انتشار اوراق در بودجه 1041 بیان کرد: تلاش دولت سیزدهم این است که پایه پولی به هیچ وجه افزایش پیدا نکند و پولی را خرج نکنیم که منجر به تورم شود. هدف ما تسویه 172 تا 175 هزار میلیارد تومان اوراق است و بخشی از این اوراق که در سال آینده تسویه می شود اوراق سال های گذشته است که علاوه بر این رقم باید 25 هزار میلیارد تومان بدهی نیز پرداخت کنیم. همچنین 200 هزار میلیارد تومان برای منابع دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه میزان تسویه اوراق در سال آینده بیشتر از انتشار آن است، خاطرنشان کرد: قبول دارم که اوراق پایه پولی را افزایش نمی دهد و قطعا این بهتر از تسویه در بانک مرکزی است. اما ما به این فکر می‌کردیم که اگر مثلاً درآمدهای مالیاتی یا درآمدهای نفتی افزایش پیدا نکند، به سمت انتشار اوراق برویم و نمی‌خواهیم همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم.

میرکاظمی با اشاره به احتمال افزایش قیمت پس از حذف ارز 4200 تومانی، تصریح کرد: به عنوان مثال ممکن است پس از حذف ارز 4200 تومانی قیمت مرغ افزایش یابد اما در ازای حذف تا 5 دهک حمایت خواهیم کرد. ارز مورد نظر، به طوری که قدرت خرید این دهک ها افزایش یابد، اما نباید از دهک های دیگری که قدرت خرید بیشتری دارند و سرانه مصرف آنها بیشتر است، حمایت کرد.

وی با اشاره به دلیل افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری، یادآور شد: باید توجه داشت که در دولت قبل آقای روحانی راه به جایی نمی برد و حتی با تاخیر از وزرا پذیرایی می کرد، اما امروز رئیس جمهور کشورمان سفرهای استانی زیادی دارد. و هر جمعه به یک استان سفر می کند. همچنین موضوع ادغام در این نهاد باید مورد توجه قرار گیرد و بودجه نهاد ریاست جمهوری 15 درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید  قوانین عربستان برای حج 99 و تعیین تکلیف پول حاجی ها !

نیروهای مسلح نیز می توانند نفت بفروشند

معاون رئیس جمهور اذعان داشت: نیروهای مسلح در بودجه سال آینده امکان فروش نفت را دارند و این امکان در بودجه های دوره های قبل دیده و وجود داشت.

وام ازدواج گرفته نشد

میرکاظمی در پاسخ به سوال ایلانا در خصوص تخصیص وام ازدواج در بودجه سال آینده گفت: وام ازدواج حذف نشده است اما در بودجه سال آینده دیدیم که دولت در صلاحیت آن است و اگر مجلس این موضوع را تصویب کند. ، دولت خواهد بود. می تواند مقررات دقیق تری را برای وام ازدواج تعیین کند. این را هم باید بگویم که دولت توجه ویژه ای به این مسائل دارد، بنابراین برای اولین بار در بودجه امسال 11 هزار میلیارد تومان برای جمعیت جوان شاهد بودیم که در دوره های قبل وجود نداشت.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر عدم تطابق افزایش حقوق با نرخ تورم، تصریح کرد: صادقانه باید به این نکته توجه داشت که افزایش حقوق سالانه بالاتر از بودجه یک سنت است. سقف و بالاتر از تاب آوری بودجه، که در نهایت منجر به استقراض و افزایش پایه پولی شد. тRенUте зе значан део 4.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000

میرکاظمی با بیان اینکه امسال تنها 50 هزار میلیارد تومان حقوق خواهیم پرداخت، گفت: به اعدادی که می گویم دقت کنید. در پایان سال 91، یعنی در دولت دهم، هزینه های کشور 89 هزار میلیارد تومان بود و امسال سقف اول به 937 هزار میلیارد تومان و سقف دوم به 1277 میلیارد تومان رسید. مثلاً حقوق یک استاد حوزه از همان سقف دو نفر پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: 650 هزار میلیارد تومان فقط در حقوق و دستمزد پرداخت می کنیم که شامل پاداش نمی شود. بنابراین مهمترین منبع نقدینگی 4 هزار میلیارد تومانی افزایش دستمزدها بود که در گذشته با خلق پول پاسخ داده می شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: باید توجه داشت که ادامه این دور باطل به نفع مردم نیست و قبلا برای افزایش دستمزدها استقراض انجام می شد که منجر به پایه پولی و در نهایت تورم برای مردم شد. کل ملت ما باید اقتصاد را قابل اعتماد کنیم و باید 2 سال صبر کنیم تا با بهبود شرایط اقتصادی، قدرت درآمد خانوار افزایش یابد.

عوارض 5 میلیون تومانی برای خروج از کشور قطعی نشده است

میرکاظمی درباره عوارض 5 میلیون تومانی خروج از کشور نیز یادآور شد: ارقام هنوز قطعی نیست. پیشنهاد شده است که عوارض خروج از کشور درصدی از قیمت بلیت باشد، اما این موضوع هنوز نهایی نشده است.

وی در خصوص تکرار یارانه حمایتی حذف ارز 4200 تومانی ما در بودجه 1402، گفت: 100 هزار میلیارد تومان اختلاف 4200 تومانی در بودجه 1401 دیده شد، اما اگر مردم همچنان نیاز به حمایت داشته باشند، این حمایت یارانه ای نیز خواهد بود. در بودجه سال 1402 درج شده است.تکرار می شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در ایجاد کسری بودجه افزایش دارایی های خارجی بانک مرکزی است که دولت سیزدهم آن را متوقف کرد و اجازه افزایش دارایی های خارجی را نخواهیم داد که در نهایت منجر به یک ارز قدرتمند در کشور

منبع: ایلانا


دیدگاهتان را بنویسید