مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

افزایش چند برابری آجیل باعث اخراج خشکبار از سبد شب یلدا شده است!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


افزایش چند برابری قیمت گردو:


دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان:
قیمت آجیل به ویژه اقلام صادراتی در دو ماه اخیر 15 درصد افزایش یافته و قدرت خرید مردم در طول سال رو به کاهش بوده است.
امسال به دلیل خشکسالی برداشت پسته از باغات نسبت به سال گذشته 40 تا 50 درصد کاهش داشت که باعث شد قیمت پسته درجه یک به کیلویی 260 تا 400 هزار تومان برسد.
با کاهش برداشت بادام و افزایش مصرف آن، قیمت مغز بادام از مهرماه افزایش یافت و به کیلویی 300 تا 400 هزار تومان رسید. همچنین قیمت فندق از 230 هزار تومان تا 300 هزار تومان است و فندق درجه یک کیلویی 350 هزار تومان به فروش می رسد. تخمه کدو که سال گذشته 90 هزار تومان خرده فروشی می شد، امسال با افزایش 2 برابری بین 170 تا 180 هزار تومان به فروش می رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، علاوه بر افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد پروتئینی، این بار نوبت به افزایش قیمت محصولات خانگی و با افزایش قیمت آجیل در بازار رسیده است. ، حتی سفره شب جلدا هم خالی از این غذای رنگارنگ و متنوع است. .

علیرضا حمسیان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان ، درباره افزایش قیمت آجیل اظهار داشت: از 2 ماه پیش تاکنون قیمت انواع خشکبار به ویژه اقلام صادراتی 15 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش قیمت پسته افزود: امسال به دلیل خشکسالی برداشت پسته از باغات نسبت به سال گذشته بین 40 تا 50 درصد کاهش یافت و این امر باعث شد تا قیمت پسته به 260 عدد برسد. پسته درجه یک کیلویی 400 هزار تومان.

بیشتر بخوانید  تبریک عجیب یک کمدین مشهور ایرانی به مناسبت سالگرد این روز!

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به اینکه افزایش قیمت بادام تحت تاثیر سرمازدگی قرار گرفت، گفت: با کاهش برداشت بادام و افزایش مصرف آن، قیمت بادام آغاز شد. از مهرماه افزایش یافت و قیمت آن به کیلویی 300 تا 400 هزار تومان رسید. همچنین قیمت فندق از 230 هزار تومان تا 300 هزار تومان است و فندق درجه یک کیلویی 350 هزار تومان به فروش می رسد.

وی با اشاره به احتمال افزایش قیمت آجیل در شب یلدا ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن شب یلدا از نظر روانی و تحت تاثیر افزایش تقاضا در این چند شب ممکن است کمی افزایش یابد. البته قدرت خرید مردم برای خرید آجیل در طول سال بسیار کاهش یافته است.

قیمت مواد اولیه به صنف قنادی رسید/ افزایش قیمت شیرینی لایه ای در مشهد، عضوکمیسیون ساخت و ساز مجلس: گرانی مصالح ساختمانی نباید ساخت سالانه ساختمان های مسکونی را تحت الشعاع قرار دهد، 80 درصد گرانی کالا ناشی از گرانی مواد اولیه بسته بندی است/ محدودیت سقف تجارت تجار برای صنعت چاپ مضر است

حمسیان گفت: بسیاری از واحدهای آجیل فروش در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت آجیل و کاهش خرید مردم مجبور به تعطیلی واحدهای خود شدند.

وی با اشاره به افزایش قیمت نخود و کشمش نسبت به سال گذشته تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم نخود پارسال 30 تا 40 هزار تومان بود و امسال به 80 هزار تومان رسید. نخود یکی از محصولات صادراتی است به طوری که قیمت نخود که از مشتقات آن است به همین ترتیب افزایش یافت و کشمش نیز نسبت به سال گذشته 40 هزار تومان گران شد.

بیشتر بخوانید  چهره های سرشناس ایرانی متولد 30 دی ماه+ تصاویر

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت بذر گفت: تخمه ژاپنی پارسال 70 تا 80 کیلوگرم و امسال 170 تا 180 تومان بود. تخمه کدو که سال گذشته در خرده فروشی 90 هزار تومان فروخته می شد، امسال با افزایش 2 برابری بین 170 تا 180 هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: امسال تخمه هندوانه به دلیل بی کیفیتی و هدر رفتن 5 برابر شده و از کیلویی 25 به 30 هزار تومان به 125 هزار تومان برای تجار و فروشندگان به دلیل کار شستشو و نظافتی که انجام می دهند، افزایش یافته است. خریدار با قیمت 140 تا 150 هزار تومان.

حمسیان در خصوص قیمت بادام هندی در بازار گفت: این نوع آجیل در بازار رایج نیست. بادام هندی به صورت قاچاق وارد کشور می شود و اجازه واردات ندارد، در داخل کشور تولید نمی شود، اما قیمت نسبتاً پایین تری نسبت به پسته دارد. قیمت بادام هندی یک کیلویی حدود 350 تومان تا 400 تومان است.

وی با اشاره به نظارت صنفی بر اتحادیه ها گفت: اتحادیه بر همه واحدها نظارت دارد و گرانی برخی از خرده فروشان نسبت به سایرین این است که آجیل پرمغال عرضه می کنند اما اگر گرانی ببینند مردم می توانند شکایت کنند. برای پاسخگویی به اتحادیه اطلاع دهید.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به اینکه نمی توان قیمت مصوب آجیل را تعیین کرد، خاطرنشان کرد: بحث تعیین نرخ مصوب آجیل از چندین سال پیش مطرح شد اما به نتیجه نرسید. آجیل های متنوعی در بازار وجود دارد و از هر محصول آجیل با کیفیت های متفاوتی وجود دارد. قیمت آن متاثر از میزان عرضه و تقاضا و صادرات یا برداشت محصول است و نمی توان قیمت خاصی برای آن تعیین کرد.

بیشتر بخوانید  تصاویر قهرمانی قطر در جام ملت های آسیا 2019


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *