افزایش چشمگیر شیوع سرخک در کشور/ بارزترین نشانه سرخک چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از مهرا، فوق تخصص بیماری های عفونی در خصوص عوارض سرخک هشدار داد: در صورت عدم درمان بیماران مبتلا به آبله با عوارض زیادی ناشی از این بیماری مواجه خواهند شد.

مسعود مردانی در خصوص خطر شیوع سرخک در کشور گفت: پس از ورود تعداد زیادی از مهاجران از افغانستان، شیوع سرخک در کشور افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال پیش قرار بود بیماری سرخک را در کشور ریشه کن کنیم، گفت: متاسفانه به دلیل شیوع بالای سرخک زنگ خطر به صدا درآمد.

مردانی از افزایش 6 برابری مهاجرت از افغانستان خبر داد و افزود: در حال حاضر روزانه بیش از 8 هزار نفر وارد افغانستان می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تعداد زیادی از افغانستانی ها علیه سرخک واکسینه نشده اند، گفت: سال گذشته بیش از 100 مورد سرخک گزارش شده که بیشتر از مهاجران افغانستانی بوده است.

این متخصص عفونت گفت: هنوز موارد سرخک در کشور وجود دارد و متاسفانه این آمار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این مردان سرخک را یک بیماری حاد مجاری تنفسی فوقانی دانستند و افزودند: این بیماری عمدتا در دوران کودکی بروز می کند.

وی از پوشش 98 درصدی واکسیناسیون سرخک در کشور خبر داد و تاکید کرد: در سال 1384 حدود 30 میلیون ایرانی در برابر این بیماری ها در طرح ملی مبارزه با سرخک و سرخجه واکسینه شدند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه سرخجه مادرزادی در کشور ریشه کن شده است، افزود: در مورد آبله نیز کنترل گسترده و حرکت در جهت ریشه کنی سرخک به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است.

بیشتر بخوانید  فیلم فاطمه شجاعی برنامه جهان آرا کارشناس مطالعات زنان

مردانی با تاکید بر اینکه اولین مورد سرخک در استان کرمان توسط مهاجران شناسایی شد، ادامه داد: متاسفانه با افزایش بار مهاجرت، این بیماری به اکثر نقاط کشور سرایت کرده است.

شهید بهشتی، مدرس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه افزایش دما یکی از بارزترین علائم سرخک است، گفت: تب در بیماران مبتلا به آبله گاهی به 40 درجه سانتیگراد می رسد.

اضطراب، بی اشتهایی، عطسه، سرفه، علائم مختصر آبریزش بینی از دیگر علائم سرخک است که آقایان به آن اشاره کرده و افزودند: در سرخک سطح داخلی گلو و دهان قرمز و ملتهب می شود.

وی ادامه داد: جوش های قرمز روی پوست در افراد مبتلا به سرخک ابتدا از سر و صورت و در ناحیه بین موها شروع می شود و به تدریج همه اندام ها را درگیر می کند.

این متخصص عفونی افزود: ذات الریه پس از سرخک سیر بالینی بسیار طولانی دارد و حتی می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی به خانواده هایی که از ترس ابتلای فرزندشان به بیماری قلبی عروقی واکسیناسیون معمول را دریافت نکردند، گفت: در اولین فرصت با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور، فرزندان خود را در برابر این بیماری واکسینه کنید.

این آقایان با بیان اینکه نباید اجازه دهیم آبله در کشور شیوع پیدا کند، افزود: حتی افرادی که واکسینه شده اند نیز ممکن است پس از مدتی آنتی بادی لازم برای مبارزه با این بیماری را نداشته باشند.

این متخصص عفونت ادامه داد: به محض مشاهده علائم بیماری حتما با پزشک مشورت کنید و شرایط قرنطینه را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید  اخراج صدها پناهجوی افغان دیگر از ترکیه

وی گفت: بزرگسالانی که واکسن سرخک زده اند و دارای آنتی بادی های محافظت کننده در برابر این بیماری هستند، بیمار نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید