مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

افزایش لغو لغو شد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، علی اکبر عیوضی گفت: مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی کاملا قانونی است; دولت در پرداخت آن سهمی ندارد و اجرای آن هیچ بار مالی بر دوش دولت ندارد. مدیرکل و هیات مدیره سازمان و وزیر کار نیز با آن موافقت کردند و خواستار اجرای آن شدند.

در روزهای پایانی سال تصمیمات و جلسات زیادی در دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان برگزار شد که تمامی آن جلسات بی نتیجه ماند و تاکنون افزایشی در حقوق بازنشستگان مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره یکی از چالش برانگیزترین اظهارنظرها در رسیدگی به حساب های بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان سال 1401 با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شد. در اینجا آخرین جزئیات افزایش حقوق بازنشستگی است.

نزدیک به یک ماه از ارسال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان به هیئت دولت می گذرد. مصوبه ای که به امضای مدیرعامل و هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی رسیده، هفته هاست در راهروهای کابینه منتظر تصویب و ابلاغ نهایی است.

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران) در این باره می گوید: در آخرین فعالیت هایی که داشتیم، این روزها دولت مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کرد، اما همچنان گزارش هایی مبنی بر مخالفت برخی از مسئولان در سازمان برنامه-بودجه.

وی در خصوص مخالفت برخی از دولتمردان با افزایش حقوق بازنشستگان کارگران گفت: بودجه و اعتبار سازمان تامین اجتماعی ربطی به دولت ندارد و این در حالی است که با توجه به افزایش حقوق بازنشستگان، بودجه و اعتبار سازمان تامین اجتماعی ربطی به دولت ندارد. مدیریت منابع و مصارف در این سازمان مردم نهاد در صلاحیت دولت نیست و دولت نقشی در پرداخت حقوق بازنشستگان این سازمان ندارد. در واقع دولت بابت بازنشستگی به سازمان تامین اجتماعی پولی پرداخت نمی کند و اتفاقاً به سازمان و بیمه شدگان آن بابت تعهدات انجام نشده بدهکار است. بزرگترین بدهکار سازمان امروز دولت است. حال بدهکاری که به تعهدات خود عمل نمی کند، از افزایش حقوق بازنشستگان جلوگیری می کند و برای سازمان تعیین تکلیف می کند، آیا این رویه صحیح است؟

بیشتر بخوانید  کشف 12 کیلوگرم تریاک در تصادف رانندگی!

آجوزی گفت: این سنگ اندازی جدید و بی سابقه است و در حیطه کاری دولت و سازمان برنامه و بودجه نیست. مدیریت منابع و هزینه های سازمان به عهده مدیرعامل و هیئت مدیره وی است. در این میان این مسئولان لایحه افزایش مستمری بازنشستگان را امضا و یک ماه پیش برای تصویب به دولت ارسال کردند. من به عنوان نماینده بازنشستگان می گویم؛ بیش از 12 میلیون نفر در کشور مشتاقانه منتظر تصویب این قطعنامه هستند.

دبیر کانون بازنشستگان کارگران تهران به جلسه نمایندگان بازنشستگان در مجلس با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی دعوت می شود و می گوید: در این جلسه نمایندگان مجلس به توجیه خود پرداختند و اذعان داشتند که حق با بازنشستگان است. افزایش حقوق سال نو باید هر چه سریعتر اجرایی شود. میلیون ها نفر از مردم کم درآمد کشور نباید گرفتار بدعت های فراقضایی شوند. از قضا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه ای به رئیس جمهور و دولت خواستار افزایش مستمری کارگران شد؛ برخی دیگر از نمایندگان نیز در نامه ای به دولت خواستار پاسخ شدند.

وی خاطرنشان می کند: مصوبه هیأت رئیسه مجمع شهرداری کاملا قانونی است; دولت در پرداخت آن سهمی ندارد و اجرای آن هیچ بار مالی بر دوش دولت ندارد. مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان و وزیر کار موافقت و خواستار اجرای آن شدند. از دولت تقاضا داریم افزایش حقوق بازنشستگان را در هفته جاری تصویب و ابلاغ کند تا بازنشستگان خیالشان راحت شود و با افزایش قانونی مستمری خردادماه دریافت کنند. برای این منظور هفته ها مشورت می کنیم. ما با همه مسئولان و مسئولان از جمله نمایندگان مجلس صحبت کردیم. بازنشستگان چیزی جز قانون نمی خواهند. آنها می گویند ما انتظار داریم دولت مانند هر سال افزایش حقوق بازنشستگان را امضا کند.

بیشتر بخوانید  خلاصه بازی پرسپولیس 2-1 نفت مسجد سلیمان

این فعال صنفی بازنشستگان تصریح می کند: دولت از یک سو عملیات اقتصادی و آزادسازی قیمت ها را انجام داده و کنترل قیمت ها را به بازار واگذار کرده است و از سوی دیگر بخشی مخالف افزایش مستمری بگیران کم درآمد است. چگونه یک بازنشسته امروز می تواند با حقوق سال گذشته با هزینه های کلان سال گذشته کنار بیاید. بازنشستگان نیروی کار و سرمایه ای برای پر کردن شکاف بزرگ دستمزدها و هزینه های زندگی ندارند. عادلانه نیست که بازنشستگان در این شرایط از حقوق قانونی خود محروم شوند. طی هفته جاری آیین نامه اجرا منتشر می شود تا مستمری خردادماه با افزایش سال جدید و علاوه بر آن دو ماه پیش مابه التفاوت پرداخت شود.

وی در پایان تاکید می کند: وقتی مصوبه به امضای هیات مدیره و مدیرعامل سازمان می رسد یعنی اعتبار مالی تامین شده و تمام زیرساخت ها فراهم شده است. تامین اجتماعی شاخه ای از حکومت نیست. پس همین نیمه خودمختاری سازمان باقی بماند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *