افزایش قیمت بنزین کلید خورد



آنچه دیگران می خوانند:

قیمت بنزین این روزها به یکی از موضوعات روز تبدیل شده است زیرا اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییرات است. قیمت بنزین به تازگی یکی از خبرهای زیر شده است. مقامات نظرات متفاوتی در مورد موضع خاص در مورد کاهش یا افزایش ابراز کردند قیمت بنزین منتشر نکردند مهمترین خبر منتشر شده از قیمت بنزین قیمت واقعی آن 20 هزار تومان است. در ادامه به آخرین اخبار در مورد قیمت بنزین ما پرداخت می کنیم

این روزها بازار گمانه زنی قیمت بنزین بسیار داغ شده است. دولت سهمیه بنزین مردم را از 250 لیتر در ماه به 150 لیتر کاهش داد و میزان سوخت توزیعی در هر شیفت را 30 لیتر کاهش داد. اما گویا این تنها خبر تعجب برانگیز این روزهای وزارت نفت نیست. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، اکنون تلویحا احتمال افزایش سه برابری بنزین را تایید می کند. وی با بیان اینکه ذخایر بنزین دولت منفی شده است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را برای تامین تقاضای بیش از سهمیه موجود آزاد کند.

او می گوید در حال حاضر قیمت بنزین در کشورهایی مانند عراق و پاکستان حدود 15 هزار تومان است و در ایران حداکثر لیتری 3 هزار تومان می فروشیم. اما مشکل اینجاست که با توجه به افزایش تقاضا در کشور ممکن است دولت مجبور شود بخشی از نیاز خود را از محل واردات تامین کند. آیا در شرایطی است که دولت با کسری منابع مالی زیادی مواجه است که بنزین را 15 هزار تومان وارد می کند و لیتری 3 هزار تومان می فروشد؟ متن کامل گفتگو با فریدون عباسی، رئیس جمهور سابق و عضو فعلی کمیسیون انرژی مجلس را می خوانید:

بیشتر بخوانید  روسیه در صورت تهدید امنیتی برای تاجیکستان و ازبکستان علیه طالبان اقدام می کند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

*به گفته بسیاری از کارشناسان کاهش سهمیه بنزین آزاد مقدمه ای برای افزایش قیمت بنزین است. آیا احتمال گران شدن بنزین در سال جاری وجود دارد؟

افزایش قیمت بنزین درآمد دولت را تغییر می دهد. با توجه به اینکه هرگونه تغییر در درآمد دولت باید در لایحه قانون بودجه منعکس شود، امسال چنین امکانی برای دولت وجود ندارد و حداقل تا سال آینده و ارائه لایحه جدید بودجه، قیمت تمام شده است. بنزین عرضه شده توسط دولت افزایش نخواهد یافت.

* با این اوصاف، اگر کسی قرار است بیش از حد مجاز بنزین مصرف کند، تکلیفش چیست؟ بنزین از کجا تهیه کنیم؟

افزایش مصرف این نگرانی را ایجاد کرده است که ایران واردکننده بنزین شود و بخشی از نیاز خود را از محل واردات تامین کند. حال سوال من این است که در شرایطی که دولت با کسری منابع مالی زیادی مواجه است، آیا منطقی است که بنزین را با قیمت 15 هزار تومان وارد کرده و با قیمت 3 هزار تومان در بازار بفروشیم؟ به همین دلیل به نظر می رسد دولت قصد دارد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کند و تقاضای فراتر از سهمیه مجاز از محل واردات بنزین توسط بخش خصوصی تامین شود.

* آیا این بدان معناست که قیمت جدیدی در راه است؟

اما زمانی که کالایی توسط بخش خصوصی وارد می شود، امکان فروش آن با قیمت یارانه ای وجود دارد.

آیا بدون تصویب مجلس می توان واردات بنزین به بخش خصوصی را آزاد کرد؟

در حال حاضر دولت مجاز به واردات بنزین و سایر فرآورده های نفتی است. اما برای ورود بخش خصوصی به این حوزه باید موافقت مجلس جلب شود. مگر اینکه مجالس قانونگذاری دیگر این اجازه را به دولت بدهند.

بیشتر بخوانید  ورود سامانه بارشی به کشور/ بارش باران شدید در این استان‌ها

*به کدام نهاد مقننه اشاره می کنید؟

معمولا در مواقع بحرانی فرماندهان قوا می توانند چنین مجوزهایی را صادر کنند.

*به نظر شما وضعیت بنزین آنقدر بحرانی است که سران قوا بخواهند وارد آن شوند؟

مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است اما هنوز نمی توان وضعیت را بحرانی دانست. در هر صورت وزیر نفت باید برنامه‌های دولت در زمینه بنزین و سایر فرآورده‌های انرژی را برای مردم به طور شفاف توضیح دهد.


دیدگاهتان را بنویسید