افزایش عجیب قیمت برنج در بازار/ قیمت برنج ایرانی به 100 هزار تومان رسید!



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، افزایش عجیب قیمت برنج امروز در بازار نه تنها خریداران، بلکه فروشندگان را نیز سردرگم کرد و هر کیلوگرم برنج ایرانی از 27 تا 35 هزار تومان اوایل امسال به حدود 50 تا 60 هزار تومان رسید. تومان برنج ایرانی یکشنبه رکورد زد و با قیمت 90 هزار تومان فروخته شد، البته در برخی فروشگاه ها قیمت این محصول تا 100 هزار تومان به مشتریان اعلام شد.

این بار برنج فروشان کشاورزان را مقصر افزایش عجیب قیمت برنج می دانند. مخبر معاون اول رئیس جمهور آذرماه امسال بر تشدید نظارت سازمان تعزیرات و سایر نهادهای نظارتی تاکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم کسی به میل خود قیمت کالاها را افزایش دهد. این مخبر 29 دی نیز تاکید کرد که تا پایان سال هیچ درخواستی برای افزایش قیمت در ستاد تنظیم بازار بررسی نمی شود.

گزارش جدید مرکز آمار ایران از قیمت برنج حاکی از آن است که برنج ایرانی در آذرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۸.۵ درصد افزایش داشته است، این در حالی است که تا کنون چنین درصدی افزایش قیمت برنج ثبت نشده است. سال ها.

بر اساس این گزارش متوسط ​​قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در آذرماه سال گذشته 33.7 هزار تن بوده که در آذرماه امسال به 51.6 هزار تن رسیده است اما در آذرماه میانگین قیمت به 57 هزار تن و حتی بیش از 64 هزار تن رسیده است. تومان قیمت رسمی آن ثبت شد و برنج ایرانی نسبت به آذرماه امسال بیش از 10 درصد افزایش داشت.

بر اساس این گزارش قیمت برنج خارجی در آذرماه سال گذشته به طور میانگین 23.7 هزار تومان در هر کیلوگرم بوده و در آذرماه امسال به طور میانگین به 30 هزار تومان رسیده است. برنج خارجی در دی ماه بیش از 28.8 هزار تومان و کیلویی تا 33.3 هزار تومان قیمت داشت. بر این اساس قیمت برنج خارجی وارداتی نسبت به آذرماه 3.4 درصد و نسبت به آذرماه سال گذشته 21.8 درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید  فیستول مقعد؛ یک تونل عفونی بین روده و پوست اطراف مقعد

اما گزارش میدانی برخی از شالی فروشی های اصفهان حکایت از افزایش مجدد قیمت برنج دارد تا جایی که برخی فروشگاه ها قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی را بین 90 تا 100 هزار تومان اعلام کرده اند. این فروشندگان به ایسنا توضیح دادند که برنج نقدی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از سوی دیگر کشاورزان حاضر به فروش به همان میزان محصول خود نیستند.

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: با وجود اینکه زمان کاشت و برداشت برنج گذشته است، اما کشاورزان می گویند به دلیل افزایش هزینه ها حاضر به ورود به بازار با قیمت قبلی نیستند. از طرفی هیچ نظارتی وجود ندارد. بر این رویه شالیکاران شمال و جنوب یکی دیگر از فروشندگان برنج به ایسنا گفت: امروز برنج فروشان در مورد قیمت این محصول سردرگم هستند و قیمت برنج روزانه تعیین می شود و مجبوریم به نرخ روز بفروشیم. می تواند در خرید فروشگاه جدید جایگزین محصول قبلی شود.”

یکی دیگر از فروشندگان برنج اصفهانی در تشریح افزایش قیمت برنج در بازار به ایسنا توضیح داد: این واسطه از زمانی که در شمال کشور برنج می خریم گفت که کشاورزان و تولیدکنندگان دست اول در بازار اعلام کردند که قیمت برنج است. نباید 100000 تومان باشد. ، حاضر به ارائه آن در بازار نیستند.

وی معتقد بود: دولت برای جلوگیری از این وضعیت باید برنج را از کشاورزان می خرید و سپس محموله را به بازار می آورد، آنها شروع به خرید می کردند در حالی که در روال معمول مردم اینگونه خرید نمی کنند.

بیشتر بخوانید  خریداران خودرو بخوانند/ روش شکایت از خودروسازی‌ها اعلام شد

فروشنده دیگری به ایسنا گفت: هنوز برنج 100 هزار تومانی نفروخته ایم و از آنجایی که کالا را مستقیم وارد می کنیم، اکنون هر کیلوگرم برنج ایرانی (کشت دوم فریدونکنار) را به قیمت 85 هزار تومان به خریدار می دهیم اما قطعاً مال خودمان است. برای فروش برنج در محدوده 90000 تومان.

فروشنده دیگری به ایسنا درباره تغییر قیمت روز برنج در بازار توضیح داد: اگر امروز برنج فروشان برنج را با قیمت 90 هزار تومان حتی با سود خود عرضه کنند، نمی تواند جایگزین برنج قبلی در مغازه شود، زیرا قیمت روز برنج تغییر می کند یکی دیگر از فروشندگان برنج با تعجب گفت: اصلا فکر نمی کردیم قیمت هر کیلوگرم برنج به 90 هزار تن و بیشتر برسد و به نظر می رسد تا پایان سال قیمت برنج افزایش و تثبیت شود. سال 100000 تومان تعیین می شود.»

رئیس اتحادیه غذا و آجیل اصفهان درباره افزایش بی رویه قیمت برنج ایرانی در بازار به ایسنا توضیح داد: امسال کشت برنج داخلی بین 20 تا 30 درصد کاهش یافته و هزینه کشاورزان نیز 2 درصد افزایش داشته است. نسبت به گذشته 2.5 برابر مصطفی باک ادامه داد: از سوی دیگر شرکت های بزرگی مانند نیچر، گلستان و … با ورود به بازار و خریدهای کلان باعث جهش قیمت در بازار می شوند.

وی همچنین چهارمین و اصلی ترین دلیل گرانی برنج از 90 تا 100 هزار تومان را برای کشاورزان دانست و گفت: امسال وضعیت کشاورزان نسبت به سال های گذشته بهتر شده و بار برنج فقط در دستان کشاورزان است. کشاورزان و هیچ بار برنج در دست بانکداران، کارخانه ها و انبارها نیست.» من نمی توانم با کشاورزان برخورد کنم.

بیشتر بخوانید  صاعقه یک چوپان را در اسکو کشت

رئیس اتحادیه آجیل و آجیل اصفهان گفت: پس از گران شدن برنج از تمامی استان های شمال کشور به ویژه فریدونکنار مکاتباتی برای برخورد با کشاورزان ارسال شد اما مسئولان شمال اعلام کردند که نمی توانند. با کشاورزان برخورد کنید زیرا کشاورزان «برنج‌کاری» ایرانی‌ها کشاورزان کوچکی هستند و برخورد با آنها غیرممکن است.

وی با اشاره به کمبود برنج داخلی در بازار تصریح کرد: کشاورزان دلیل گرانی برنج بالای 90 هزار تومان هستند و هر روز با نگهداری محصولات خود در انبارها قیمت ها را بالا می برند. و محصولات را مصادره می کند اما هیچ نهادی نمی تواند با کشاورزان برخورد کند و امروز تاجران برنج از وضعیت فعلی گلایه دارند. محصولات زراعی.

رئیس اتحادیه آجیل و آجیل اصفهان افزود: به گفته دلالان برنج، کشاورزان اصرار بر افزایش قیمت برنج دارند و محصولات خود را وارد بازار نمی کنند، هم اکنون حدود 10 درصد اصفهانی ها خواهان خرید برنج ایرانی با این قیمت هستند. 90 هزار تومان است اما نمی توان بازار برنج را پیش بینی کرد و اگر خریدار همان برنج 90 و 100 هزار تومان باشد نه تنها قیمت ها کاهش نمی یابد بلکه روند رشدی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید