افزایش سرقت؛ پدیده بی سابقه در کشور/ سن سرقت به 6 تا 6 سال رسید!



به گزارش سلام نو به نقل از شهروند، صدای اگزوز موتور و آویزان شدن دست از تسمه های کیف. سرعت خود را افزایش دهید، سپس عابری را که در حال تعقیب موتورسواران است فریاد بزنید یا بترسانید. گاهی اوقات مکان به این صورت مرتب می شود. یک رهگذر در آن طرف ستون مشغول صحبت است و یک موتورسوار در کمین. لاستیک را باز کنید و کاست ماشین را بردارید و…. قدمت آن به اندازه یک کیف و هدفون است. ماجرای تعجب و سردی گیرکردن چاقویی در گلو بارها سوژه ویدئوهایی از فضای مجازی شده است.

سرقت فاضلاب و کابل دزدی نیز کمی تکراری است، اما این روزها به نظر می رسد که دزدها به لباس هایی که دور کمربند خود پیچیده اند نیز نگاه می کنند. حتی کفش های خسته هم در کفش راحت نیستند. به نظر می رسد این روزها هیچ تضمینی برای ماندگاری آیفون، دوربین های مدار بسته و حتی ساخت توری های امنیتی وجود ندارد. ماجرای فقر به اینجا ختم نمی شود و روایت ها تا خرید و فروش نوزاد پیش می رود. نوزادانی که گاهی تصاویرشان در فضای مجازی برای یافتن خریدار قابل دسترسی است. اما هر از گاهی این تجارت شوم بدون شلوغی به لایه های پنهان شهر منتهی می شود.

کاهش سن سارقان به 4 تا 3 سال!

خانه های اینجا نمی توانند تحمل کنند. در کوچه های باریک خانه های قدیمی وجود دارد. خانه ها در کوچه ای باریک ردیف شده اند. ماشین‌ها بین خیابان‌ها ازدحام می‌کنند و به داخل شهر می‌پرند. دفتر، در لیست سیاه از لیست اعتباری. سقف آرزوها اینجا کوتاه است; یک کفش نو برای زمستان، سقفی که زیر برف نمی افتد، یک لقمه نان گرم برای شب بچه ها. مردانی که زیر بار شرم خم شده اند، خانواده هر روز قصه این کوچه هاست. اینجا تهران است که با خیابان های عریض و خانه های مجلل وصله شده است. شهر در سال 1200 ه. ق آقامحمدخان کجار آن را دارالخلافه با وسعت 3 کیلومتر و 2 تا 3 هزار نفر می نامید. تهران شهری است محصور در سنگرهایی که ساکنان آن نیازی به شناسنامه نداشتند. اکنون پایتخت را کلانشهر می نامند که در سال 1399 قائم مقام وزیر شهرسازی و معماری قطب بندی خود را اعلام کرد. «تهران به سمت دوقطبی پیش می رود. «در نتیجه سکونتگاه فقرا از یک طرف و سکونتگاه ثروتمندان در طرف دیگر حرکت می کنند. یکی از محققان حوزه آسیب های اجتماعی اکنون در اولین سال فعالیت خود از کاهش سقف سنی سرقت در کشور خبر می دهد. به گفته محمدرضا محبوب فر، سن سرقت به 3 تا 4 سال رسیده است. «بسیاری از این کودکان متعلق به خانواده‌هایی هستند که از نظر مالی در سطح خوبی نیستند، بنابراین این کودکان برای دزدی به خیابان‌ها می‌روند.

بیشتر بخوانید  آمار کرونا 29 شهریور 1401; شناسایی 992 بیمار جدید / 25 فوتی

افزایش سرقت؛ پدیده ای بی سابقه در کشور

«برای اولین بار تعداد دزدها با دزدهای باتجربه برابری کرد. این خبر را رئیس پلیس آگاهی تهران چهارم تیرماه اعلام کرد. علیرضا لطفی گفت: در سه ماهه گذشته بیش از 2 درصد از دستگیرشدگان در حوزه سرقت برای اولین بار مرتکب جرم شدند. لطفی ناکارآمدی شرایط اقتصادی در میزان جرم و جنایت را مزخرف خواند. «سرقت از منازل 3 درصد کاهش یافت، اما سرقت های کوچک افزایش یافت.

علیرضا محبوب فر دزدی را پدیده جدیدی برای جوامع نمی داند. اما این محقق معتقد است افزایش آمار سرقت ها پدیده ای بی سابقه است که حکایت از بحران اجتماعی در کشور دارد. «جامعه ایران قبل از بحران اجتماعی دچار بحران اقتصادی شد.

60 میلیون نفر باید یارانه بگیرند!

«در حال حاضر 3 میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند. «البته 3 میلیون در خط فقر مطلق هستند. محبوب فر با استناد به این آمار، افزایش دزدی و جرم و جنایت را ناشی از رشد روزافزون فقر در جامعه می داند. او معتقد است با وجود خط فقر مطلق 5 میلیونی، دزدی کودکان و نوجوانان عجیب نیست. «این بچه‌ها مجبورند با دزدی‌های کوچک برای خانواده‌هایشان درآمد کسب کنند.

آمارها و اظهارات مسئولان و کارشناسان حاکی از آن است که 5 میلیون یارانه بیش از حد نیاز است. یارانه ای که چندان قابل توجه نیست، اما به نظر می رسد حلقه ای برای بقای این قشر از مردم باشد. «خط فقر در جامعه 2 تا 6 میلیون برآورد شده است.

مشکلات فقر، اساس انحرافات

فقر و نابرابری اقتصادی از مهمترین مشکلات جامعه بشری است. فقر یکی از اساسی ترین مشکلات و دردهای نابهنجار زندگی بشر است. معضلی و ناهنجاری که در مقیاس پیشرفت و توسعه زندگی بشر رو به افزایش است. مشکلات فقر تنها به پیامدهای خود فقر محدود نمی شود. مشکلات این معضل اجتماعی زمانی بدتر می شود که زمینه ساز انحرافات شود.

به گفته مصطفی ابروشان یکی از مذموم ترین انحرافات اجتماعی سرقت است که در زیر پوسته شهر به اشکال مختلف خود را نشان می دهد. به گفته این عضو انجمن جرم شناسی ایران، سرقت و جرم هزینه های امنیتی، جانی و مالی بالایی را بر جامعه تحمیل می کند. «این انحراف اجتماعی مانعی برای رشد و تکامل انسان نیز هست.

به گفته آبروشان، با پیچیدگی تعاملات اجتماعی، تکنیک ها، روش ها و انواع اقلام مسروقه و حتی ابزارهای مورد استفاده مدرن شده است. این واقعیت، مقابله و کنترل سرقت های جدید را در جامعه پیچیده کرده است».

بیشتر بخوانید  واکنش محیط زیست محمودآباد به کشتار وحشیانه قوها: شایعه است!

اهمیت شرایط اقتصادی و اجتماعی در تبیین جامعه شناختی سرقت از آن زمان پنهان نمانده است. افرادی که با روش های پذیرفته شده و پذیرفته شده جامعه نتوانند به اهداف جامعه دست یابند و موقعیت اجتماعی خود را بهبود بخشند، دچار شکست و پرخاشگری خواهند شد. «این افراد دائماً در حال شکست هستند، بنابراین سعی می‌کنند نوآوری کنند و از ابزارهای نامشروع برای دریافت مزایای اجتماعی استفاده کنند.

به گفته آبروشان، پدیده سرقت نوعی بدعت است. در واقع محرومیت ها، خواسته ها و ناکامی های نسبی و نیز عدم دستیابی به موقعیت اجتماعی مورد انتظار فرد را وادار به واکنش می کند. در واقع افراد فرودستی که به ابزارهای مشروع و مقبول اجتماعی دسترسی ندارند با انکار هرگونه هنجار اجتماعی از ابزارهای نامشروع استفاده می کنند. «کسب موفقیت مادی در مناطق شهری یکی از راه‌های نشان دادن جایگاه اجتماعی بالاتر است.

خانواده بی سازمان؛ علت جنایت

محیط های شلوغ باعث می شود افراد احساس ناشناس بودن کنند. از سوی دیگر، نظارت اجتماعی بر پلیس عملاً غیرممکن است که در کنار جرایم فردی شهرها پیش رود. «در چنین شرایطی دزدی و سایر جرایم در شهرها بیشتر اتفاق می افتد. به گفته این عضو انجمن جرم شناسی ایران، بیکاری را می توان عامل فساد و اکثر ناهنجاری های اجتماعی دانست. در واقع بیکاری عامل فقر در جامعه است. فقر در دزدی و سایر جرایم نیز نقش مهمی دارد.

به گفته آبروشان یکی دیگر از عواملی که در گسترش سرقت نقش فزاینده ای دارد تجمل گرایی افراطی است. تجملی که در رسانه های تصویری و فیلم ها تبلیغ می شود. در چنین جامعه‌ای، برخی از مردم در ارضای نیازهای کاذب رسانه‌های تصویری احساس ناتوانی می‌کنند.
بخشی از جمعیت که کوچکترین فرصتی برای افزایش آبرو یا اعتبار به آنها داده می شود، مرتکب دزدی یا جنایت می شوند. «از منظر روان‌شناسی اجتماعی، یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز این ناهنجاری، وجود خانواده‌های سازمان‌یافته است.

حقیقت تلخ این است که فردی که به نیازهای اولیه جسمی، روحی و روانی در محیط خانواده ارضا نمی شود، در آینده به طرق مختلف دست به اعمال ضد اجتماعی می زند. از هم پاشیدگی خانواده، بی مهری در کانون خانواده، روابط صمیمی و مطلقه والدین از جمله عواملی است که زمینه ساز بزهکاری جوانان است.

فقدان شکل مناسب، مستعد وقوع جرم

خانواده اولین مرکز اجتماعی شدن کودک است. در واقع خانواده باید با کنترل و مراقبت از دوستان فرزندان، دلایل انحراف را قبل از ریشه دواندن خشک کند. به گفته آبروشان، رفتارهای نابهنجار کودکان در تعاملات اجتماعی و با توجه به شدت و کیفیت ارتباط با دوستان کم تجربه آموخته و آموخته می شود. فقدان الگوی مناسب خانواده و از سوی دیگر گرایش به همسالان منحرف منجر به وقوع جرم در بین کودکان می شود. به گفته وی، نوجوانی که از سوی خانواده طرد شده است، برای جبران کمبودهای عاطفی و دریافت حمایت و تایید به همسالان خود پناه می برد. «این کودک به دنبال افرادی است که شرایط مشابه او را دارند. بنابراین ممکن است با تحریک و تشویق دوستان ناسالم مرتکب اعمال ضد اجتماعی شود». در غیاب الگوهای واقعی، نوجوان رفتار خود را با رفتار سایر دوستان و تحت تأثیر شدید آنها تقلید می کند. برای این منظور والدین باید فاصله عاطفی خود را با فرزندان کاهش دهند. در واقع فرزندان باید والدین خود را الگو و دوست بدانند. به گفته این عضو انجمن جرم شناسی ایران، تربیت دینی و پرورش باورهای اخلاقی و دینی در بین جوانان نکته مهمی است. «استحکام بنیان ایمان تأثیر بسزایی در شایستگی انسان دارد. زیرا ارزش های اخلاقی و دینی وقتی در انسان درونی شود، عامل مهمی در جلوگیری از هرگونه انحراف است. بر این اساس، با ایجاد هرگونه تکانه های تحریف شده در ذهن، فرد احساس گناه می کند و این کنترل درونی او را از هرگونه انحراف اجتماعی دور می کند.

بیشتر بخوانید  وضعیت استخدامی های آموزش و پرورش به کجا رسید؟ -

10 میلیون تومان قیمت خانواده سه نفره

«در جامعه نان آورانی وجود دارند که تنها 4 ساعت در روز استراحت دارند. محبوب فر از این موضوع خبر می دهد و برآوردی تقریبی از هزینه های زندگی این روزها می دهد. «هزینه زندگی برای یک خانواده چهار نفره بالای 4 میلیون است. مبلغی که هزینه های مسکن، بهداشت، آموزش و پوشاک باید به آن اضافه شود. «خانواده ها با انجام این هزینه ها چقدر باید درآمد کسب کنند؟» آمار کلاهبرداری و انواع آن نیز این روزها خبرساز شده است. پیامک های نادرست شرکت های خودروسازی، بانک ها و جامعه «جامعه به نقطه ای اقتصادی رسیده است که به نظر می رسد چاره ای جز انتخاب چنین ناهنجاری ها نیست». به گفته این محقق، آسیب های اجتماعی نشانه یک بحران اجتماعی است که بدون شک بر بحران اقتصادی فائق آمده است. «در سال دوم دوران ما، شاخص فلاکت در ایران در رتبه دوم قرار داشت و اکنون در سال دوم، این شاخص به رتبه اول رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید