افزایش سالانه 5 درصدی ابتلا به سرطان در کشور / سالانه 135 هزار ایرانی به سرطان مبتلا می شوند.



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس اداره پیشگیری از سرطان مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش سالانه پنج درصدی ابتلا به سرطان در کشور از درمان رایگان این بیماری خبر داد. . بیماری ها در سیستم ارجاع بر این اساس مقرر شد خدمات تشخیص زودهنگام 100 درصد بیمه ها را تحت پوشش قرار دهد، مشروط بر اینکه در شبکه بهداشت و درمان در قالب سامانه ارجاع ارائه شود.

دکتر علی قنبری مطلق با تاکید بر اهمیت نقش «پیشگیری» در کنترل بروز سرطان، گفت: حدود 40 تا 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و ارزان ترین راه برای کنترل سرطان، پیشگیری است. در همین راستا شعار امسال تا 3 سال آینده، روز جهانی سرطان، «کوتاه کردن فاصله ها» است.

وی با اشاره به برنامه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در کشور افزود: این برنامه ابتدا در چند شهر مورد آزمایش قرار گرفت و سعی کردیم با رفع موانع و کاهش نواقص برنامه را توسعه دهیم. برای توسعه برنامه باید اقدامات اساسی انجام شود. تجهیزات و ملزومات برنامه باید تحویل و توزیع می شد که عمدتا بر اساس ظرفیت های داخلی بود. اقدام مهم دیگر استفاده از کمک تیم های تخصصی بود زیرا از هر 100 نفر معاینه شده، 5 نفر نیاز به خدمات تخصصی دارند، بنابراین برای این خدمات تخصصی از کمک انجمن های تخصصی استفاده کردیم که شامل ماموگرافی، سونوگرافی، کولونوسکوپی، کولپوسکوپی و نمونه برداری می شود. با این افراد این چالش تا حد زیادی حل شده است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم برای برنامه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، تامین زیرساخت ها و تجهیزات سرمایه ای است. حدود دو سال پیش مراکز متعددی را برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان افتتاح کردیم و برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی از کمبود تجهیزات خبر دادند و با هیئت مدیره در حال همکاری برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود هستیم. از طرفی تامین مالی و مدیریت برنامه بسیار مهم است که تداوم برنامه را تضمین می کند.

وی ادامه داد: با ارتباط خوبی که با بیمه گذاران برقرار کرده ایم، دیدگاه شرکت های بیمه در زمینه مدیریت و کنترل سرطان را تحت تاثیر قرار داده ایم تا بتوانند در برنامه های پیشگیری از سرطان و تشخیص زودهنگام سرطان سرمایه گذاری بیشتری کنند. کارآمد از نظر بازگشت سرمایه بر اساس بودجه مشخص شده است که اقدامات تشخیص زودهنگام می تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند یا در صورت ابتلا به بیماری در مراحل اولیه آن را شناسایی کنیم، از نظر حمایت مالی از بیماران و کاهش هزینه های شرکت های بیمه بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید  نحوه مسافرگیری هواپیما، قطار و اتوبوس در طرح مدیریت هوشمند کرونا

وی افزود: با موافقت همه شرکت های بیمه، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت موضوع ارائه خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان را تصویب کردند، اما بار مالی نیاز به تصویب هیئت وزیران داشت که در مردادماه امسال به تصویب رسید. بر این اساس مقرر شد خدمات تشخیص زودهنگام به شرط انجام در شبکه بهداشت و درمان در قالب سامانه ارجاع و بر اساس دستورالعمل و ثبت نام در سامانه تحت پوشش 100 درصدی شرکت های بیمه باشد. متخصصان از طریق یک سیستم ارجاع، و این بخش به زودی آغاز خواهد شد.

قنبری مطلق گفت: با وجود حمایت دولت و سازمان های بیمه گر از طرح پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، همچنان هزینه های دیگری از جمله سفر برای افرادی که در شهرهای دور افتاده زندگی می کنند و در مبدأ به خدمات تخصصی دسترسی ندارند، وجود دارد. وی ادامه داد: برای چنین مواردی برنامه ای را با اداره کل امور خیریه وزارت بهداشت و همکاری سازمان های مردم نهاد در حوزه سرطان راه اندازی کرده ایم و انشالله هفته آینده هرکسی که بخواهد چگونه کمک کند اعلام می کنیم. ما می توانیم در این پروژه شرکت کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه کنترل سرطان مستلزم عزم ملی و مشارکت گسترده است، گفت: دولت، موسسات مردم نهاد خیریه و انجمن های تخصصی در این زمینه کار خوبی انجام می دهند. البته این طرح هنوز در سطح ملی انجام نشده است و در حال حاضر روی یک جمعیت منتخب از هر دانشگاه کار می کنیم. با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم در یکی دو سال آینده بتوانیم کل جمعیت کشور را تحت پوشش قرار دهیم که این یک دستاورد بزرگ خواهد بود. برنامه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان برای 3 سرطان سینه، روده بزرگ و دهانه رحم است. این سرطان های قابل پیشگیری نیز شیوع و شیوع بالایی دارند. این سه سرطان بیش از 25 درصد از سرطان های هر دو جنس و بیش از 40 درصد سرطان ها را در زنان تشکیل می دهند. بنابراین شناسایی آنها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید  ۳۶۴ فوتی و ۱۷۶۰۵ ابتلای جدید کرونا

وی در خصوص آمار شیوع سرطان در کشور گفت: به طور کلی سالانه بیش از 135 هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند و سالانه حدود پنج درصد رشد ابتلا به سرطان را داریم. شایع ترین سرطان ها سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان است. میزان بروز این دو سرطان کاملاً به سبک زندگی افراد بستگی دارد. قبل از سال 2016، سرطان معده شایع ترین سرطان در بین مردان بود، اما اکنون یک رتبه سقوط کرده است و سرطان پروستات در صدر قرار دارد. این به دلیل تغییر سبک زندگی، استفاده از غذاهای ناسالم، کم تحرکی، استعمال دخانیات و غیره است.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت درباره ورود واکسن HPV به شبکه ملی واکسن نیز گفت: قرار بود واکسیناسیون آزمایشی این واکسن از سال 1399 در یکی از استان ها آغاز شود اما با شیوع این بیماری از تاج اپیدمی، هیچ شرایطی برآورده نشده است. با تغییر دولت دوباره این موضوع مطرح شد و در صورت توافقات کلی امیدواریم در سال 1401 بتوانیم واکسیناسیون HPV را از برخی استان ها آغاز کنیم.

وی در خصوص تامین دارو و درمان بیماران سرطانی گفت: گاهی برخی از داروهایی که در فهرست داروها در ایران وجود دارد، مدتی است که مفقود می شوند اما دوباره موجود می شوند. البته کمبودهای کوتاه مدت نیز مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می کند که امیدواریم با تلاش سازمان غذا و دارو این مشکل موقتاً برطرف شود. بیشتر چالش‌ها مربوط به داروهایی است که در فهرست داروهای ایران نیستند و دارای نسخه هستند.

قنبری مطلق در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر تهیه تجهیزات تشخیصی مناسب گفت: موضوع اصلی مربوط به تحریم ها است. مشکل دوم تامین ارز برای تهیه این دستگاه ها است و دوم بحث پرداخت است که ما را با چالش مواجه می کند. به طور کلی تأمین مالی دشوارتر است. به عنوان مثال، اکنون برای درمان سرطان همچنان به رادیوتراپی نیاز داریم، اما تعداد آنها کمتر از نیاز ما است. امیدواریم با رفع تحریم ها بخشی از این کاستی ها برطرف شود.

بیشتر بخوانید  ویژگی های معرفی اپل واچ سری 8+ چیست؟

وی همچنین با تاکید بر نقش آلودگی هوا در بروز سرطان خاطرنشان کرد: از سال 2014 آژانس بین المللی تحقیقات سرطان رسما اعلام کرد که آلودگی هوا در ابتلا به سرطان نقش دارد، اما مشخص نیست چند درصد از سرطان ها ناشی از آلودگی هوا است؛ چرا که این موضوع باعث بروز سرطان می شود. زیرا هنوز تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است. نکته مهم این است که قطعا نقش آلودگی هوا در بروز سرطان کمتر از شیوه زندگی نادرست است. زیرا ما ناسالم زندگی می کنیم، اما در روزهای کمتری کمتر در معرض آلودگی هوا قرار می گیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر انجام شیمی درمانی در مطب ها، توضیح داد: اصولا هیچ وقت اعلام نشده که شیمی درمانی در مطب انجام شود. آنچه در سال 1396 اعلام شد ارائه خدمات شیمی درمانی در یک مرکز استاندارد است که می توانست مطب باشد اما باید مطابق با استانداردها باشد. شیمی درمانی سرپایی در مراکز سرپایی رایگان است و بیمار نیازی به بستری شدن ندارد و اغلب شیمی درمانی به صورت سرپایی است. امیدواریم محدودیت های غیر ضروری برداشته شود تا همکاران مجوز بگیرند تا بیماران آسیب نبینند. حدود 80 درصد شیمی درمانی را می توان به صورت سرپایی انجام داد.

قنبری مطلق در پایان سخنان خود درباره آمار سرطان در کودکان با بیان اینکه سرطان اطفال حدود 4 تا 5 درصد از سرطان ها را به خود اختصاص می دهد، افزود: البته سن کودک را بسیار مهم است و تفاوت هایی نیز وجود دارد. . دارد. برخی کودکان زیر 14 سال و برخی زیر 20 سال را در نظر می گیرند. ما باید برنامه ای برای کنترل سرطان دوران کودکی داشته باشیم. با این حال، درصد کمی از همه سرطان ها را تشکیل می دهد. خوشبختانه با همکاری سازمان بهداشت جهانی در حال تهیه برنامه سرطان کودکان هستیم تا اقدامات منظمی برای تشخیص زودهنگام سرطان های کودکان انجام دهیم و زیرساخت ها و تجهیزات لازم را برای این بیماران فراهم کنیم. این برنامه در حال توسعه است و در ماه های آینده منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید