مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

افزایش دستمزدهای دولت منجر به افزایش تورم می شود / دو استراتژی کوتاه مدت کنترل نقدینگی بانک مرکزی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس فارس ، در سال های گذشته این پول توسط چاپ می شد بانک مرکزی برای حل مشکلات دولت در محل کمبود به یک جریان نقدینگی در کشور تبدیل شده است. این مسئله اکنون به تورم غیرقابل کنترل تبدیل شده است ، که مشکلات زیادی را برای اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است.

میثم خسروی ، کارشناس اقتصاد ایران وی در این زمینه معتقد است: وقتی بانکی می خواهد نقدینگی ایجاد کند ، به پول بانک مرکزی نیاز دارد. در این حالت پول چاپ شده توسط بانک مرکزی از طریق کانال کسری بودجه وارد اقتصاد می شود و بهترین کمک برای بانکی است که می خواهد پول و نقدینگی ایجاد کند. در واقع ، دولت و بانک مرکزی در حال تحویل منابعی به بانک هایی هستند که تشنه چنین منابعی هستند تا رشد نقدینگی را در کشور افزایش دهند و تأثیرات این رویداد در تورم منعکس می شود.

آنچه در زیر می آید گفتگوی فارس با میثم خسروی است:

* کسری بودجه امسال وحشتناک است

فارس: اول از همه ، با توجه به کسری بودجه بسیار بالایی که انتظار می رود دولت با آن روبرو شود ، این مشکل چگونه می تواند تورم را در کشور ما تحت تأثیر قرار دهد؟

خسروی: همانطور که همه ما می دانیم ، کسری بودجه امسال خیلی زیاد نیست ، وحشتناک است. برخی تخمین زده اند که کسری بودجه برای سال 1400 حدود 40 تا 50 درصد از کل بودجه کشور است و این کسری به طور پیوسته در حال افزایش است. دلیل این امر این است که پایان دولت است و نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه بودجه از اواسط سال گذشته حقوق اقشار مختلف را افزایش داده است. حقوق یک گروه را با حقوق یک گروه برابر می کند و این مشکل را دائمی می کند. این نوع تصمیمات برای کشور و دولت آینده بار مالی زیادی دارد. همچنین ، بار مالی این بار در حال افزایش است. از طرف دیگر ، منابع درآمدهای بودجه محقق نشده است. در این حالت ، وقتی از کسری صحبت می کنیم ، در مورد کسری بودجه عملیاتی صحبت نمی کنیم. در این حالت منظور ما عدم تحقق منابع درآمد است.

* دولت در شرایط فعلی نمی تواند اوراق بهادار بفروشد

فارس: تفاوت این نوع کسری بودجه که در ذهن دارید و کسری در تراز عملیاتی بودجه چیست؟

خسروی: وقتی می گویید درآمد مالیاتی پایدار منهای هزینه های ثابت و اجتناب ناپذیر. این یک تراز عملیاتی می شود. شما یک بار گفتید که از نظر حسابداری ، درآمد ، از جمله اوراق بهادار و انتقال دارایی های سرمایه ای و سایر درآمد مانند مالیات و فروش نفت ، به هیچ وجه محقق نمی شود. در این حالت دیگر کسری عملیاتی یا عدم تعادل ندارید بلکه کسری حسابداری دارید. در این بخش ، می خواهم در مورد این کسری بودجه صحبت کنم. فرض کنید در منابع درآمد بودجه در زمینه فروش اوراق بدهی دولت سه ماه از سال 1400 گذشته است و دولت فقط 3000 میلیارد تن اوراق بهادار فروخته است. وقتی 400000 میلیارد تن کسری دارید اما می توانید اوراق قرضه را بفروشید و در سالهای آینده بازپرداخت کنید. در شرایط فعلی ، دولت نمی تواند اوراق بهادار را بفروشد. گزینه این است که از بانک مرکزی وام بگیرید. دولت دوازدهم تا زمان تحویل به دولت تا اوت از گزینه چاپ حداکثر پول استفاده خواهد کرد. یعنی از بانک مرکزی حقوق می گیرد. تاکنون و در دو یا سه ماه گذشته حدود 50 هزار میلیارد تن حقوق از بانک مرکزی برداشت کرده است. این بدان معنی است که بانک مرکزی پول را چاپ کرده است.

بیشتر بخوانید  فال شمع روزانه دوشنبه 25 دی 1402

* پول چاپی اولین گزینه همه دولت ها برای محدود کردن کسری بودجه است

فارس: با این ارقامی که گفتید ، دولت آینده از نظر کمبود منابع درآمد با کسری بودجه جدی روبرو است. دولت آینده در این زمینه چه کاری باید انجام دهد؟

خسروی: بنابراین یکی از تهدیدهای جدی که در سال 1400 با آن روبرو هستیم که دولت جدید باید در مورد آن فکر کند و به عنوان اولین پروژه خود تعریف کند ، نحوه مقابله با این کسری بودجه است. اگر دولت دوازدهم با همان مصوبه بخواهد جلو برود ، گزینه آنها چاپ پول و افزایش آن است. مبنای پولی در واقع ، این منجر به تورم شدیدتر خواهد شد.

* بانک ها به دنبال منابع بانک مرکزی هستند

فارس: ایجاد پول از سیستم بانکی در همین معما است یا اساساً این ایجاد پول و نقدینگی چه ارتباطی با کسری بودجه و تورم دارد؟

خسروی: این واقعیت که شما گفتید ایجاد نقدینگی بانکی چه ارتباطی با این موضوع دارد نیز در این زمینه تعریف شده است. وقتی بانکی می خواهد نقدینگی ایجاد کند ، به پول بانک مرکزی نیاز دارد. در این حالت پول چاپ شده توسط بانک مرکزی از طریق کانال کسری بودجه وارد اقتصاد می شود و بهترین کمک برای بانکی است که می خواهد پول و نقدینگی ایجاد کند. در واقع ، دولت و بانک مرکزی در حال تحویل منابعی به بانک هایی هستند که تشنه چنین منابعی هستند تا رشد نقدینگی را در کشور افزایش دهند و تأثیرات این رویداد در تورم منعکس می شود.

* دولت فعلی به شدت کسری بودجه را افزایش می دهد

فارس: آیا این خلق پول از سیستم بانکی نباید به سمت تولید و فعالیت هایی باشد که ارزش افزوده در کشور ایجاد می کنند؟

خسروی: خود ما می دانیم که کیفیت نقدینگی ایجاد شده توسط بانکها به حدی است که اساساً منجر به فعالیتهای مولد و ارزش افزوده نمی شود. به طور کلی در بازارهای مختلف باعث التهاب می شود. این سوال اصلی است که باید درباره آن فکر کنیم. مشکل اصلی ما امسال این دو دسته است. اول اینکه چگونه می خواهیم کسری بودجه را کنترل کنیم تا به متغیرهای پولی و تورم سرایت نکند و دوم اینکه چگونه می خواهیم ایجاد نقدینگی بانکی را کنترل کنیم تا ثبات نسبی در اقتصاد ایجاد شود. آنچه مردم می خواهند ابتدا ثبات است. در قالب حل مشکل کسری بودجه ، باید به دولت فعلی بگوییم که هیچ امیدی به مرسان خوب و شیطانی شما نداریم. باید به دولت گفته شود که بیش از کسری بودجه را همانطور که هست تحمل نکند در قالب این به طرز فاجعه باری در حال گسترش است.

بیشتر بخوانید  از ژوئیه شکل جدیدی از یارانه نقدی را پرداخت کنید

* اگر این دولت ادامه می داد ، همسان سازی اتفاق نمی افتاد

فرس: دولت دوازدهم در این زمینه چه اقداماتی انجام می دهد که کسری بودجه را افزایش دهد؟ دولت آینده در این زمینه چه کاری باید انجام دهد؟

خسروی: دولت فعلی هزینه هایی را ایجاد می کند که می داند تعهد دولت بعدی است. دولت یازدهم و دوازدهم نیز 8 سال است که در کار است و به فکر تساوی حقوق بازنشستگان و کارمندان نبوده است. اما طی شش ماه گذشته ، دولت انصاف و دستمزد پایین این گروه ها را به یاد داشته است. دولت فعلی سرانجام این کار را انجام می دهد ، می داند که بودجه این همزمانی ها باید توسط دولت دیگری تأمین شود. در صورت تداوم این دولت ، هیچگونه جذب وجود نخواهد داشت و دولت به هیچ وجه به این تقسیمات اهمیتی نخواهد داد. به نظر من ، اولین کاری که دولت منتخب و مجلس باید انجام دهند توقف لوایحی است که به مجلس می رود. دولت با آگاهی از کسری بودجه ، دائماً لوایح گران قیمت را به مجلس می فرستد. به گفته دوستی ، هر مصاحبه خوشحال کننده بیش از 5000 میلیارد تن بار مالی برای کشور دارد. دولت آینده باید با این لایحه ها مخالفت کند و از پارلمان بخواهد که آنها را تصویب نکند تا کسری بودجه دولت در سال جاری بیشتر نشود.

* دو استراتژی کوتاه مدت بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی

فرس: راه حل کوتاه مدت شما برای جبران کسری بودجه در وضعیت فعلی اقتصاد ایران در سال جاری چیست؟

خسروی: من لزوماً فکر نمی کنم که در سال 1400 ، در مدت زمان بسیار کوتاهی ، دستان ما برای حل مشکل کسری بودجه باز بود. در پایان ، قانون بودجه با تمام کاستی ها تصویب شد. دولت آینده برای حل مشکل کسری بودجه خیلی باز نیست. اما در کوتاه مدت می توان برای کنترل نقدینگی کاری انجام داد. بانک مرکزی باید منابعی را که به دلیل کسری بودجه به اقتصاد کشور تزریق می شود ، کنترل کند. در ماه های اخیر ، نرخ سود بانکی برای کنترل موضوع کاهش یافته است تا بتواند نقدینگی را افزایش دهد. چندین راه پیش روی دولت آینده برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد. اولین راه در این شرایط این است که بانک مرکزی اوراق قرضه خود را منتشر کند و این ذخایر را جمع آوری کند. این اجازه توسط شورای پول به بانک مرکزی داده شد. تصمیم دوم این است که دولت بخشی از بدهی خود را به اوراق قرضه بانک مرکزی تبدیل کند و بانک مرکزی آنها را بفروشد و این اندوخته ها را جمع آوری کند. در کوتاه مدت ، بانک مرکزی می تواند پایه پولی را که از طریق کانال کسری بودجه به اقتصاد کشور تزریق می شود ، از طریق دو روش ذکر شده در بالا جمع آوری کند. یعنی بانک مرکزی همان منابعی را که از این طریق به بانک ها منتقل می شود ، جمع می کند.

بیشتر بخوانید  Haricici: 92٪ افراد بستری در بیمارستان واکسینه نمی شوند

* نظارت بانک مرکزی بر بانکها باید افزایش یابد

فارس: بانک مرکزی چه اقداماتی باید انجام دهد تا اثر ایجاد پول توسط بانک ها کاهش یابد؟

خسروی: بانک مرکزی باید به طور جدی محدودیت ترازنامه های بانک را رعایت کند. اولاً ، قطعنامه شورای پول به اصلاح جدی در این زمینه نیاز دارد. قطعاً گفته می شود قطعنامه مصوب شورای پول غیر اختصاصی است. مصوبه شورای پول باید اصلاح شود و محدودیت در ترازنامه بانکها باید جدی گرفته شود و ماه به ماه با نظارت موثر صورت گیرد و بانکهایی که ترازنامه آنها در سال 1999 بیش از 50 درصد رشد کرده مجاز به انجام این کار نیستند. بیشتر. در سال های اخیر شناخته شده است که همه این بانک ها ناسالم هستند. این معیارها باید به درستی انجام شود و در طولانی مدت ادامه یابد. بانک مرکزی باید کنترل بیشتری بر بانک هایی داشته باشد که به دلیل بیماری نامطلوب مشهور هستند.

* دولت آینده باید در هر اقدامی جدی باشد

فارس: راه حل بلند مدت در این زمینه چیست و بانک مرکزی و دولت برای حل این مشکل چه کاری باید انجام دهند؟

خسروی: مشکلات ساختاری و بلندمدت سیستم بانکی اگر مسائل مدیریت پولی را در کشور حل یا اصلاح نکنیم ، نمی توانیم ایجاد پول توسط سیستم بانکی را کنترل کنیم. در بلند مدت و در افق های 4 و 5 ساله ، ما باید به این دو موضوع اصلاح ساختار بودجه و اصلاح سیستم بانکی بپردازیم تا اقتصاد رنگ ثبات را ببیند. به گفته بسیاری از کارشناسان ، التهاب مشاهده شده در بازار دارایی و افزایش تورم نتیجه این دو پدیده است. هر دو پدیده دولت را ملزم به پرداخت هزینه های حل این مشکل می کند ، به جای اینکه نیاز به کار کارشناسی داشته باشد. فرض کنید وقتی صحبت از اصلاح سیستم بانکی در افق مدیریت پولی هستید ، وقتی در مورد استقلال بانک مرکزی و قدرت آن صحبت می کنید. دولتها غالباً به این امر اعتراض دارند. وضعیت فعلی بانک ها ذینفعان دارد. دولت باید شجاعت نشان دهد و با این ذینفعان مخالفت کند و به جلو حرکت کند. هنگام بودجه ریزی ، دولت باید برای حل مشکل شجاعت نشان دهد. وقتی صحبت از مالیات می شود ، باید ذینفعان را در نظر بگیرید.

همه این مسائل نیاز به زیرساخت هایی دارند که هماهنگی بین دستگاهها و نیروهای مختلف یکی از مهمترین آنهاست. این کار فقط با اراده پولادین دولت انجام می شود. تا به امروز ، این مشکلات به دلیل عدم اراده فولادی باقی مانده است و وضعیت اقتصادی به اینجا رسیده است. این مشکلات چیزی نیست که مرکز تحقیقات مجلس یا جاهای دیگر کشف کرده باشد. مسیر مشخص است. تا زمانی که این دو موضوع را حل نکنیم ، هر دولتی با برخی گرایش ها ابتدا با سرمایه اجتماعی به قدرت می رسد و سرانجام با شرمندگی کار خود را ترک می کند.

انتهای پیام /


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *