افزایش حقوق بازنشستگان کجا رفت؟



به گزارش سلام نو، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ادامه نظارت ها برای حل مشکل افزایش حقوق مستمری بگیران این سازمان خبر داد.

وی یادآور شد: پس از ورود کمیسیون تطبیق مجلس به موضوع و اعلام نظر کمیسیون مبنی بر موجه بودن اعتراض بازنشستگان، موضوع در اختیار رئیس مجلس برای ابلاغ رسمی دولت قرار گرفت. : هر زمان که این تصمیم تغییر کند، مقدمات با اتخاذ مستمری های جدید، افزایش حقوق بازنشستگان به نرخ جدید و پرداخت مابه التفاوت ماه های قبل انجام می شود.

چهار ماه از ابتدای سال 1401 می گذرد، وضعیت افزایش مستمری در سازمان تامین اجتماعی همچنان در هاله ای از بلاتکلیفی به سر می برد، از آخرین باری که کمیته اجرای آیین نامه شورای اسلامی به تصویب مصوبه شورای اسلامی شهر اعتراض کرد. کمیته دولتی در خصوص افزایش 10 درصدی مستمری مستمری بگیران سایر مقاطع، تقریباً سه هفته از آن می گذرد و هنوز مشخص نیست که آیا اصلاح این آیین نامه در دستور کار کمیته دولتی قرار دارد یا خیر.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این خصوص ادامه داد: نظارت بر حل مشکل همچنان ادامه دارد، به طور مشخص از دفتر رئیس جمهور به دنبال مشکل هستند. بنابراین، برای بازنشستگان جای نگرانی نیست.

وی یادآور شد: هیئت مدیره ZSO در چهارچوب اختیارات و وظایف قانونی و بر اساس ماده. 96 و 111 قانون تامین اجتماعی برای سال 1401 افزایش حقوق را به شورای عالی کار مبنای افزایش قرار داد. حقوق کارگران بازنشسته و بر این اساس لایحه خود را به دولت ارسال کرد.

بیشتر بخوانید  مدارس چند روز در هفته کار می کنند؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر کمیته دولتی در چارچوب تکالیف قانونی که برای خود پیش بینی کرده عمل کرد و بخشی از پیشنهاد افزایش مستمری بازنشستگان را پذیرفت و آن را به 57 درصد رساند اما در مورد بازنشستگان سایر سطوح، دولت به گونه ای دیگر عمل کرد و به جای افزایش 38 درصدی، سقف 10 درصد را اعمال کرد.

موسوی افزود: سازمان تامین اجتماعی قانوناً موظف به اجرای مصوبه دولت بود و از این رو علیرغم تمایل سازمان برای افزایش 38 درصدی مستمری های غیرحداقلی، حقوق این گروه از مستمری بگیران 10 درصد افزایش یافت.

آخرین بار مجتبی توانگر، عضو کمیسیون تطبیق آیین نامه های مجلس با بیان اینکه مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان اشتباه است و باید تغییر کند، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: تنها بیانیه اعضای این کمیسیون، جنبه نظر شخصی بله، این کمیته بازوی مشورتی رئیس مجلس است و تنها زمانی رسمیت خواهد داشت که رئیس مجلس این موضوع را به دولت ابلاغ کند.

این اتفاق در اواخر ماه گذشته و همزمان با استعفای حجت الله عبدالمالکی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ داد و از آن زمان تاکنون نه مجلس و نه دولت در این باره صحبتی نکرده اند.

صحبت های میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان بیمه های اجتماعی به این نکته اشاره دارد که با وجود سکوت مشترک دولت و مجلس، پرونده افزایش حقوق بازنشستگان حتی قبل از پرداخت مستمری بازنشستگان باز است. جولای./تجارت نوس

دیدگاهتان را بنویسید