افزایش بی تحرکی زنان ایرانی به 63 درصد!



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در سال 1405 حدود 80 درصد زنان ایرانی کم تحرک شدند. اتفاقی که سلامت خانواده های ایرانی را به شدت به خطر می اندازد و این بی توجهی چیزی جز بازی با آتش نیست!

مطالعه STEP از سال 2007 تا 2016 نشان می دهد که بی تحرکی زنان ایرانی از 40 درصد به 63 درصد رسیده است و پیش بینی تغییر عدم تحرک در دهه آینده (1396-1395) با این روند صعودی به بیش از 80 درصد خواهد رسید. اتفاقی که سلامت زنان را به شدت به خطر انداخته است.

آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان کشوری از دیرباز در حوزه سلامت و ورزش همگانی هشدار دهنده بوده است، اما عجیب و تحریک آمیز است که فکر کنیم برای کاهش کم تحرکی و توسعه فعالیت بدنی اقدام جدی صورت نگیرد، ایرانیان باید در دستور کار قرار گیرند و یک مسیر دلهره آور ارتقای سلامت ایرانیان است.

افشین مولایی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان آمار طی سال های 1396 تا 1399، یک میلیون و 400 هزار شهروند بر تعداد افرادی که ورزش نکرده اند، افزوده شده است، خاطرنشان کرد: 51 درصد از افرادی که در سال 1396 تمرین کرده اند به 46 نفر کاهش یافته است. درصد در سال 1399!

چه خطری برای زنان ایرانی وجود دارد؟

انعکاس کم تحرکی از دست دادن لجام گسیخته بیماری های غیرواگیر است و دلیل آن نیز کنار گذاشته شدن مردم ایران از ورزش به دلایل مختلف است. سوال مهم این است که چرا این اتفاق افتاد؟ چرا بیشتر منابع ورزشی ایران صرف ورزش قهرمانی می شود و در شرایطی که کم تحرکی و بیماری های ناشی از آن باعث مرگ می شود، بودجه لازم برای ورزش همگانی تخصیص نمی یابد؟

بیشتر بخوانید  آخرین آمار «الهه میمون» در جهان/ هشدار مهم سازمان بهداشت جهانی درباره «الهه میمون»

در حالی که میانگین بودجه یک باشگاه فوتبال در فصل لیگ برتر ایران به بیش از 100 میلیارد تومان می رسد، یک سوال بسیار مهم این است که چرا ورزش همگانی با جمعیت بیش از 80 میلیون نفر باید 5 میلیارد تومان در سال بودجه داشته باشد. . و غیره. امور این حوزه حیاتی را بگذرانید؟

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی همچنین با انتقاد از توزیع اعتبار تبصره 14 بودجه 1401، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در حوزه ورزش بر اساس تبصره 14 بودجه 1401 مبلغ 315 میلیارد تومان توزیع کرده است که ناچیز و ناچیز است. ناامید کننده کشورها نسبت به سلامت انسان و ورزش عمومی.

وی می گوید: در سال 1399 معادل 37 درصد افراد در خانه تمرین می کردند که به معنای برنامه های موفق در ورزش همگانی برای توسعه ورزش در منزل است. این بدان معنی است که برنامه های موفق قابل اجرا هستند، اما محدودیت های اعتباری مانع از اجرای برنامه تا حد زیادی می شود.

دلایل مختلفی از جمله شیوع ویروس کرونا، تغییر سبک زندگی مردم، آپارتمان نشینی و دور شدن از بازی های سنتی خیابانی باعث کاهش شدید فعالیت بدنی کودکان شده است. رئیس انجمن ورزش های همگانی در این خصوص می گوید: این موضوع رشد مهارت های اولیه کودکان ایرانی را 5 برابر به تاخیر می اندازد و باعث می شود کودک 7 ساله ایرانی مانند یک کودک پنج ساله رفتار کند.

یکی از مهم ترین سوالاتی که بارها پرسیده شده و هیچکس قصد تغییر رویکرد خود را ندارد این است که چرا در ایران هزینه ها معطوف به درمان است تا پیشگیری و چرا ورزش همگانی به عنوان وسیله ای برای پیشگیری در مقابله با آسیب های جسمی و روحی نیست. در نظر گرفته شده؟ آخوند در این رابطه همچنین بیان می کند: چرا بیش از 100 هزار میلیارد تومان برای سلامت اختصاص داده شده و حتی 10 درصد از این مبلغ به پیشگیری و ورزش همگانی اختصاص ندارد؟

بیشتر بخوانید  حادثه دلخراش در کرمانشاه / زوج میانسال عاشقانه جان باختند

یکی از مهم ترین بخش هایی که می تواند به فدراسیون ورزش های همگانی کمک کند شهرداری ها هستند که باید حداکثر همکاری را با فدراسیون ورزش های همگانی در توسعه ورزش سلامت محور و ایجاد زیرساخت ها و محیطی برای ورزش مردم در نظر بگیرند. روشی که افراد با موقعیت های مختلف را تشویق به تمرین می کنند.

امروز دوره نسخه «حادثه محور» به پایان رسیده است و نمی توان تنها با برگزاری مراسم، سبک زندگی افراد را تغییر داد و باید سعی کرد از رویکردی علمی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی و تمرکز بر فعالیت بدنی در ابعاد استفاده کرد. آگاهی، رویدادها و توسعه زیرساخت ها در شناسایی و رفع موانع مشارکت در ورزش همگانی؛ به همین دلیل است که ورزش ایران نیازمند قوانینی است که در کنار فدراسیون ورزش های همگانی، شهرداری ها و سایر دستگاه ها مسئولیت سلامت جامعه را بر عهده دارند.

ورزش همگانی در اوج نابسامانی های ورزشی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفت و بنیادها، گروه ها و افراد مختلف به جای ورزش همگانی به استانداردهای ورزش قهرمانی روی آوردند.

مسئول کم تحرکی مردم ایران کیست؟ مسئول کم تحرکی و آینده کودکان کیست؟ چه کسی در این زمینه مسئولیت دارد؟ چرا هیچ کس در این زمینه مسئول نیست؟ اینها همه سوالاتی است که اگر پاسخ قطعی برای آنها پیدا کنیم، قطعاً می توان به سلامت مردم ایران و افزایش تحرک و تحرک آنها امیدوار بود، در غیر این صورت ایران و ایرانیان باید منتظر عواقب آن باشند. آینده بسیار دور. آن را جبران کنید!

بیشتر بخوانید  تصاویر شگفت انگیز از مراقبت عجیب سگ از صاحبش! + فیلم دوربین مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید