افراد مبتلا به فشار خون و قند خون چگونه باید روزه بگیرند؟ + شرایط ارسال / فیلم



به گزارش سلام نو، امیر مصدک متخصص قلب و عروق در چرخه سخنرانی «سلامت در ماه مبارک رمضان» به تشریح مهمترین مشکلات سلامت در این ماه پرداخت. قسمت اول این درس به بررسی موضوع روزه داری در افراد مبتلا به فشار خون و دیابت می پردازد که در ادامه می خوانید و مشاهده می کنید.

«آیا بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون می توانند روزه بگیرند یا نه؟» اصل کلی این است که روزه گرفتن و شرکت در آن عبادت افراد سالم است. همچنین قرآن به این نکته اشاره کرده است که افرادی که مریض هستند یا در سفر هستند، روزه نگیرند و روزه را به زمان دیگری موکول کنند.

بیماران نیز می توانند از میوه های ماه مبارک رمضان لذت ببرند

اگر در ماه رمضان مریض هستیم، بسیار مهم است که روزه نگیریم، اما می توانیم در این ماه از میوه های دیگر استفاده کنیم. از نظر پزشکی باید بدانیم وقتی روزه می گیریم بعد از چند ساعت که بدن کم آب می شود قند خون پایین می آید. با توجه به این نوسان قند خون، بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند باید با پزشک مشورت کنند. در موارد خفیف، ممکن است پزشک به شما اجازه دهد که داروی قند خود را تنظیم کنید و روزه بگیرید، اما حتماً توصیه می کند قبل از قطع روزه، قند خون خود را چک کنید.

اگر فرد دیابتی تحت هر شرایطی روزه بگیرد و علائمی مانند تپش قلب، تعریق، سرگیجه، ضعف و بی حالی پیدا کند، باید بلافاصله سطح قند خون خود را چک کند.

بیشتر بخوانید  اسلامی: دوربین‌های فراپادمانی را تا بازگشت طرف مقابل به برجام روشن نمی‌کنیم

افراد مبتلا به فشار خون خفیف که با دارو قابل کنترل است، در صورت مشورت با پزشک و تمایل به روزه گرفتن، قرص های فشار خون تجویز شده عوض می شود و داروهای طولانی اثر تجویز می شود. اما باید هر زمان که احساس تپش قلب، تعریق، سرگیجه، ضعف و بی حالی کردند، افطار کنند و از سرم جراحی استفاده کنند.

سرم جراحی مقدار کمی آب مخلوط با نمک و شکر است که باید مورد نظر باشد تا فشار خون و افت قند خون به سرعت به حالت عادی برگردد.

دیدگاهتان را بنویسید