مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

افرادی که پرمویی دارند , بخوانند !

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


افرادی که پرمویی دارند , بخوانند ! ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

اگر پرمو هستید

افرادی که پرمویی دارند , بخوانند !

موهای زاید در زنان مشکل نسبتا شایعی است که گهگاه عوارض روانی هم به دنبال دارد .حتماً شما نیز در میان اطرافیانتان با خانم‌هائی که در صورتشان موهای ضخیم وسیاه رنگ وجود دارد، رو به رو شده‌اید .

هیرسوتیسم چیست؟
به رشد بیش از اندازه مو در مکان‌های خاصی از صورت و بدن خانم‌ها هیرسوتیسم یا پر مویی گفته می شود. موهای صورت یک خانم به طور طبیعی باید کمرنگ و نازک بوده و به آسانی قابل دیدن نباشند. اگر در صورتتان موهای ضخیم و سیاه با الگوی مردانه (خصوصاً در محل ریش و سبیل) رشد کرده، یا اگر در مدت زمان کوتاهی رشد سریع مو در بدنتان داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید و توجه داشته باشید

که این مشکل علاوه براینکه روی ظاهرتان اثر می‌گذارد، ممکن است مشکلات درونی فراوانی را برایتان ایجاد کند، پس آن را دست کم نگیرید. قبل از گذاشتن تشخیص هیرسوتیسم باید به این نکته توجه داشته باشید که الگوی طبیعی رشد مو بر اساس زمینه نژادی بسیار متفاوت است.

مثلاً سفید پوستان موهای صورتی بیشتری نسبت به سیاه پوستان و نژاد زرد دارند و زنان مدیترانه ای به طور طبیعی موهای بیشتری نسبت به زنان شمال اروپا دارند. علت ایجاد این بیماری در خانم‌ها این است که پیازهای مو توسط تستوسترون یا سایر آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) دچار تحریک بیش از حد می شوند. آندروژن‌ها برجسته‌ترین هورمون جنسی در مردان هستند

و درخانم‌ها به طور طبیعی معمولاً سطح کمی از این هورمون‌های مردانه وجوددارد اما گاهی به عللی این هورمون‌ها به طور غیر طبیعی افزایش می‌یابند و منجر به ازدیاد رشد مو می‌شوند. هیرسوتیسم گاهی در حضور سطح طبیعیِ هورمون‌ها نیز رخ می دهد که در این مورد معمولاًحساسیت گیرنده‌های پوست آن نواحی، نسبت به تستوسترون افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید  به روزترین طراحی ناخن مناسب برای فصل بهار ( سری اول

الگوی رشد مو در بدن افراد چگونه است؟
رویش مودر هر دو جنس در نقاط مختلف بدن متفاوت است. مثلا موی ناحیه سر، فاز رشد سریع تر و فاز استراحت کوتاه تری دارد و به همین دلیل تا یک متر هم می تواند رشد کند. طول دوره رشد موهای ابرو یا بدن کوتاه تر است و در یک طول خاصی متوقف می شود.

اگر پرمو هستید

علت تفاوت الگوی رشد مو در مردان و زنان چیست؟
این تفاوت در دو جنس به علت پاسخ به هورمون ها یعنی آندروژن ها یا همان هورمون های مردانه است. آندروژن ها بعد از سن بلوغ ترشح می شوند و صفاتی را در مردان به وجود می آورند که این دو جنس را از هم متفاوت می کند. رویش مو در مردان در نقاطی رخ می دهد که فولیکول ها به هورمون حساس هستند. نقاط حساس به رویش مو در مردان سینه، صورت،زیر شکم وکشاله ران است ولی در خانم هایی که سالم هستند و مشکلی ندارند آندورژن بسیار کم است و این رویش اتفاق نمی افتد.

مهم ترین نقش موی بدن چیست؟
مهم ترین نقش آن به فرآیند ترمیم مربوط است. وقتی پوست بر اثر بریدگی، سوختگی یا جراحی آسیب می بیند، سلول های زایا در ریشه موها مانند یک منبع عمل می کنند و بعد از آسیب به پوست (البته از نوع سطحی) از درون ریشه موها سلول های جدید رویش پیدا می کنند و ناحیه ترمیم می شود. در کنار مو غده چربی سباسه وجود دارد. این غده نقش نرم کنندگی دارد.

چرا برخی افراد بویژه خانم ها به طور ناگهانی دچار پرمویی می شوند؟
هیرسوتیسم یکی از مهم ترین بیماری هایی است که در زنان دیده می شود. این موها به طور طبیعی نباید در بدن یک خانم دیده شود مثلا رویش مو در پشت لب، چانه، سینه، زیر ناف، کشاله ران را در مردان مشاهده می کنیم. ولی در زنانی که مشکلات هورمونی پیدا می کنند در این نواحی موهای ضخیم و زبر شروع به رشد می کنند.

بیشتر بخوانید  آموزش تصویری آرایش چشم براي زمستان

چه افرادی به هیرسوتیسم مبتلا می شوند؟
یکی از شایع ترین علل هیرسوتیسم، تخمدان پلی کیستیـک است. کیست های متعدد مانع تخمک گذاری می شوند و تغییرات هورمونی به وجود می آورند. در این اختلال هورمونی سطح آندروژن ها بالا می رود. البته هیرسوتیسم می تواند به علت تومورهای تخمدان یا اختلال در غده فوق کلیوی هم باشد. گاه دلیل خاصی برای آن پیدا نمی شود. یعنی ممکن است همه آزمایش های درخواست شده از بیمار کاملا طبیعی باشد، اما فراموش نکنیم در برخی از نژاد ها خانم ها پر مو هستند. یکی از این نژادها، نژاد ایرانی است و اغلب خانم های ایرانی از کودکی پر مو هستند بدون این که هیچ اختلال هورمونی در آنها وجود داشته باشد. گاهی اوقات رویش مو در نقاطی دیده می شود که اصلا به هورمون حساس نیستند و در اثر مصرف برخی داروها اتفاق می افتد یا ارثی است که می تواند نشانه ای از یک بیماری درونی باشد و باید جدی گرفته شود. در هر صورت رویش موی ناگهانی در هر فردی به پیگیری نیاز دارد.

از افزایش مو گفتیم، اما آیا کاهش مو در بدن، ممکن است خود به خود اتفاق بیفتد؟
این کاهش،معمولا در سر اتفاق می افتد و موهای بدن خودبه خود کاهش نمی یابند. ریزش مو در سر هم در مردان و هم در زنان مشاهده می شود که همان طاسی نام دارد. گاهی هم به صورت تکه ای می ریزد که در اثر استرس یا عفونت های قارچی است. بیماری های تب دار، جراحی، خونریزی، سقط جنین و شوک می توانند باعث ریزش مو در سر شوند. این ریزش ها جبران می شوند و دائمی نیستند و فرد بتدریج به حالت قبل برمی گردد.

بیشتر بخوانید  خاصیت معجزه آسا عصاره حلزون روی پوست

اگر پرمو هستید

چگونه باید موهای زائد را از بین برد؟
تمام افرادی که پرمو هستند، می توانند موهای زائد بدن را از بین ببرند، اما نه به طور کامل. ولی باید اختلالات هورمونی و بیماری های درونی مشخص و کنترل شود. امروزه متداول ترین و سریع ترین روش برای از بین بردن موها لیزر است. لیزر در واقع نوری است که به ناحیه پرمو تابانده می شود. این نور به داخل پوست نفوذ کرده و ریشه مو را که حاوی رنگدانه است حرارت می دهد. در اثر داغ شدن، ریشه سلول های زایا آسیب دیده و مو از بین می رود. انواع لیزرها وجود دارد که هر یک طول موج مختلفی دارند ولی با مکانیسم مشترکی عمل می کنند. عملکرد لیزر از روش های قدیمی مانند سوزاندن مو و… بسیار موفق تر است.

آیا با یک بار لیزر، موها کاملا از بین می روند؟
این روش ها دائمی نیستند و گاهی می بینیم بیمار با این شکایت که موهای لیزر شده دوباره رشد کرده اند به ما مراجعه می کند. با تکنولوژی امروزی می توانیم بگوییم که 60 تا 70 درصد موها با تکرار لیزر کم می شوند ولی به طور کامل از بین نمی روند. لیزر تعدادی از موها را کاملا نازک و ظریف می کند و تعدادی را هم از بین می برد. ولی ما هنوز روش قطع دائمی برای از بین بردن موها پیدا نکرده ایم. هر چند سیستم های لیزری می توانند بسیار کمک کننده باشند و رویش و طول دوره رشد را کاهش می دهند.

پس تبلیغاتی که درباره از بین بردن کامل موهای بدن با لیزر دیده می شود صحت ندارد؟
بله این ادعا غلط است و لیزر به جلسات متعدد و تکرار نیاز دارد و با قطعیت نمی توان گفت که موها کاملا از بین می رود.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *