مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اغلب عفونت های مقاربتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شایع ترین بیماری های مقاربتی در ایران

بیماری های مقاربتی در زنان و مردان در تمام گروه های سنی، آنها با علائم بسیار خفیف شروع می شوند و به راحتی در طول درمان دارویی کاهش می یابند، اما اگر جدی گرفته نشود، حتی می توانند باعث شوند. ناباروری، عفونت و درد شدید لگن بودن.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید اغلب بیماری های مقاربتی آن ها ملاقات می کنند.

شایع ترین بیماری های مقاربتی در ایران

نکات مهمی که باید در مورد بیماری های مقاربتی بدانید.

این بیماری هم مردان و هم زنان را در تمام سنین مبتلا می کند، اگرچه در جوانان شایع تر است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه 90 میلیون مورد جدید عفونت کلامیدیا در سراسر جهان رخ می دهدعفونت های کلامیدیا شایع ترین بیماری مقاربتی باکتریایی در جهان و عامل آن میکروبی به نام «کلامیدیا تراکوماتیس» است. است. در گذشته مهمترین بیماری ایجاد می شد کلامیدیا، “تراخم” این یک بیماری چشمی و یکی از شایع ترین علل نابینایی است، اما در حال حاضر نوع شایع تری از این باکتری است که باعث عفونت دستگاه تناسلی می شود. کلامیدیا انگل های درون سلولی هستند و بسیاری از خواص فیزیکی آن ها مشابه ویروس ها است. این میکروب ها باعث التهاب مجرای ادرار، واژن، دهانه رحم، لوله های فالوپ، مقعد و تخمدان ها می شوند.

کلامیدیا یک عفونت داخل سلولی است، بنابراین تشخیص آن با روش های استاندارد آزمایشگاهی مشکل است، این بیماری می تواند بدون علامت یا با علائم خفیف باشد، اما به مرور زمان عوارض خود را به ویژه در زنان نشان می دهد. اکثر افراد مبتلا به بیماری های مقاربتی کلامیدیا به دلیل بی اطلاعی از ابتلای خود به دنبال آزمایش یا درمان نیستند. در صورت عدم درمان همسر پس از درمان مجدداً به آن مبتلا می شود کلامیدیا از هر نوعی که باشد رابطه زناشویی قابل انتقال و در طول زایمان طبیعی می تواند از مادر به نوزاد منتقل شود. از آنجایی که دهانه رحم در زنان و دختران جوان هنوز به خوبی رشد نکرده است، احتمال ابتلا به آن بیشتر است.

 بیماری مقاربتی

20 بیماری کاملا مسری

بیماری های عفونی بیماری هایی هستند که از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. عفونت های مقاربتی نیز نوعی از این بیماری ها هستند که در حین فعالیت جنسی منتقل می شوند.

سه نوع میکروب می توانند این عفونت ها را ایجاد کنند:

الف) انگل:

انگل ها حیوانات کوچکی هستند که از فردی که به آن مبتلا می شوند تغذیه می کنند. فرد مبتلا را میزبان می نامند. شپش تناسلی نمونه ای از این گونه انگل های مقاربتی است.

ب) باکتری ها:

باکتری ها موجوداتی هستند که فقط از یک سلول تشکیل شده اند. آنها گرد هم می آیند تا از بدن میزبان تغذیه کنند. باکتری ها سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و شانکروئید نمونه هایی از باکتری هایی که باعث برخی از بیماری های مقاربتی می شوند.

ج) ویروس:

ویروس ها مولکول های پیچیده ای هستند که تنها پس از حمله به سلول های میزبان می توانند تکثیر شوند. ایدز، تبخال تناسلی و هپاتیت نمونه هایی از ویروس هایی هستند که باعث بیماری های مقاربتی می شوند. هستند.
عفونت های ویروسی معمولاً غیرقابل درمان هستند و فقط در برخی موارد قابل کنترل هستند. درمان دارویی برای انگل ها وجود دارد و باکتری ها با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.سه بیماری شایع در این دسته عبارتند از ایدز، تبخال تناسلی و زگیل تناسلی.

————————————————- —————

ایدز

ایدز توسط ویروس HIV منتقل می شود. این ویروس سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت ها از بین می برد و بدن را در برابر سایر عفونت ها مستعدتر می کند که گاهی اوقات می تواند کشنده باشد. ویروس اچ‌آی‌وی علاوه بر اینکه در طول فعالیت جنسی منتقل می‌شود، می‌تواند از طریق سرنگ نیز در بین معتادان تزریقی منتقل شود. تاکنون هیچ درمانی برای ریشه کنی کامل ویروس ایدز در بدن وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارند که می توانند بیماری را تا حدودی کنترل کرده یا پیشرفت آن را به تاخیر بیندازند.

بیشتر بخوانید  منیزیم مالات چیست و چه خواصی برای سلامت بدن دارد ؟

تب خال ناحیه تناسلی

مهمترین علائم آن تاول های دردناک و زخم های باز در ناحیه تناسلی است. معمولاً قبل از بروز این علائم، فرد احساس گزگز یا گزگز در ناحیه تناسلی، پاها یا باسن می کند.در خانم ها زخم های واژن می توانند پنهان باشند و برخی از خانم ها حتی متوجه بیماری خود نشوند!

زخم ها معمولاً در عرض 3 تا 2 هفته ناپدید می شوند، اما ویروس برای همیشه در بدن باقی می ماند و همان زخم ها حتی گاهی اوقات ممکن است ظاهر شوند. اگر این زخم ها خیلی شدید باشند یا خیلی سریع ظاهر شوند، با برخی داروها قابل کنترل هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، این داروها نمی توانند ویروس را از بدن حذف کنند، بلکه فقط می توانند علائم را کنترل کنند.

نوک سینه های پر

ویروس عامل این بیماری باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی می شود. زگیل تناسلی در ابتدا کوچک، سخت و بدون درد هستند، می توانند در واژن یا آلت تناسلی باشند و در اطراف مقعد ایجاد شوند. در صورت عدم درمان در مراحل اولیه می توانند افزایش یافته و باعث پیدایش گل کلم و گوشت شوند.اهمیت این زگیل ها در این است که برخی از آنها می توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان های ناحیه تناسلی را افزایش دهند. آنها را می توان با پماد اعمال شده روی ضایعه درمان کرد. درمان های دیگری نیز برای این امر وجود دارد، از جمله انجماد با جسم بسیار سرد توسط پزشک. همچنین ممکن است برای برداشتن زگیل های بزرگ به جراحی نیاز باشد.

بومريم باکتری های رایج مقاربتی

سوزاک، سیفلیس و کلامیدیا انواع شایع این گروه هستند که توسط باکتری ها منتقل می شوند.

کلامیدیا

عفونت کلامیدیا می تواند باعث ترشح غیر طبیعی دستگاه تناسلی و سوزش ادرار شود. اگر در زنان درمان نشود، می تواند منجر به عفونت لگن شود که می تواند منجر به ناباروری یا سقط جنین شود. حاملگی خارج از رحم زمانی است که جنین به جای اینکه به رحم بچسبد و در آنجا رشد کند، در لوله های فالوپ می ماند و شروع به رشد می کند.

از آنجایی که لوله های فالوپ جایی برای این رشد ندارند، لوله فالوپ متورم می شود و باعث درد شدید می شود و حتی ممکن است پاره شود. برخی از موارد حاملگی خارج رحمی نیاز به جراحی دارد که احتمال باردار شدن مجدد خانم را به دلیل آسیب لوله های فالوپ کاهش می دهد و حتی ممکن است خطر سقط جنین دیگر را افزایش دهد.
متأسفانه در برخی افراد، کلامیدیا بدون علامت باقی می ماند و در صورت رعایت نکردن اقدامات حفاظتی، بدون اطلاع شرکای جنسی در مورد عفونت متقابل به یکدیگر منتقل می شود. کلامیدیا را می توان با آنتی بیوتیک های خاص درمان کرد.

سوزاک

یکی از علائم اصلی این بیماری، ترشح چرک از واژن در زنان و آلت تناسلی در مردان است که ادرار را دردناک و دشوار می کند. عوارض جدی و خطرناک سوزاک در زنان رخ می دهد. سوزاک مانند کلامیدیا می تواند منجر به عفونت لگن شود و خطر حاملگی خارج رحمی و ناباروری را افزایش دهد. پنی سیلین و برخی آنتی بیوتیک های قوی دیگر می توانند سوزاک را درمان کنند.

بیشتر بخوانید  علت اصلی استفراغ خونی (خون بالا آوردن) چیست ؟

سیفلیس

علائم این بیماری ممکن است به تدریج شروع شود یا حتی به طور ناگهانی متوقف شود. بنابراین ممکن است فرد در ابتدا متوجه بیماری خود نشود. اولین علامت معمولا یک زخم باز و بدون درد است که می تواند روی آلت تناسلی، اطراف یا داخل واژن، اطراف دهان، اطراف مقعد یا حتی روی دست ها ظاهر شود. در صورت عدم درمان، سیفلیس می تواند به یک بیماری بسیار خطرناک تبدیل شود که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. در این صورت دانه های پوست ابتدا به طور موقت در بدن ظاهر می شوند و سپس قلب و سیستم عصبی را آلوده می کنند. پیشرفت بیماری کند است و ممکن است سالها طول بکشد تا به قلب و سیستم عصبی برسد. درمان این بیماری با آنتی بیوتیک امکان پذیر است.

بیماری های انگلی مقاربتی

شپش تناسلی شایع ترین بیماری انگلی مقاربتی است.
شپش ناحیه تناسلی موی ناحیه تناسلی را آلوده می کند و با مکیدن خون فرد مبتلا زندگی می کند. این بیماری از طریق تماس جنسی یا حتی از طریق لباس ها و وسایل آلوده مانند توالت یا رختخواب منتقل می شود. این شپش ها باعث خارش می شوند. شپش به خودی خود باعث خونریزی از پوست نمی شود، اما خارش آن محل باعث خونریزی می شود.
این شپش ها در صورت مشاهده با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده هستند و تخم های آنها نیز با عدسی قابل مشاهده است. آنها اغلب به پایه مو وصل می شوند، جایی که موها از پوست خارج می شوند، این شپش ها را می توان با داروهای موضعی تجویز شده توسط پزشک یا حتی برخی شامپوهایی که می توان بدون نسخه از داروخانه ها خریداری کرد، از بین برد.

علائم و تشخیص بیماری های مقاربتی

اگر در معرض بیماری های مقاربتی قرار دارید باید به طور مرتب از نظر این بیماری ها معاینه شوید زیرا همانطور که گفته شد برخی از این بیماری ها بدون هیچ علامتی ممکن است فرد را مبتلا کنند. همچنین دانستن علائم معمول این بیماری ها بسیار مهم و ضروری است تا در صورت مشاهده آنها حتی در صورت خفیف بودن علائم، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

————————————————- —————

برخی از علائم رایج این بیماری ها عبارتند از:

سوزش در ناحیه تناسلی
خارش در ناحیه تناسلی
ترشح از مجرای ادرار یا واژن
زخم در ناحیه تناسلی، دهان یا مقعد
زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد
لمس توده در ناحیه تناسلی یا مقعد
بوی بد و نامطبوع از ناحیه تناسلی
حرکات دردناک روده

تکرار می شود از آنجایی که در بسیاری از موارد این بیماری ها می توانند بدون علامت باشند، لازم است افراد در معرض خطر به دلیل این بیماری ها به طور مداوم تحت نظر باشند. بسیاری از علائم مانند زخم، بثورات پوستی و ترشحات ممکن است برای مدتی از بین بروند، که به این معنی نیست که بیماری قابل درمان است. بسیاری از ویروس ها می توانند بدون علامت و علامت باشند و به هر حال می توانند در بدن وجود داشته باشند.

پزشک معمولاً پس از گرفتن سابقه فعالیت جنسی، اندام تناسلی، مقعد و دهان را به دقت معاینه می کند و ممکن است از ترشحات یا زخم های باز نمونه برداری کند. گاهی نیاز به آزمایش ادرار یا آزمایش خون است.
اگر پزشک به شما بگوید که یک عفونت مقاربتی دارید، باید به همسرتان بگویید که به او این فرصت را بدهد تا در صورت نیاز معاینه و درمان شود. اگر به شریک زندگی خود نگوئید، او در معرض بیماری خطرناک تری قرار می گیرد و ممکن است دوباره آلوده شوید.

بیشتر بخوانید  بارزترین علائم بیماری تریکوموناس واژینالیس کدام است؟

————————————————- —————

درمان و پیشگیری از بیماری های مقاربتی

  1. درمان توسط پزشک بر اساس تشخیص دقیق نوع بیماری توصیه می شود.
  2. بیماری های ناشی از باکتری ها و انگل ها مانند سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و شپش شرمگاهی معمولاً به راحتی با آنتی بیوتیک ها و درمان های خاص درمان می شوند.
  3. بیماری های منتقل شده توسط ویروس ها مانند هپاتیت، ایدز و زگیل تناسلی به طور کامل با دارو قابل درمان نیستند و درمان های موجود می تواند به کنترل بیماری کمک کند و ممکن است موفقیت آمیز نباشد.
  4. اگر هرگز تماس جنسی نداشته اید، در خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی نیستید. با این حال، برخی از بیماری ها مانند ایدز و هپاتیت نیز می توانند از طریق سوزن های آلوده منتقل شوند.
  5. اگر فقط یک شریک جنسی دارید که شریک جنسی دیگری ندارد و هیچ یک از شما قبلاً این بیماری ها را نداشته اید، تا زمانی که رابطه جنسی مقعدی یا دهانی نداشته باشید، در خطر ابتلا به این بیماری ها نیستید.
  6. افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند به ویژه زمانی که سابقه جنسی خود را نمی دانند در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند.

————————————————- —————

در اینجا 7 نکته برای کمک به پیشگیری از بیماری های مقاربتی آورده شده است:

1) همیشه از کاندوم مردانه به درستی استفاده کنید. استفاده از کاندوم 100% تضمین نمی کند که به بیماری های مقاربتی مبتلا نشوید (مخصوصاً زمانی که به درستی و همیشه استفاده نشود)، اما خطر ابتلا به این بیماری ها را بسیار کاهش می دهد.

2) بعد از نزدیکی، اندام تناسلی خارجی را با آب و صابون بشویید. شستن و دوش گرفتن در داخل واژن نه تنها کمکی به پیشگیری از بیماری های مقاربتی یا جلوگیری از بارداری نمی کند، بلکه با گسترش موانع دفاعی طبیعی بدن و سرایت به نواحی بالاتر، خطر ابتلا به این عفونت ها را افزایش می دهد. بنابراین، این بدان معناست که فقط اندام تناسلی خارجی (مرد، زن) را بشویید.

3) پس از آمیزش جنسی، ادرار کنید تا مقداری از باکتری های وارد شده خارج شود.

۴) در دوران قاعدگی رابطه جنسی نداشته باشید در این زمان مستعد انتقال عفونت هستید.
5) از نزدیکی به مقعد خودداری کنید. میکروب های زیادی در مقعد و راست روده وجود دارد که می تواند باعث بیماری های مقاربتی در مردان و زنان شود. دهان، اندام تناسلی و تناسلی زن نباید با جسم یا قسمتی از بدن، مانند آلت تناسلی که با مقعد یا راست روده تماس داشته، تماس پیدا کند، در غیر این صورت خطر عفونت وجود دارد.

6) از تمیز کردن واژن با دوش خودداری کنید زیرا بسیاری از باکتری های محافظ را از بین می برد و خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد.

7) در هنگام رابطه جنسی از روان کننده ها استفاده کنید که خطر آسیب به غشاهای مخاطی را کاهش می دهد. در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از کاندوم از استفاده همزمان از روان کننده های روغنی مانند وازلین یا روغن بچه خودداری کنید زیرا این مواد باعث از بین رفتن کاندوم می شود که خطر حاملگی ناخواسته و انتقال بیماری را به دنبال دارد. نقل و انتقالات برای روانکاری باید از مواد مبتنی بر آب مانند ژل های طبی استفاده شود.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید بیماری های منتقله از راه جنسی

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

————————————————- —————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *