اعمال کامل آخر ماه رجب و فضیلت هر یک از آنها


فرهنگ و هنر: ماه رجب یکی از ماه های پرفضیلت است و ائمه اطهار(ع) اقدامات ویژه ای را برای پایان ماه رجب بیان کردند.

ماه رجب یکی از ماه های حرام و با فضیلت قمری است، چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره فضیلت این ماه می فرماید: رجب ماه گرانقدر خداوند است که در آن رحمت خود را بر بندگانش می فرستد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 71)

اعراب از زمان جاهلیت این ماه را مبارک می دانستند و از جنگ در آن اجتناب می کردند. همه ایام ماه رجب پر از فضیلت است و برای هر کدام به اعمال سفارش شده است.

فضیلت ماه رجب

دعای آخر ماه رجب

نقل شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در دعای آخر ماه رجب فرمود:

در آخر ماه رجب هر کس ده رکعت نماز بخواند یک بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و سه مرتبه سوره کافرون در هر رکعت بخواند و بعد از سلام دستان خود را به سوی آسمان بلند کرده و می گوید:

لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ، وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ یک بزرگ

سپس دست بر صورت خود بگذارد و حاجتش را از خدا بخواهد، دعایش مستجاب شود و خداوند هفت حفره بین او و جهنم قرار دهد که به اندازه هر گودال به اندازه فاصله بهشت ​​و زمین است. و به ازای هر رکعت هزار رکعت برای او نوشت و ضمانت شد که از راه بگذرد و از جهنم دور شود.

بیشتر بخوانید  ورود دادستانی و پلیس در پرونده فیلم جنجالی دختران اصفهانی

سلمان رضی الله عنه می فرماید:

«وقتی کلام پیامبر صلی الله علیه و آله تمام شد، گریان دعا کردم و خدا را شکر کردم که این حدیث را از پیامبر شنیدم. (اقبال الامال ج 3 ص 285 )

دعای آخر ماه رجب

دوش گرفتن

غسل در نيمه شب و روز بيست و هفتم (روز مبعث) و آخر ماه رجب; توصیه می شود. (نجفی جواهری، محمد حسن، جواهر الکلام، ج5، ص36)

صدقه دادن

نقل شده است که در جلسه ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ارزش و فضیلت منحصر به فرد روزه ماه رجب را بیان کرد، ابوسعید خدری از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: ای رسول خدا، اگر کسی به دلیل ضعف یا ضعف باشد. بیماری یا عذر شرعی، ناتوانی در روزه گرفتن، برای رسیدن به آنچه شما توصیف کردید، چه کاری می تواند انجام دهد؟

حضرت فرمود: هر روز در ماه رجب یک نان (یک غذا) به فقیر صدقه داده شود. به او سوگند که جانم در دست اوست، اگر در هر روز این ماه چنین صدقه ای بدهد، به فضیلت هایی که برای روزه ماه رجب ذکر کردم، می رسد و بیشتر. (وسیله الشیعه، ج 10، ص 483)

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید:

هر که در ماه رجب در راه خدا صدقه دهد، خداوند در روز قیامت در بهشت ​​او را به چنان ثوابی که نه چشمی دیده و نه گوش شنیده و نه خیالی تصور می کند، گرامی می دارد!

از برخی احادیث نازل شده است که صدقه فقط در ماه رجب (علاوه بر اینکه جانشین روزه است) بسیار ارزشمند است.

بیشتر بخوانید  هشدار؛ این اپلیکیشن ها و برنامه ها را فورا از گوشی حذف کنید!

امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید:

هر که در ماه رجب در راه خدا صدقه دهد، خداوند در روز قیامت او را در بهشت ​​به چنان ثوابى که نه چشمى ندیده و نه گوشى شنیده و نه خیالى تصور کرده است، ارج مى نهد. (امالیه صدوق ص 542)

صدقه دادن

اهمیت روزه آخر ماه رجب

سالم می گوید:

چند روزی به ماه رجب مانده بود که خدمت امام صادق (علیه السلام) رسیدم. وقتی نگاه مبارک آن حضرت بر من نازل شد، فرمود: آیا این ماه را روزه گرفته ای؟ گفتم: نه به خدا، ای فرزند خدا، رسول! گفت: آنقدر ثواب را از دست دادی که جز خدا نمی داند چقدر است! یقیناً این ماهی است که خداوند آن را برتر از ماه های دیگر قرار داده و احترام آن را زیاد ساخته و بر روزه داران این ماه واجب کرده است. گفتم: ای فرزند رسول خدا، اگر تا آخر این ماه روزه بگیرم، آیا از ثواب روزه داران آن نصیبی خواهم داشت؟ فرمود: ای سلیم، هر که از آخر این ماه یک روز را روزه بگیرد، خداوند او را از عذاب مرگ و از ترس پس از مرگ و از عذاب قبر حفظ می کند. و هر که دو روز آخر این ماه را روزه بگیرد به راحتی از صراط می گذرد. و هر کس سه روز آخر این ماه را روزه بگیرد از هولناکی روز قیامت و مصیبتهای آن روز در امان است و از آتش جهنم رهایی می یابد. (مفاتیح الجنان)

من رضا را دارم درود خدا بر او می فرماید:

هر کس آخرین روز ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند گناهان او را می بخشد.

بیشتر بخوانید  فال روزانه چهارشنبه 6 دی 1402

امام کاظم (ع) فرمودند:

رجب شهر بزرگ، حسنات را دو چندان می کند و گناهان را از بین می برد. من یک روز روزه می‌گیرم، رجب روزه می‌گیرم، تو از آتش دوری، راه صد سال، و سه روز روزه می‌گیرم و به بهشت ​​مقیدم.

رجب ماهی بزرگی است که در آن حسنات دو چندان می شود و گناهان در آن از بین می رود. هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد به اندازه صد سال از جهنم دور است و هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد وارد بهشت ​​می شود. (بحار الانوار، ج 94، ص 37)

و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

فقط روزه داران وارد بهشت ​​می شوند.همانا در بهشت ​​قصری است که جز کسانی که در ماه رجب بسیار روزه گرفته اند وارد آن نمی شوند. (بحارالأنوار، جلد 94، ص 138. 47)

ذکر و صلوات فرستادن

رسول رحمت و مهربانی می فرماید:

كسى كه نتواند روزه ماه رجب را بگيرد، اگر هر روز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند، ثواب روزه ماه رجب را مى‏گيرد.سبحان خدای سبحان، منزه است آن که جز او ستایش نمی جوید، منزه است آن بزرگوار، منزه است آن که جامه جلال پوشیده و او از آن اوست.(نوین مفاتیح به نقل از اقبال ص 637)

صلوات

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم:

صلوات شما بر من دعای شما را مستجاب می کند و زکات (طهارت) اعمال شماست. (بحار انوار: 22/54/94)

صلوات ذکری است که بسیار مستحب است. صلوات فرستادن در ماه رجب ثواب اعمال ما را دو چندان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید