مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اعمال و فضائل شب هجر یا لیله الرغاب

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: پنجشنبه اول ماه رجب لیله الرغیب یا شب آرزوها نام دارد و از مهمترین اعمال این شب روزه و خواندن دوازده رکعت نماز است.

همانطور که می دانید اولین عصر جمعه ماه مبارک رجب «لیله الرغائب» نام دارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی درباره فضیلت و برکات ماه رجب فرمود:

و از اولین شب جمعه در آن غافل نشوید». [منه‏] فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَی ثُلُثُ اللَّیْلِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَةِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ اطِّلَاعَةً ( إقبال الأعمال (ط – القدیمة)،ج‏۲ ،فصل فیما نذکره من عمل أول جمعه من در شهر رجب…، ص 632)

از غروب اول جمعه ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبی است که ملائکه آن را «لیله الرغائب» می نامند. این نامگذاری به این دلیل است که وقتی مقداری از شب می گذرد، فرشتگان در آسمان ها و زمین نمی مانند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع شوند.

لیلة الغائب یعنی چه؟

ابتدا از معنای لغوی لیله الراغب صحبت می کنیم. لیله به معنای شب است و کلمه راغیب جمع راغیبه به معنای مطلوب و همچنین به معنای خداحافظی و هدایای بسیار است.

بنابراین، «لیله الراغیب» را می توان هم به شبی که در آن توجه فراوان است و هم به شبی که در آن بخشش و بخشش فراوان است و بر اساس روایاتی که در مورد فضایل و فضائل مطرح شده، تعبیر کرد. برکات این شب، هر دو معنا صحیح و صحیح است. محسوب می شوند.

فضائل شب هزينه و ليله الرغيب

زمین مملو از فرشتگانی است که از آسمان نازل شده و زندگی در زمین را برگزیده اند و وظیفه دارند پیام نیت پاک را به بندگان خدا برسانند. بنابراین، علاوه بر تأکید بر انجام اعمال در این شب، نمی توان فرصت و امکان نیت آرزوهای دست یافتنی و موجه را از دست داد.

بیشتر بخوانید  2700 فرصت شغلی برای جامعه خراسان رضوی فراهم شد

لیله الرغائب

آثار لیله الرغاب و شب آرزوها

یکی از مهم ترین اعمالی که برای شب «لیلة الرغائب» می توان به آن اشاره کرد، خواندن دوازده رکعت نماز است، روزه پنج شنبه اول ماه رجب که لیلة الرغائب است و اگر وارد جمعه شوید. شب بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت از نمازهای قبل را بجا آورید هر دو رکعت با سلام و در هر رکعت یک وقت حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده مرتبه.سوره توحیدمی خوانی و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی:

خداوند رحمتش کند و او را حفظ کند [وَ آلِ مُحَمَّدٍ].

خداوند! درود بر حضرت محمد و آل او

سپس سجده می کنی و هفتاد مرتبه می گویی:

سبحان پروردگار فرشتگان و روح

پاک و منزه است پروردگار فرشتگان و ارواح

سپس سر از سجده بر می داری و هفتاد مرتبه می گویی:

پروردگارا، ببخش، رحم کن و بر آنچه می دانی غلبه کن که تو اعلی هستی.

خداوند! مرا ببخش و به من رحم کن و به آنچه از من می دانی ببخش که تو بهترین و بزرگترین خدایی.

دوباره تعظیم می کنی و هفتاد بار می گویی:

سبحان پروردگار فرشتگان و روح

پاک و منزه است پروردگار فرشتگان و ارواح

سپس برای برآورده شدن آنها بر اساس خواست خدا، نیازها و خواسته های خود را بخواهید.

دعای لیله الرغائب

پیامبر اکرم (ص) درباره فضیلت نماز لیله الرغائب فرمودند:

هر کس نماز را بجا آورد، خداوند متعال ثواب و برکت این نماز را در شب اول بر قبر به زیباترین شکل ممکن و با چهره ای روشن و گشاده و زبانی فصیح بر او می فرستد و آن شخص می گوید: ای من. عزیزم خبر خوب درود بر تو که از همه گرفتاری ها نجات یافتی.

بیشتر بخوانید  قدردانی آموزش و پرورش اصفهان و کاشان از خدمت رسانی بیمه دانا به فرهنگیان

مت می پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که چهره ای زیباتر از تو ندیده ام و کلمه ای شیرین تر از کلام تو نشنیده ام و بویی خوش تر از تو نشنیده ام. سپس آن زیبایی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در شب لیله الراغب خواندی. امشب نزد تو آمدم تا حقی را که داشتی ادا کنم و با تنها نگذاردن ترس تو را از بین ببرم و اگر در شیپور دمیده شود روز قیامت خواهد آمد و من سایه ای بر سرت خواهم بود.

می گویند روز قیامت که می شود رسول الهی فریاد می زند اینها رجب هستند؟ آنجا که آنان که ماه رجب را ارزشمند دانستند و از آن بهره بردند، از میان آن جماعت گروهی برمی خیزند که محشرشان به زرق و برق جمالشان می درخشد و بر سرشان تاج های سلطنتی آراسته به مروارید و یاقوت و در روز راست و چپ هر کدام به هزار فرشته کرامت و موهبت الهی تبریک می گویند.

آثار شب آرزو

سپس ندا از جانب خداوند می آید:

ای بندگان و کنیزانم، به عظمت و شرافتم سوگند به شما چنین جایگاه گرانبها و بزرگی خواهم داد و شما را در جایی که نهرها جاری است قرار خواهم داد تا همیشه بمانید، زیرا در آن ماه داوطلب بودید. برای من عالی است. تو روزه گرفتی و اعمال او را انجام دادی.

این چیزی است که او به فرشتگان می گوید :

بندگان و کنیزان مرا وارد بهشت ​​کنید، در این هنگام امام فرمودند این ثواب و ودیعه برای کسانی است که یک روز از اول، وسط یا آخر ماه رجب را روزه بگیرند.

بیشتر بخوانید  دانلود آهنگ سریال گیلدخت

در کتاب مکربات آمده است:

مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب مکربات یکی از مهم ترین احتیاط های ماه رجب را یادآوری حدیث «ملک داعی» که از پیامبر (ص) نقل شده است، ذکر می کند.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «خداوند متعال فرشته ای را در آسمان هفتم قرار داده است که نامش «دای» است. وقتی ماه رجب فرا می رسد، این فرشته هر شب از این ماه تا صبح می گوید: خوشا به حال حمد کنندگان خدا، خوشا به حال اطاعت کنندگان. خداوند متعال می فرماید: من همنشین هر که مرا نگه دارد، اطاعت می کنم از آن که از من اطاعت کند و من آمرزنده و طلب آمرزش هستم. ماه ماه من است، بنده بنده و رحمت رحمت من است. هر کس مرا در این ماه بخواند او را اجابت می کنم و هر که از من بخواهد به او می دهم و هر که از من راهنمایی بخواهد او را هدایت می کنم. من این ماه را سریالی بین خود و بندگانم قرار دادم که هر که مرا ببرد.))

امیدواریم در پایان این آثار پرفیض و شایسته یاد و دعا کنید. “لطفا برای من بیرون بیاور”

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *