اعمال و دعاهای پنجشنبه/ پنجشنبه چه اعمال دینی باید انجام دهیم؟



آنچه دیگران می خوانند:

پنجشنبه ششمین روز هفته در تقویم هجری قمری است. در روایات پیامبر (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) روز پنج شنبه یک روز مبارک و مهم شمرده شده است. خواندن چند دعا، زیارت امام حسن عسکری (ع) و کوتاه کردن ناخن از جمله مستحبات این روز است. مسلمانان در این روز قبور را زیارت می کنند.

• قرائت روز پنجشنبه 100 مرتبه لا اله الا الله الملک الحک المبین; لا اله الا الله حاکم حق و وحی.

• صلوات فرستادن.

• سیاحت قبور، شهدا و مؤمنان.

• سریع.

• کوتاه کردن ناخن.

• خرید در آخرین پنجشنبه هر ماه قمری

• نماز پنجشنبه به روایت امام سجاد:

بِسْمِ اللَّهِ‌ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ اَلْحَمْدُ للَّهِ‌ِ الَّذی‌ اَذْهَبَ اللَّیْلَ مُظْلِماً بِقُدْرَتِهِ وَ جآءَ بِالنَّهارُ مُبْصِراً بِرَحْمَتِهِ وَ کَسانی ‌ضِیآئَهُ وَ اَنَا فی‌ نِعْمَتِهِ اَللّهُمَّ فَکَما اَبْقَیْتَنی‌ لَهُ فَاَبْقِنی‌ لِأَمْثالِهِ وَ صَلِّ عَلَی النَّبِیِ‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لا تَفْجَعْنی‌ فیهِ وَ فی‌ غَیْرِهِ مِنَ اللَّیالی‌ وَ الْأَیَّامِ بِارْتِکابِ الْمَحارِمِ‌ وَ کسب گناه و روزی خیر و خیر برای ما و خیر ما پس از آن و تبذیر شر و شر برای ما و شر برای ما.

سپاس از آن خدایی که شب تاریک را به قدرت گرفت و روز روشن را به رحمت خود آورد، شکر خدا! همانطور که مرا برای این روز زنده کردی، مرا برای این روز زنده نگه دار و بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و آلش رحمت فرست و مرا در این روز و شب ها و روزهای دیگر برای انجام حرام و کسب گناه ناراحت مکن. و به من عنایت کن، و خیر آن چه را که در آن است، و نیکی های بعد از آن را، و بدی آن و بدی آن را و بدی های بعد از آن را از من دور کن.

بیشتر بخوانید  رهبر انقلاب با عفو یا تغییر مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند

اَللّهُمَّ اِنّی‌ بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ اَتَوَسَّلُ اِلَیْکَ وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ ‌اَعْتَمِدُ عَلَیْکَ وَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفی‌ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَسْتَشْفِعُ لَدَیْکَ فَاعْرِفِ‌ اللّهُمَّ ذِمَّتِیَ الَّتی‌ رَجَوْتُ بِها قَضآءَ حاجَتی‌ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ اَللّهُمَّ اقْضِ لی‌فِی ‌الْخَمیسِ خَمْساً لا یَتَّسِعُ لَها اِلاَّ کَرَمُکَ وَ لا یُطیقُها اِلاَّ نِعَمُکَ سَلامَةً اَقْوی‌ بِها عَلی‌ طاعَتِکَ وَ عِبادَةً اَسْتَحِقُّ بِها جَزیلَ مَثُوبَتِکَ وَ سَعَةً فِی‌ الْحالِ مِنَ الرِّزْقِ ‌الْحَلالِ وَ اَنْ تُؤْمِنَنی‌ فی‌ مَواقِفِ الْخَوْفِ بِاَمْنِکَ وَ تَجْعَلَنی‌ مِنْ طَوارِقِ الْهُمُومِ ‌وَ الْغُمُومِ فی‌ حِصْنِکَ وَ صَلِّ عَلی‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْ تَوَسُّلی‌ بِهِ شافِعاً یَوْمَ ‌الْقِیمَةِ نافِعاً اِنَّکَ اَنْتَ اَرْحَمُ الرَّاحِمینَ!

خدایا پناه می برم به عهد و انضباط اسلام و توکل به حرمت قرآن دارم و از تو برای محمد مصطفی صلی الله علیه و آله شفاعت می کنم. به مسؤولیت خداوند، تعهدی که امیدوارم حاجت مرا برآورده کند ای مهربان. خدایا پنج حاجتی به من عطا کن که جز به لطف خود برآورده نمی شود و جز به لطف تو برآورده نمی شود: سلامتی که به من قوت اطاعت می دهد، عبادتی که مرا شایسته ثواب فراوان و گشایش در زندگی با حلال کند. طعام و سلامتی عطا کن، در هنگام ترس از سلامتی خود و از حوادث غم انگیز دژ تو، بر محمد (ص) و آل او رحمت فرست، و در روز قیامت شفاعت مرا نصیب و منفعت ده. چون تو مهربان ترینی

• دعای امام موسی کاظم (ع) در روز پنجشنبه (مصباح المتهجد):

دعای ایام هفته به نقل از امام موسی بن جعفر (امام کاظم) علیه السلام; دعای روز پنجشنبه

به خلقت جدید خدا و به همه نویسندگان و شاهدان کتاب خوش آمدید.

به نام خدا گواه باش که معبودی جز الله نیست و گواه باش که محمد بنده و فرستاده اوست.

و شاهد بودم که اسلام وصف شده است و الدین شریعت و قول به حدیث.

بیشتر بخوانید  شقایق دهقان عزادار شد | شقایق دهقان رخت عزا بر تن کرد

و کتاب همان گونه که نازل شده است (و اللّه الحقّ الحقّ) (سوره نور، آیه 25) درود خدا بر محمد صلی الله علیه و آله و سلم.

و درود خدا بر او باد و پناه می برم به نام خداوند بخشنده و بسم الله اکبر.

و كلمه كمال از شر السماح و الحم و چشم خدا و از شر خلق است.

و زرا و برا و و من شر کول داب ربی (از پروردگارم پند بگیرید که در راه راست هستید) (سوره هود، آیه 56).

خدایا من از همه مخلوقات پناه می برم، پس به من عطا کن و در همه کارها بر تو توکل دارم.

پس مرا بین دستانم و پشت سرم و بالا و پایین نگه دار

و بر حوائج بندگانت تکیه مکن.

تو مولای و سرور منی، پس مرا از فضل خود ناامید مکن.

خدایا از زوال فضل و سلامتی تو به تو پناه می برم.

از اطراف خلقت او و قوت آنها و (از شر خلق ما به پروردگار آسمانها پناه می برم) (سوره فلق، آیات 1-2) اراده خدا و رحمت ولی (سوره مبارکه) عمران، آیه 173.

خدایا مرا به طاعتت گرامی بدار و دشمنانت را به گناهت ذلیل فرما و قاسم مقتدر و لجوج را قطع کن.

چه کسی نمازگزار را ناامید نکند و چه کسی نمازگزار را ناامید نکند و چه کسی اگر بنده بر او توکل کند برای همه آنچه در امور دنیا و دنیا مهم است کافی است. پس از این.

خدایا از تو خواستار اعمال هراسان و ترس از کارگران و خشوع نمازگزاران و عبادت پرهیزگاران هستم.

و اخباط المؤمنین و انابه المخبیتین و توکل المکینین و بشر المتوکلین.

و ما را زنده می کند و ما را وارد بهشت ​​می کند و ما را از آتش می رهاند و شفا می بخشد.

خدایا از تو ایمان خالصانه می خواهم ای صاحب حاجت طلبان و دانای وجدان ساکت کنندگان.

بیشتر بخوانید  تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر | سرود میلاد پیامبر برای مدرسه 1401

تو بهترین جهان هستی، ناشناخته، که می‌توانی نیاز مرا برآورده کنی و من و پدر و مادرم را ببخشی.

و برای همه مؤمنان، مؤمنان، مسلمانان، زنده و مردگان.

درود و رحمت خداوند بر مولایمان محمد پیامبر و بر خداوند ستوده و جلیل باد.

• دعای روز پنجشنبه امام حسن عسکری(ع):

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِینَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِینَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِینَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْکَ وَعَلَىٰ آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، یَا مَوْلاىَ یَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ، أَنَا مَوْلىً لَکَ وَلِآلِ بَیْتِکَ، و این روز شماست و پنجشنبه است و من در آن ضعیفم و در آن مستأجرم، پس ضیافت و کرایه من به حق البیتکین الطییب است.

سلام بر تو ای ولی خدا، سلام بر تو ای حجت حق و بنده خالص خدا، سلام بر تو ای امیر مؤمنان و جانشین پیامبران و حجت محکم بر پروردگار جهانیان سلام خدا بر تو و اهل بیت پاک و پاکیزه ای پروردگار من ای ابا. محمدحسن بن علی، من نزد تو و خاندانت عزیزم، این روز پنج شنبه و روز توست و من در آن مهمان و پناهنده تو هستم، پس مرا پذیرا باش و به خاطر خانواده ای پاک و پاک مرا پناه ده.

• تسبیح مبارک روز پنجشنبه

تسبیح روز پنجشنبه یکی از مهمترین و مستحب ترین اعمالی است که در روایات و روایات اسلامی توصیه شده است که تأثیر زیادی در زندگی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید