اعتیاد به اینترنت با عوارض خطرناکش


عواقب اعتیاد به اینترنت را جدی بگیرید

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علائم اعتیاد به اینترنت آن ها ملاقات می کنند.

اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت به یکی از بزرگترین معضلات عصر دیجیتال در بین جوانان تبدیل شده است، امروزه همه از اینترنت برای گشت و گذار در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر به یکی از بزرگترین معضلات و معضلات عصر دیجیتال در بین جوانان و نوجوانان تبدیل شده است.

اگر استفاده از اینترنت مهمانی ها و مشکلات اطرافتان را برایتان جالب و جذاب کرده است، احتمال اینکه درجاتی از اعتیاد به اینترنت داشته باشید زیاد است! خوشبختانه راه های موثری برای پایان دادن به این اعتیاد وجود دارد که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

تعریف اعتیاد به اینترنت چیست؟

اعتیاد به اینترنت یک اختلال انگیزشی است که تفاوت زیادی با اعتیاد به مواد مخدر دارد و در دسته اعتیاد به بازی های رایانه ای و همچنین قمار قرار می گیرد. برخی از کاربران اینترنت ممکن است تا حدی به دوستان آنلاین خود و فعالیت هایی که انجام می دهند احساس وابستگی کنند.

کاربران اینترنت می‌توانند از جنبه‌های مختلفی مانند جلسات، جنبه‌های اجتماعی و تبادل اطلاعات و نظرات در اتاق‌های گفتگو، شبکه‌های اجتماعی و جوامع مجازی لذت ببرند و برخی از کاربران ممکن است ساعت‌های طولانی را صرف جستجوی مطالب جالب یا وبلاگ‌نویسی کنند.

همه اینها نشان می دهد که اگر روند عادی زندگی را مختل کنید یا به سایر مشکلات اطراف خود توجه کمتری کنید، به اینترنت معتاد شده اید.

اعتیاد به اینترنت نوعی وابستگی جسمی و روانی در فرد ایجاد می کند و نمی تواند مدت زیادی از فضای مجازی دور باشد و در صورت بروز چنین شرایطی احساس کمبود روحی کرده و آستانه تحملش کاهش می یابد.

افراد مبتلا به اعتیاد به اینترنت سبک زندگی متفاوتی دارند. فعالیت بدنی آنها کاهش می یابد و نسبت به سلامت شخصی خود بی توجه می شوند و اجتماعی شدن آنها در زندگی روزمره به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد و الگوی خواب نامنظم می شود و برای مدت طولانی بیدار می مانند و تحمل دسترسی به فضای مجازی را ندارند.

اگر فردی بیش از 9 ماه سه یا چهار مورد از علائم زیر را داشته باشد، به اینترنت معتاد شده است:

  • اینترنت اغلب بیشتر از همیشه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به دلیل استفاده از اینترنت، فعالیت های اجتماعی، حرفه ای یا تفریحی قابل توجهی قطع یا کاهش می یابد.
  • به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت، خطر از دست دادن ارتباطات مهم، مشاغل و فرصت های تحصیل و کار پذیرفته شده است.
  • افزایش تدریجی استفاده از اینترنت برای دستیابی به رضایت، جایی که با وجود زمان یکسان صرف شده، میزان رضایت کمتر از روزهای گذشته بوده و رسیدن به همان میزان رضایت قبلی زمان بیشتری می برد.
  • از اینترنت برای پنهان کردن علائم روانی اعتیاد یا جلوگیری از علائم ترک استفاده می شود.
  • زمان قابل توجهی صرف فعالیت های مرتبط با اینترنت می شود (به عنوان مثال، کتاب های آنلاین، جستجو برای به روز رسانی های جدید وب، جستجو برای فروشندگان آنلاین و غیره).
  • برای حذف یک نوجوان یا جوان از این فضا و درمان آنها باید از روش هایی برای تغییر نگرش و تغییر سبک او استفاده کرد، باید لیستی از فعالیت های جایگزین، مفرح و سرگرم کننده برای فرد داشته باشیم زیرا فقط استفاده نمی تواند به درمان کمک کند. .
  • مهم ترین نکته درمانی این است که فرد متوجه جریان زمان نمی شود و برای مقابله با این موضوع در گام اول باید میزان استفاده از اینترنت را با تعیین زمان و زمان مشخص کرد. استفاده همچنین باید از فرد مبتلا بخواهیم که هدف از استفاده و ماندن در فضای مجازی را در فرم ثبت کند.
  • آگاهانه ساعات استفاده از اینترنت را محدود کنید. از فرد بخواهید بعد از هر 15 تا 20 دقیقه استفاده از فضای مجازی کمی بلند شود و راه برود و به شکل خود یادداشت کند که چند دقیقه در فضای مجازی است.
بیشتر بخوانید  راه های سنتی و طبیعی را امتحان کنید تا از شر جوانی خلاص شوید

اعتیاد به اینترنت

علائم هشدار دهنده اعتیاد به اینترنت چیست؟

دلبستگی ذهنی به اینترنت (تفکر در مورد فعالیت های اخیر اینترنتی خود یا برنامه ریزی و پیش بینی فعالیت های روزهای آینده)
افزایش استفاده از اینترنت برای ارضای احساس دلبستگی.
تلاش های مکرر و ناموفق برای کاهش یا توقف استفاده بیش از حد از رایانه و اینترنت.
وقتی سعی می کنید مصرف اینترنت خود را کاهش دهید، احساس خستگی، بی قراری، افسردگی و عصبانیت کنید.
از اینترنت بیش از آنچه انتظار داشتید یا برنامه ریزی کرده بودید استفاده کنید.
از دست دادن روابط کاری مهم، تحصیل یا دیگر فرصت های مهم زندگی.
دروغ گفتن به اعضای خانواده یا درمانگران برای پنهان کردن میزان واقعی استفاده از اینترنت.

اعتیاد به اینترنت

اثرات منفی اعتیاد به اینترنت در زندگی روزمره چیست؟

همانطور که اعتیاد به مواد مخدر اثرات منفی و مخربی بر زندگی افراد دارد، اعتیاد به اینترنت نیز گاهی می تواند عواقب جدی داشته باشد و زندگی شخصی، خانوادگی، شغلی و مالی را تحت تاثیر قرار دهد. ارتباط فرد با محیط واقعی کاهش می یابد و به دنیای مجازی منتهی می شود و می تواند بسیاری از دوستان خود را در دنیای واقعی از دست بدهد.

علائم روانی مانند عصبانیت و عدم کنترل اعصاب، خستگی زودرس، بی حالی، پرخاشگری، ترس، غم و تنهایی از دیگر آسیب های مهم اعتیاد به اینترنت است.

اعتیاد به اینترنت

بهترین راه برای پایان دادن به اعتیاد به اینترنت چیست؟

خوشبختانه راه های عملی برای پایان دادن به اعتیاد و کاهش اعتیاد به اینترنت وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

1 سرگرمی هایی را بیابید که از دستگاه های دیجیتالی مانند رایانه، بازی های رایانه ای، تلفن همراه و غیره استفاده نمی کنند:

بیشتر بخوانید  علت تورم سقف دهان چیست؟

عضویت در باشگاه های ورزشی، آموزش موسیقی، نقاشی و …. پیاده روی، پیاده روی یا دوچرخه سواری با دوست و همچنین خواب خوب و خواب کافی از مواردی است که باید به آن توجه کنید.

اعتیاد به اینترنت

اثرات منفی اعتیاد به اینترنت در زندگی

1. به محیط خود توجه کنید و از رویدادهای اطراف خود استفاده کنید. به عنوان مثال، تاریخ یک کنسرت موسیقی، رویداد ورزشی یا هر چیزی که ربطی به اینترنت ندارد را پیدا کنید و در آن شرکت کنید.

2 کمک به اعضای خانواده: کمک به اعضای خانواده علاوه بر افزایش صمیمیت متقابل شما با آنها، باعث می شود مدتی از اینترنت دور بمانید.

در تهیه ناهار یا شام، چیدن میز یا میز ناهارخوری یا حتی شستن ظروف کمک کنید. یک شب در هفته برای بقیه اعضای خانواده شام ​​درست کنید. حتی اگر توانایی آشپزی ندارید، می توانید از مادر یا خواهر خود راهنمایی بگیرید. هر چیزی که شما را از کامپیوتر دور می کند، اعتماد به نفس شما را بالا می برد.

3 با دوستان خود خوش بگذرانید: با یک یا چند نفر از دوستان خود به پارک ها، کوه ها و مکان های دیگر در طبیعت بروید یا حتی به مکان های مورد علاقه خود سفر کنید. از مکان هایی که اینترنت رایگان ارائه می دهند (مانند برخی از کافه ها) اجتناب کنید.

4 استفاده از رایانه را محدود کنید: استفاده از رایانه را در طول روز یا هفته محدود کنید و فقط در زمان‌های خاصی از آن استفاده کنید. اگر لپ تاپ دارید، می توانید آن را در جایی قرار دهید که کمتر به چشم شما بیاید. اگر از آن استفاده نمی کنید، صفحه را ببندید. وقتی صفحه نمایش رو به شما نباشد، تمایل کمتری به استفاده از آن خواهید داشت.

بیشتر بخوانید  طبیعی ترین راه ها برای رهایی از خستگی کار خانه

اگر از رایانه رومیزی استفاده می کنید، سعی کنید آن را با یک پارچه یا پارچه بپوشانید تا کمتر دیده شود.

5 از ساعت زنگ دار استفاده کنید: زمان مورد نیاز خود را قبل از استفاده از رایانه تنظیم کنید. به عنوان مثال، یک محدودیت 30 دقیقه تعیین کنید. زنگ ساعت را طوری تنظیم کنید که به صدا درآید و زمانی که وقت شما تمام شد به شما اطلاع دهد.

شما باید متعهد شوید که پس از پایان زمان، رایانه را خاموش کنید. همچنین می توانید از ابزارها و برنامه های طراحی شده برای ویندوز استفاده کنید. با استفاده از برخی از این ابزارها، می توانید کامپیوتر خود را پس از مدت زمان مشخصی به طور خودکار خاموش کنید. ممکن است برای انجام تکالیف یا دانشگاه مجبور به استفاده از رایانه شوید، در این موارد استفاده از آن مشکلی ندارد، اما باید مراقب باشید که زیاده روی نکنید.

هنگام نشستن پشت میز کامپیوتر حتما از جای خود بلند شوید و هر 15 دقیقه یکبار چند تمرین کششی ساده انجام دهید، علاوه بر اینکه به آرامش عضلات و ستون فقرات شما کمک می کند، به رفع خستگی چشم و عضلات چشم نیز کمک می کند. دست روی کیبورد و ماوس می تواند برای مدت طولانی باعث اختلال در اندام های بدن شود.

اعتیاد به اینترنت

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید