این اصل بدیهی است و با منطق قانونی در زمینه نمایندگی مندرج در ماده 85 قانون اساسی پس از انقلاب به دلیل نقض مکرر آن در رژیم قبلی مطابقت دارد ، بنابراین پارلمان حق تفویض نمایندگی خود را ندارد.
تخصصی یا طولانی بودن متن طرح یا لایحه ای که در دستور کار مجلس است ، ممکن است بررسی دقیق آن را برای نمایندگان مجلس دشوار کند.
یعنی ، قانون 85 به طور استثنایی اجازه می دهد که ، “در موارد اضطراری” ، پارلمان ممکن است قدرت تحمیل قوانین خاص را به کمیته های داخلی خود واگذار کند ، که به اصطلاح هشتاد و پنج است.
با این وجود ، در تاریخ 26 اوت 1400 ، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت لایحه جنجالی را تحت عنوان “حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی و سازمان فرستادگان اجتماعی” به کمیته تأیید ویژه ارجاع کند. این طرح به دلیل پیوند آن با حقوق میلیون ها نفر در فضای مجازی و اسراف در ایجاد محدودیت و جرم ، مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.
ما امیدواریم که هیئت امنا ، مانند برخی موارد ، نیاز به چنین ارجاعی را زیر سوال ببرد.
با این حال ، طبق قسمت آخر اصل 85 قانون اساسی ، قوانینی که به این ترتیب تصویب شده است “به صورت آزمایشی برای دوره ای که پارلمان تعیین می کند اعمال می شود و تصویب نهایی آنها در پارلمان خواهد بود” ، اگرچه هدف اصلی خلبان قانون این است که در پایان دوره ، با روشن شدن نقاط قوت و ضعف آن در عمل ، اصلاحات لازم در این قانون اعمال شده و به صورت دائمی تصویب می شود ، اما در عمل تجربه نشان می دهد که این قوانین سالها با همان قانون اجرا شده است محتوای مورد تأیید کمیسیون است ، و اساساً اصلاح نشده است.
بدتر از آن ، اتاق همچنین مجاز است با اصلاح اساسنامه خود ، که توسط هیئت امنای مورد انتقاد قرار گرفته است ، “قوانین آزمایشی را دائمی کند”. این بدان معناست که پس از تصویب طرح یا لایحه ای در کمیته پارلمان ، پس از انقضای دوره آزمایشی ، این مصوبه هرگز ممکن است در جلسه علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار نگیرد ، اما نمایندگان رأی خواهند داد که اجرای قانونی دائمی است تا یک دکمه فوراً فشرده می شود. تصمیمی با اکثریت 10 یا 15 نفر سرنوشت هشتاد میلیون نفر را رقم زد.
* استاد حقوق دانشگاه تهران
۴۷۲۳۱