اظهارات جنجالی یک مجری تلویزیونی در آمریکا خشم مردم هند را برانگیخته است



به گزارش سلام نو، مجری معروف تلویزیون در آمریکا با بیان اینکه انگلیسی ها هند را متمدن کرده اند، خشم مردم هند را برانگیخت.

تاکر کارلسون از فاکس نیوز استدلال کرد که هند پس از پایان حکومت بریتانیا هیچ شگفتی معماری ایجاد نکرد.

کارلسون این جمله را در جریان نمایشی درباره ملکه الیزابت دوم که هفته گذشته در سن 96 سالگی درگذشت، بیان کرد.

نظرات او توسط سیاستمداران، مفسران و کاربران شبکه های اجتماعی به عنوان نژادپرستانه و نادان مورد انتقاد قرار گرفت.

این اظهارات در حالی بیان می شود که مرگ ملکه بحث های حساسی را درباره گذشته استعماری امپراتوری بریتانیا برانگیخته است.

در روزهای اخیر، تعدادی از نویسندگان و دانشگاهیان برجسته در سرتاسر جهان، از جمله در هند، از نهاد سلطنت بریتانیا انتقاد کرده‌اند که به گفته آن‌ها هنوز پاسخگوی تحقیر و وحشیگری امپراتوری نیست.

آقای. کارلسون در برنامه هفته گذشته خود این استدلال را کم اهمیت جلوه داد و استدلال کرد که امپراتوری بریتانیا “بیش از نسل کشی” است.

او در ویدئویی که از آن زمان در توییتر منتشر شد، گفت: «کشورهای قوی بر کشورهای ضعیف تسلط دارند. این روند تغییر نکرده است.”

مجری برنامه افزود که انگلیسی ها، برخلاف ایالات متحده، “مسئولیت استعماری خود را جدی گرفتند” و با “نجابتی که با هیچ امپراطوری در تاریخ بشریت بی نظیر نیست” بر جهان حکومت کردند.

وی گفت: زمانی که انگلیسی ها هند را ترک کردند، تمدن، زبان، نظام حقوقی، مدارس، کلیساها و ساختمان های عمومی کامل را از خود به جای گذاشتند که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید  زمان پخش عصرجدید در ماه رمضان

سپس مجری سعی کرد با ذکر مثال “ترمینال ویکتوریا” از موضع خود دفاع کند – یک سازه عظیم ویکتوریایی از ماسه سنگ زرد، گرانیت و بازالت آبی مایل به خاکستری در شهر بمبئی (بمبئی سابق) – که توسط بریتانیا در سال 1887 ساخته شد و نام آن تغییر کرد. در سال 2016 “ترمینال چاتراپاتی شیواجی ماهاراج”.

آقای کارلسون گفت: «پس از 75 سال استقلال [هند] ساختمانی به زیبایی ایستگاه راه آهن بمبئی که توسط استعمارگران انگلیسی ساخته شده است؟ نه، متأسفانه، حتی یک ساختمان.

اظهارات او خشم بسیاری را در هند، از جمله سیاستمداران ارشدی مانند ششی ثارور از حزب اصلی مخالف کنگره، برانگیخت.

آقای ثارور با دو ایموجی عصبانی توییت کرد: «من فکر می‌کنم توییتر باید گزینه‌ای برای (نشان دادن آن عصبانیت) در زمانی که نمی‌توانید با کنترل خلق و خوی خود پاسخ دهید، داشته باشد.

کاربر دیگری گفت که این ادعا را «مضحک» می‌داند، زیرا باشکوه‌ترین ساختمان‌هایی که در هند دیده است «توسط بریتانیایی‌ها ساخته نشده‌اند، بلکه توسط خود هندی‌ها ساخته شده‌اند».

او افزود: “قبل از استعمار بود که آنها هنوز هم می توانستند آن را بپردازند… استعمار هند را ویران کرد، نه آن را ساخت.”

مارتینا ناوراتیلووا، اسطوره تنیس نیز در مورد این موضوع اظهار نظر کرد و گفت که “نادانی کامل” کارلسون از تاریخ “بسیار شگفت انگیز” است.

او در توییتر خود نوشت: نژادپرستی شما بیش از حد است و حماقت شما در این موضوع المپیکی است!!!

با این حال، بارکا دات، روزنامه‌نگار، گفت که این جنجال بیش از حد است و آن را موردی از “وسواس بی‌معنا به شرق‌شناسی سفیدپوست” خواند.

بیشتر بخوانید  یک میلیارد پاداش تشویقی برای پارالمپیکی‌ها | غفور کارگری: کاری کنید که بتوانیم همه این مبلغ را بدهیم

وی افزود: از اینکه رسانه های هندی حاضرند این همه وقت صرف یک مجری آمریکایی کنند که اگر درباره کشورش نظر می دادید، هیچکس حتی نمی دانست، تعجب کردم.

دیدگاهتان را بنویسید