اطلاعات طلایی قبل از خرید طلا


راهنمای خرید طلا ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

راهنمای خرید طلا

راهنمای خرید طلا

اصولا 3 دسته آدم‌‌ها (به‌خصوص خانم‌ها) درهای گالری‌های جواهر فروشی را باز می‌كنند و وارد دنیای زرین و لوكس زیورآلات می‌شوند. ‌دسته اول آن‌هایی‌ هستند كه علاقه زیادی به تزئینات ظاهری شان دارند و این اقلام جزو لاینفك زندگی روزمره، مهمانی‌ها و جشن‌های‌شان به حساب می‌آید.

دسته دوم را آن‌هایی تشكیل می‌دهند كه خرید جواهرات ارزشمند را بهترین و مطمئن‌ترین پس انداز می‌دانند و سومین دسته هم تلفیقی از 2گروه را تشكیل می‌دهند‌. ‌

بی‌شك شما هم جزو یكی از این 3 گروه هستید كه خواندن این صفحات را به دلیل علاقه‌مندی به طلا و جواهرات و آشنایی بیشتر با این صنعت انتخاب كرده‌اید. ‌اگر دوست دارید همیشه در یك جمع بدرخشید‌، یك سرمایه‌گذاری مطمئن را تجربه كنید و از همه مهم‌تر سرمایه‌تان هر روز بیشتر شود این صفحات بهترین راهنما برای یك انتخاب مناسب خواهد بود. ‌

طلای ایرانی یا خارجی؟


یكی از بازارهایی كه نوسان قیمت بسیار بالایی دارد، بازار طلاست. پس اگر می‌خواهید به عنوان سرمایه‌گذار در این بخش فعالیت كنید، یادتان باشد كه باید تفكر اقتصادی داشته باشید چون در غیر این صورت ضرر می‌كنید.

طلاهای خارجی ورودشان به كشور ممنوع است و امروزه تنها 10 تا 15 درصد طلای مورد نیاز كشور از طریق واردات تامین می‌شود. اما اگر در جایی به چنین طلاهایی برخوردید، مزد ساخت خودشان را دارند كه بیشتر از طلاهای داخلی است.

شاید از اینجا و آنجا بشنوید كه طلای ایتالیا خیلی بهتر از زیورآلاتی است كه در ایران ساخته می‌شود اما اگر با جواهرفروشان باتجربه این موضوع را مطرح كنید به شما خواهند گفت كه طلای یزد در مقایسه با زیورآلات كشورهایی مانند ایتالیا و هند خیلی بهتر است كه بیشتر مواقع با مرواریدهای خاویاری تزیین می‌شود و طرفداران خارجی هم دارد.

مشكل عیار پایین طلا! پیگیری امكان دارد؟

كوروش گوهربین- رئیس اتحادیه طلا و جواهر- در این زمینه معتقد است كه چون هر 2 ماه یك‌بار طلای واحدهای طلافروشی توسط بازرسان اتحادیه از نظر عیار نیز سنجیده می‌شود، در این زمینه كمتر مشكلی وجود دارد.

اما در عین حال اگر فردی به عیار جنس طلای خریداری شده خود شك كند می‌تواند به همراه اصل جنس و فاكتور خرید آن به اتحادیه طلا و جواهر مراجعه و پس از تأیید پایین بودن عیار، واحد فروشنده باید پاسخگو باشد.

البته نكته بسیار مهمی كه در این زمینه وجود دارد این است كه خریداران حتماً باید به واحدهای طلافروشی‌ای كه زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر هستند، مراجعه كنند چون در غیر این صورت طبق گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر چون اتحادیه بر واحدهایی كه زیر نظرش نیست، نظارتی ندارد، بنابراین اگر تخلفی نیز صورت گیرد، هیچ مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید  النگو طلا در طرح های زیبا و جدید شهریور 1395

البته طلافروشان مختلف هركدام زمان متفاوتی را برای سنجش عیار طلا آن هم توسط مؤسسه استاندارد و نه اتحادیه، ذكر كردند. یكی از طلافرشان در این زمینه گفت: مؤسسه استاندارد هر ماه یك‌بار مراجعه و یك نمونه از اجناس را به آزمایش می‌برد. البته نمونه كارها متعلق به شركتهای ساخت طلاست و خود آنها پاسخگو هستند.

در صورتی كه عیار جنس طلای آزمایش شده پایین باشد، خریدار از طلافروش شاكی و طلافروش نیز از شركت سازنده شاكی خواهد شد. طلا فروشی‌های دیگر، هر 4،3 یا 6 ماه یك‌بار را برای كنترل و نمونه‌برداری و نظارت بر عیار اجناس طلا، ذكر كردند.

راهنمای خرید طلا

طلایی كه طلایی نیست

درست است كه نخستین تصویری كه از طلا به ذهن‌مان می‌رسد زرد یا سفید است اما در واقع طلا با یك سری فرایندهای شیمیایی و تركیب با سایر فلزها و عملیات آبكاری درهر رنگی (قرمز، مشكی، زرد، صورتی، سبز و… ) می‌تواند باشد.

برای مثال طلای قرمز از تركیب آلیاژ مس، طلای سفید از تركیب پلادیوم یا نقره به دست می‌آید و از ایندیم برای آبی كردن طلا استفاده می‌شود. ‌در واقع تنوع رنگی زیاد طلا غیر از طرح و مدل یكی از راهكارهای رونق بخشیدن به این صنعت شده است.

‌بعضی از فروشندگان طلای سفید را هنگام فروش گران‌تر می‌فروشند اما ارزان‌تر از طلای زرد می‌خرند. هرچند طلای زرد موقع آب كردن مرغوب‌تر است اما این اختلاف بسیار ناچیز است و باید بدانید كه چنین قانونی وجود ندارد.

فاكتورها یادتان نرود


از سال 91 اتحادیه طلا و جواهر فاكتورهایی را به تمام واحدهای تولیدی و فروش طلا و جواهرات ارسال كرده كه در آن تمامی اطلاعات مربوط به یك قطعه طلا نوشته شده است.

در این فاكتورها باید كد واحد فروش و آدرس فروشگاه مورد نظر به صورت خوانا نوشته شده باشد و فروشنده تمامی اطلاعات اعم از گرم طلا، مزد ساخت و محاسبات دیگر را به تفكیك در جایگاه مخصوصی كه در این فاكتور در نظر گرفته شده، بنویسد.

ترازوهای دقیق!

در خرید و فروش طلا، تعیین وزن آن و سپس تعیین قیمت و تقریباً همه چیز را ترازوهای خاص و دقیق تعیین می‌كند. به نظر می‌رسد به‌صورت كلی هر ترازویی نیز ممكن است دچار خرابی یا عدم دقت شود. در این صورت میزان گرم و در نتیجه قیمت طلای خریداری شده كم یا زیاد خواهد شد.

بنابراین نظارت بر میزان دقت ترازوهای طلافروشان امری بسیار ضروری است. به نظر كوروش گوهربین چون ترازوهای طلافروشی‌ها دیجیتالی بوده و از طریق مؤسسه استاندارد كنترل شده است، امكان خطا در آنها وجود ندارد. با این حال سالی یك‌بار نیز ترازوها توسط اتحادیه طلا و جواهر بازبینی و كنترل می‌شود.

بیشتر بخوانید  روش های تقویت قسمت های خالی ابرو

طلافروشان این امر را به این صورت بیان كردند كه ترازوها را ما خودمان هر روز تنظیم می‌كنیم، از اتحادیه سالی یك‌بار و از مؤسسه استاندارد نیز 6 ماه یك‌بار جهت تنظیم دقت ترازو مراجعه می‌كنند. یكی از طلافروشان نیز گفت: دقت ترازوها فقط توسط مؤسسه استاندارد كه با اتحادیه در تماس است، 2 بار در سال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

افراد دیگر نیز تقریباً نظرات مشابهی داشتند با این تفاوت كه زمان‌های متفاوتی را جهت بازبینی و بررسی دقت ترازوها توسط مؤسسه استاندارد بیان كردند. به هر صورت نكته مهم و قابل توجه این است كه ترازوهای دیجیتالی ابزار دست طلافروشان بوده و بالا بودن میزان دقت آن بسیار مهم و ضروری است.

راهنمای خرید طلا

تشخیص اصلی بودن جواهرات

تشخیص سنگ‌های قیمتی تقلبی از اصل نیز توسط خریداران امكان‌پذیر نیست. این جمله را رئیس اتحادیه طلا و جواهرگفت و افزود: طلافروشان هم اگر می‌توانند اصل را از تقلبی تشخیص دهند به دلیل دوره‌های تمیز و تشخیص تخصصی است كه قبل از كسب جواز كسب می‌گذرانند.

گوهربین به خریداران توصیه می‌كند جواهرات و سنگ‌های قیمتی را نیز فقط و فقط از واحدهایی كه زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر هستند و پروانه كسب دارند، خریداری نمایند تا اگر خلافی نیز صورت گرفت از سوی اتحادیه قابل پیگیری باشد.

یك خبر امیدواركننده

اگر فردی طلایی تقلبی خریداری كند، میزان گرم محاسبه شده از طرف طلافروش درست نباشد و یا عیار طلا پایین‌تر از 18 باشد، در صورت تأیید این امر دریافت مبلغ نقدی از طلافروش امكان‌پذیر است.

این را رئیس اتحادیه طلا و جواهر بیان كرد و افزود: در این صورت مشتری باید با به همراه داشتن فاكتور خرید و جنس به اتحادیه مراجعه نماید، در آنجا بعد از انجام كارشناسی و تأیید خلاف، با طلافروش خاطی برخورد شده و قطعاً دریافت مبلغ نقدی خریدار امكان‌پذیر است.

راهنمای خرید طلا

قواعد خرید و فروش طلا

دقت كنید! اگر شما به واحدی طلا فروشی مراجعه و جنسی را خریداری كنید، اگر فردای همان روز برای فروش مراجعه كنید، اجرت پرداخت و سودی كه طلا فروش برده است از جنس طلا كسر شده و جنس طلای شما، به قیمت طلای كهنه از شما خریداری خواهد شد. تعجب نكنید! این كار قانونی است.

البته به گفته كوروش گوهربین این مورد كه فرد بعد از یك یا چند روز برای فروش جنس طلای خریداری شده خود مراجعه كند، خیلی به‌ندرت پیش می‌آید و موردی استثناست. اما در این صورت طلافروش درصدی جزئی بابت آب كردن طلا از فرد می‌گیرد و این كار قانونی است. البته طلا فروش حق ندارد طلای نویی را كه به قیمت طلای كهنه می‌خرد، دوباره به فرد دیگر بفروشد و این عمل خلاف قانون است.

بیشتر بخوانید  آموزش طراحی مدل ناخن با چند رنگ لاک

كوروش گوهربین در این زمینه می‌گوید: در صورت مشاهده این قضیه با واحدهای طلافروشی خاطی برخورد خواهد شد. البته در عمل زیر نظر گرفتن همه طلافروشی‌ها در تمام طول روز و نظارت بر عملكرد تمام ساعات روزانه آنها كاری محال است.

یك طلافروش در پاسخ به این سؤال كه خریداران در این مورد خاص بیان شده، چگونه باید تشخیص دهند كه طلا نو است یا كهنه؟ می‌گوید: هیچ ملاكی برای تشخیص طلای نو از طلایی كه پس از چند روز به قیمت طلای كهنه خریداری شده (اما هنوز نو است) وجود ندارد.

طلافروش دیگری در این زمینه می‌گوید: اتحادیه نمی‌تواند بر عملكرد تمامی طلافروشی‌ها نظارت روزانه داشته باشد، تنها عاملی كه ممكن است باعث شود طلافروش طلای نویی را كه اجرت و سود آن را كم كرده و دوباره آن را خریده، به فرد دیگری به عنوان طلای نو نفروشد، وجدان خود طلافروش است. در غیر این صورت خریدار اصلاً نمی‌تواند این امر را تشخیص دهد.

راهنمای خرید طلا

بهترین راه برای خرید جواهرات

به‌طور كلی 4نوع سنگ قیمتی (الماس، زمرد، یاقوت كبود و یاقوت قرمز )داریم و تعداد زیادی سنگ‌های نیمه قیمتی مانند آمیتیس، سیترین، توپاژ و… كه پیاده شدن این سنگ‌ها روی طلا آن را به جواهر تبدیل می‌كند.

این‌كه هنگام خرید جواهر چه سنگی را در اولویت قرار دهید یا تشخیص مرغوب بودن سنگ، دغدغه بسیاری از خریداران جواهر است؛ به‌طور كلی سنگ جواهر به 3 دلیل ارزش پیدا می‌كند. زیبایی و درخشندگی، كمیابی و با دوام بودن؛

سنگ برلیان كه گونه‌ای از الماس است از نظر درخشش و دوام بالاتر از دیگر سنگ‌هاست و از آنجایی كه مدیریت خوبی از ابتدای اكتشاف روی آن انجام شده بازار عرضه و تقاضای خوبی هم دارد‌ اما سنگ‌های زمرد و یاقوت كبود كمیاب‌تر هستند و كیفیت بالای آن‌ها ارزش زیادی دارد و باعث گران بها شدن روزافزون آن‌ها می‌شود اما تشخیص مرغوب بودن تمامی سنگ‌ها از عهده افراد عادی خارج است.

برای مثال ممكن است شما انگشتر برلیانی بخرید كه فروشنده مبلغ زیادی بابت سنگ كار شده روی آن بگیرد اما هنگام فروش متوجه شوید كه برلیان به كار رفته در انگشتر به‌دلیل تراش بد و داشتن ناخالصی و… نامرغوب بوده و ارزش پول پرداختی شما را نداشته است.

برای جلوگیری از این مشكل تنها راهی كه می‌ماند این است كه از جواهر فروشی‌هایی خرید كنید كه معتبر باشند و جنس خریداری شده را تضمین كنند. جواهر فروشی‌های معتبر هنگام فروش تنها 15 تا 20 درصد از پول پرداختی شما را كسر می‌كنند درصورتی كه اگر فاكتور معتبری نداشته باشید هنگام فروش جواهر ممكن است ضرر زیادی متحمل شوید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید