مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اطلاعات دارویی قرص منیزیم اکساید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض جانبی منیزیم اکساید


منیزیم اکساید (Magnesium Oxide) به عنوان آنتی اسید برای خنثی کردن اسید معده استفاده می شود. در برخی موارد قرص منیزیم اکسید برای درمان یبوست نیز کاربرد دارد.


منیزیم اکساید یک مکمل معدنی است که برای جلوگیری و درمان مقدار کم منیزیم در خون استفاده می‌شود. منیزیم برای عملکرد طبیعی سلول‌ها، اعصاب، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و قلب بسیار مهم است. معمولاً یک رژیم غذایی متعادل، موجب حفظ تعادل مقادیر منیزیم خون می‌شود. با این حال، شرایط و بیماری‌های خاصی مانند درمان با قرص‌های آب (دیورتیک‌هایی نظیر فوروزماید، هیدروکلروتیازید)، رژیم غذایی نامناسب، مشروبات الکلی یا سایر بیماری‌ها (مثلاً اسهال یا استفراغ شدید، مشکلات جذب معده و روده، دیابت) باعث می‌شود که بدن شما منیزیم را از دست بدهد سریع‌تر از آنکه بتوانید آن را با رژیم غذایی جایگزین کنید.


نام تجاری:


  • ®MagGel

  • ®Phillips’Cramp-free


اشکال دارویی: قرص 250 میلی گرم


مکانیسم اثر منیزیم اکساید


  • آنتاسید: دارو از راه شیمیایی سبب خنثی سازی اسید معده می شود.

  • اثر ملین: به نظر می رسد یون منیزیوم سبب ایجاد اثر اسموتیک در روده کوچک و جذب آب به داخل لومن روده می گردد.


فارماکوکینتیک منیزیم اکساید


شروع اثر قرص منیزیم اکسید 3 تا 6 ساعت می باشد.


روش مصرف قرص منیزیم اکساید


  1. قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  2. دوز و مقدار داروی منیزیم اکساید ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

  3. این دارو را می‌توانید همراه با غذا مصرف کنید تا دچار سوء هاضمه نشوید.

  4. اگر بعد از استفاده از این دارو، علائم کمبود منیزیم (مانند گرفتگی عضلات ، خستگی، کج خلقی، افسردگی) تشدید شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

  5. اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.


منیزیم اکساید


نکات با اهمیت در رابطه با منیزیم اکساید


  • هرگز قرص منیزیم اکساید را بدون مشورت با پزشک به کودکان خود ندهید. قرص منیزیم اکسید نباید در کودکان زیر 6 سال استفاده شود.

  • علائم مسمومیت با قرص منیزیم اکساید عبارت است از تهوع، استفراغ، مشکلاتی در تنفس، رفلاکس آهسته، نبض ضعیف، گیجی و احساس سبکی در سر.

  • بهتر است دو ساعت قبل و بعد از مصرف قرص منیزیم اکساید از مصرف سایر داروها اجتناب کنید زیرا قرص منیزیم اکسید بر جذب سایر داروها تاثیر می گذارد.


هشدار و احتیاطات حین مصرف داروی منیزیم اکساید


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  1. در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.

  2. اگر سابقه مشکل قلبی عروقی دارید.

  3. اگر مشکل کلیوی دارید.

  4. در صورتی که دیابت دارید.

  5. اگر سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی دارید.

  6. اگر وابستگی به مصرف الکل یا مواد مخدر دارید.

  7. در صورتی که به فنیل کتونوری مبتلا هستید.

  8. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

  9. اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.


موارد منع مصرف منیزیم اکساید


  • حساسیت مفرط نسبت به منیزیم اکسید

  • هیپرمنیزیمی


تداخلات دارویی منیزیم اکساید


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای گیاهی و داروهای با نسخه / بدون نسخه مانند سلولز سدیم فسفات، دیگوکسین، سدیم پلی استایرن سولفونات) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


  • منیزیم اکساید می‌تواند به داروهای خاصی متصل شود و مانع از جذب کامل آن‌ها گردد. در صورت استفاده از داروی نوع تتراسایکلین (مانند دمکلوسیکلین، داکسی سایکلین، مینوسیکلین، تتراسایکلین) بین زمان دوز آن‌ها و زمان دوز داروی منیزیم اکساید حداقل ۳-۲ ساعت فاصله بیندازید.

  • در صورت مصرف بیس فسفونات‌ها (مثل آلندرونیت)، داروی تیروئید (لووتیروکسین) یا یک آنتی بیوتیک نوع کینولون (به عنوان مثال سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین)، از پزشک یا داروساز خود در مورد برنامه زمانی مصرف این داروها به همراه داروی منیزیم اکساید سؤال کنید.

  • برچسب روی تمام داروهای تجویزی، غیر تجویزی و گیاهی خود (مانند آنتی اسیدها، ملین‌ها و ویتامین‌ها) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی منیزیم باشند. از پزشک خود نحوه استفاده مطمئن این داروها را همراه با منیزیوم اکساید بپرسید.


Magnesium Oxide


عوارض جانبی منیزیم اکساید


هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید. عوارض جانبی قرص منیزیم اکسید عبارت است از:


  • CNS: ضعف عضلانی، گر گرفتگی، تعریق، آشفتگی روانی، آرامش بیش از حد، کاهش رفلکس های محیطی، فلج، هیپوترمی

  • CV: هیپوتانسیون، بلوک قلبی، کلاپس عروقی

  • GI: تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، کرامپ های شکمی

  • Other: اختلالات الکترولیتی


مصرف منیزیم اکساید در بارداری و شیردهی


  • مصرف قرص منیزیم اکساید در بارداری: داده های کنترل شده ای در مورد مصرف قرص منیزیم اکساید در بارداری در دست نیست. استفاده از قرص منیزیم اکساید در بارداری تاثیری بر نرخ زایمان زودرس نداشته است.

  • مصرف قرص منیزیم اکسید در شیردهی: مطالعاتی مبنی بر ترشح قرص منیزیم اکسید در شیر مادر وجود ندارد. بنابراین بی خطر بودن مصرف قرص منیزیم اکسید در شیردهی بررسی نشده است.


توجهات پزشکی – پرستاری حین مصرف منیزیم اکساید


  1. قرص منیزیم اکسید باید همراه با غذا استفاده شود.

  2. در طول درمان با قرص منیزیم اکسید باید میزان ورود و خروج مایعات را بررسی کنید.

  3. بیمار را از نظر علایم مسمومیت با منیزیم (تشنگی، گیجی و کاهش رفلاکس) مورد بررسی قرار دهید.


توجهات بیمار – خانواده برای مصرف منیزیم اکساید


  • قرص منیزیم اکسید باید مطابق با دستورات پزشک مصرف شود. قرص منیزم اکسید را باید همراه با یک لیوان آب مصرف کنید.

  • اگر از قرص منیزیم اکسید به عنوان ملین استفاده می کنید بهتر است آن را قبل از خواب میل نمایید.

  • در طول مصرف قرص منیزیم اکسید اگر علائمی مانند خونریزی رکتال، سرفه های خونی، استفراغ خونی و مدفوع تیره را تجربه کردید، باید فورا مصرف قرص منیزیم اکسید را قطع کرده و پزشک را در جریان قرار دهید.

  • اگر در صورت مصرف قرص منیزیم اکسید به عنوان ملین تغییری در حرکات روده مشاهده نکردید فورا مصرف آن را قطع کرده و به پزشک اطلاع دهید.


شرایط نگهداری دارو


  • منیزیم اکسید باید در دمای 15 تا 30 درجه سلسیوس نگاهداری شود.


بیشتر بخوانید:


آشنایی با شربت معده گاویسکون و عوارض آن


همه چیز در مورد شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید


فواید و عوارض قرص نکسیوم برای درمان ریفلاکس معده


separator line


بیشتر بخوانید  چرا سرگیجه داریم چگونه سیاهی چشم را درمان کنیم؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *