اطراف استان مازندران علت مرگ پلنگ را اعلام کرد



به گزارش سلام نو به نقل از محیط زیست، در پی دستور رئیس سازمان محیط زیست برای بررسی علت انقراض پلنگ قائمشهر، اداره کل محیط زیست استان مازندران در نامه ای با هدف تنویر افکار عمومی در خصوص حضور پلنگ قائمشهر پلنگ و چگونگی مردن حیوان را توصیف کرد.

عطاالله کاویان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در این نامه درباره دلایل وقوع، اقدامات انجام شده و تخلفات احتمالی مربوط به مفقود شدن گردنبند پلنگ در قائمشهر نوشت: حوالی ساعت 5:30 بامداد 5 اردیبهشت بانک صادرات. ساختمان، خیابان ساری، شهر قائمشهر مشاهده و ابتدا به آتش نشانان، سپس به منطقه قائم شهر و عوامل انتظامی و فرمانداری اطلاع داده شد، اما ممنوعیت تردد برقرار نشده است.

در نامه ای از محیط زیست مازندران آمده است: پس از مدت کوتاهی تجمعات مردمی با حضور پلنگ افزایش یافت و با حرکت مردم، این حیوان دچار استرس و اضطراب شد و حوالی ساعت 9 صبح از بانک متواری شد. ساختمان صادرات در خیابان بود و متاسفانه مردم و ماشین ها با آن تردد می کردند. پلنگ در حین فرار پلیس را از ناحیه کتف مجروح کرد. پس از آن ماموران انتظامی و حفاظت محیط زیست برای بیرون راندن پلنگ و فرصت فرار از شهر به تعقیب و گریز پلنگ پرداختند که در نتیجه پلنگ پس از طی مسافتی وارد یکی از خیابان ها شد و وارد حیاط منزل مسکونی در بن بست شد. در این مرحله با توجه به همزمانی آغاز فعالیت های روزمره مردم و مدارس، گشت های خانه به خانه برای یافتن پلنگ به مدت حدود یک ساعت توسط ماموران انتظامی و محیط زیست انجام شد.

بیشتر بخوانید  ماجرای دود مشاهده شده در غرب تهران چه بود؟ -

کاویان در این گزارش نوشت: پلنگ به طور ناگهانی به مامور پلیسی که در حیاط یکی از افراد محلی در آن منطقه مشغول شناسایی بود حمله کرد و کمر وی را مجروح کرد. همزمان با شنیدن صدای غرش یک پلنگ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست قائم شهر که در محل به جستجوی پلنگ حضور داشت، متوجه شد که پلنگ به دنبال سر و صدای ماموران پلیس، مرد مجروح را رها کرده و به حرکت در می آید. به کوچه ای دیگر شروع شد یکی از همکاران محیط زیست برای بازدارندگی پلنگ ابتدا از هوا شلیک کرد اما به دلیل بن بست به او حمله کرد و در حال آماده شدن برای حمله به پلنگ بود که در این لحظه در فاصله حدود 1.5 تا 2 متری به پلنگ مجروح شلیک می کند و دوباره… به دلیل جراحت پلنگ تا رسیدن وسایل بیهوشی به محوطه مشاهده شده وارد حیاط انتهای کوچه می شود. و خونریزی بیهوده بود. پس از آن کالبد شکافی و بیوپسی برای آزمایش هاری انجام شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در قسمت دوم این گزارش درباره انتقاد از کندی و به تعویق افتادن برنامه های زنده گیری و انتقال تجهیزات لازم نوشت: دامپزشکان مجرب با سابقه 15 ساله در منزل خود در سارا مشخص شد وی با هماهنگی دفاتر تخصصی این سازمان برای نظارت بر طرح یوزپلنگ در منطقه توران سمنان حضور داشته است.

نحوه ورود پلنگ به زیستگاه و اینکه منشاء پلنگ طبیعت وحشی است یا از نمونه های قاچاق انسان محل مذکور با نظر منشی دادگاه ساخته شده اما طی اقدامات شرح داده شده هیچ مدرکی برای این مکان به دست نیامد.

بیشتر بخوانید  کشت برنج در خوزستان ممنوع شد

کاویان تصریح کرد: به دلیل در دسترس نبودن فرد فوق با فرد دیگری که دارای مهارت و تجربه لازم برای این فعالیت بوده و ساکن یکی از روستاهای نور بوده و با توجه به مسافت حدود 2 ساعته، هماهنگی های لازم انجام شد. پلنگ از محل اولیه و حوادث مذکور فرار کرد، یعنی وارد خانه های مردم شد و به دو مامور پلیس حمله کرد و در نهایت حیوان را شلیک کرد.

رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با تاکید بر اینکه در صورت عدم مداخله و تیراندازی مامور محیط زیست به دلیل ازدحام جمعیت، احتمال وقوع فاجعه جدی برای مردم وجود دارد، تصریح کرد: شهری محیط زیست و سکونتگاه های انسانی و وجود تجمعات عمومی لازم است حیوان برای حداقل زمان لازم برای القای بیهوشی از 2 تا 4 دقیقه پس از دارت کمترین تحرک را داشته باشد. حرکت و حرکت حیوان که با انقباضات ماهیچه ای همراه است باعث می شود یا تیر به خوبی وارد بدن حیوان نشود و یا اینکه خون به سرنگ برگردد و تزریق نشود و حیوان کاملاً بیهوش نشود.

در این گزارش آمده است: معمولاً برای شرایطی که حیوان در اسارت یا گرفتار و بی حرکت است، از پرتاب سرنگ حاوی ماده بی حس کننده استفاده می شود و در چنین مواردی لازم بود حضور پلنگ به طور کامل تخلیه شود. یک راه فرار باید در نظر گرفته شود. که در حادثه اخیر متأسفانه به دلیل تجمع مردمی علیرغم تلاش فراوان همه حاضران در محل، این فرصت فراهم نشد و پلنگ در عوض در مسیر مستقیم به سمت زمین های کشاورزی حرکت می کند. فاصله حدود 100 متری تا بن بست ها و حیاط مسکونی منازل مردم باعث ایجاد رفتار عصبی و استرس در پلنگ ها و حمله به مردم شد و فاصله کمتر از دو متر بود و چاره ای جز نجات جان خود و جمعیت حاضر در محل نداشت. صحنه و شلیک به پلنگ در آن لحظه استرس زا.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد آبله میمون + علائم و نشانه ها

کاویجان در ادامه توضیح می دهد: نحوه ورود پلنگ به شهرک و اینکه منشاء پلنگ از طبیعت است یا از نمونه های نگهداری شده در قاچاق انسان مدرکی به دست نیامد.

1540 سامانه تلفنی دریافت شکایات و گزارشات مردمی در حوزه محیط زیست شبانه روز در سازمان حفاظت محیط زیست سراسر کشور فعال است و هموطنان می توانند گزارش های خود را از رصد حیات وحش در روستاها و شهرها گزارش دهند و از حیات وحش آسیب دیده دیدن کنند. ، شکار غیرمجاز، فروش و تجارت حیوانات وحشی و تخریب و آلودگی محیط زیست نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد.

دیدگاهتان را بنویسید