مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اصول  کاشت و تکثیر درخت گوجه سبز

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی درخت گوجه سبز




گوجه سبز درختی خزان پذیر به ارتفاع ۴٫۵ الی ۳٫۵ متر است که در فصل بهار شکوفه‌هایی به رنگ سفید و تقریبا قبل از ظهور برگ‌ تولید می‌کند. اولین نمونه‌های گوجه سبز در کشور فرانسه از د


گیاه شناسی درخت گوجه سبز


اولین نمونه‌های گوجه سبز در کشور فرانسه از درختان آلویی که میوه‌های سبز رنگ داشتند بدست آمدند. گوجه سبز نوع تغییر یافته‌ای از آلو‌های اروپایی می‌باشد. گوجه سبز درختی خزان پذیر به ارتفاع ۴٫۵ الی ۳٫۵ متر است که در فصل بهار شکوفه‌هایی به رنگ سفید و تقریبا قبل از ظهور برگ‌ها تولید می‌کند. میوه گوجه سبز شکلی گرد و مدور و پوستی صاف و براق به رنگ سبز دارد که البته در اثر ماندگاری بر روی درخت و رسیدن بیش از اندازه به سبز، زرد تغییر رنگ می‌دهد و گاهی در برخی از قسمت‌های حاله‌ای از رنگ صورتی، قرمز را نیز به شکل کم رنگ نشان می‌دهد زمانی که به چنین رنگی در می‌آید از نظر طعم و مزه نیز ترشی آن کمتر می‌شود. این درختان در سن ۶-۴ سالگی به میوه دهی قابل قبولی می‌رسند و به طور کل تا حدود ۷۰ سال می‌توانند زنده بمانند، اما حداکثر تولید اقتصادی و مناسب میوه آنان تا حدود سن ۴۰ سال است.


درخت


شرایط اکولوژیک مورد نیاز درخت گوجه سبز


آبیاری


بعد از کاشت نهال گوجه سبز و در طی سال اول بعد از کاشت می‌بایست آبیاری به شکل منظم و مرتب انجام گیرد تا ریشه‌های درخت به خوبی توسعه بیابد. یعنی هفته‌ای دو مرتبه به شکل عمیق آبیاری شود. در طی فصل رشد می‌توان این درختان را هر ۳-۲ هفته یکبار به شکل عمقی آبیاری کرد. آبیاری مناسب موجب رشد و میوه دهی خوب و میوه‌های پر آب می‌شود.

بیشتر بخوانید  چطور می توانیم از گناه کردن دوری کنیم؟


دما


درخت گوجه سبز جز درختان مناطق معتدل سرد هستند و سرما را می‌توانند در طی زمستان تا حدود ۳۰- درجه سانتیگراد تحمل کنند. از نظر تحمل دمایی نیز بهترین طیف تا حدود ۳۵ درجه است اگرچه که دما‌های بالاتر را نیز مثلا تا حدود ۴۰ درجه در صورت عدم خشکی کشیدن و آبیاری مناسب تحمل می‌کند.


نور


درختان گوجه سبز را می‌بایست در مکان‌هایی با نور کامل و مستقیم آفتاب کاشت و این درخت با مکان‌های سایه سازگاری ندارد یعنی حداقل باید ۸-۶ ساعت نور مستقیم در محیط وجود داشته باشد.


خاک و کود مورد نیاز درخت گوجه سبز


اگرچه این درختان خاکی غنی با زهکش خوب را ترجیح می‌دهند، اما اگر زهکش خاک خوب باشد تقریبا هر نوع از خاک را تحمل کرده و در آن رشد می‌کنند. هنگام کاشت نهال و برای پر کردن گودال محل کاشت می‌توان از مخلوط خاک معمولی، خاک برگ، ۱۰ درصد شن استفاده کرد. در باغات تجاری درختان گوجه سبز بدین صورت برای کوددهی عمل می‌شود که ابتدا هنگام احداث باغ و برای درختان جدید کاشته شده از ۴۵۰ گرم کلسیم آمونیم نیترات، ۱۹۰ گرم سوپر فسفات، ۱۵۰ گرم موریت پتاس و ۱۰ کیلوگرم خاک برگ استفاده می‌شود. سپس به ازا هر سال از سن درخت همین مقدار به مقادیر فوق اضافه می‌شود.


آلوچه


تکثیر و ازدیاد درخت گوجه سبز




کشت با هسته: در این روش ابتدا میوه باید بر روی درخت برسد. بعد هسته از میوه جدا میشوند تا بقایای میوه کاملا حذف شود. پس از آن هسته ها را در محلی خشک و خنک قرار می دهند تا کاملا خشک شود. بعد باید سه ماه در خاک اره در دمای ۵درجه سانتیگراد قرار گیرد تا نیاز سرمایی آن رفع شود و سپس در بستری مناسب، گرم، روشن و به دور از نور مستقیم خورشید کشت می کنند.

بیشتر بخوانید  500 اسم خفن و باحال برای تیم والیبال (مدرسه/محله/باشگاه)




پیوند زدن: این روش مرسوم ترین روش تکثیر این درخت بوده و در این روش اواخر بهار یا اوایل تابستان که درخت در مرحله پوست انداختن میباشد پیوندک گرفته می شود و بر روی پایه قرار می گیرد. پیوندک باید از درختی تهیه شود که باردهی زیاد دارد و کیفیت میوه آن هم مناسب است. پایه ای که انتخاب می شود، باید متناسب با شرایط خاک باشد. معمولا از درخت گوجه سبز حاصل از تکثیر با هسته به عنوان پایه استفاده می کنند. از درختان دیگر هم میتوان استفاده کرد مثل بادادم، زردآلو و… که بسته به شرایط خاک دارد.


هرس درخت گوجه سبز


درختان گوجه سبز تا سن دوازده سالگی به هرس نیازی ندارند. نهال گوجه سبز پس از کاشت اول سربرداری می شود. درختان بالغ گوجه سبز از نظر شدت هرس در حالت میانه قرار دارد یعنی نه به اندازه هلو زیاد هرس شود و نه به اندازه گیلاس کم هرس شود.


برخی از ساقه ها از رویش سالانه سبز و منعطف حاصل می شوند که به اصطلاح به آن ها نرک می گویند. این ساقه ها بعد از انجام هرس های شدید تولید می گردند. در کل سر زنی ساقه هایی که چند سال میوه داده اند و میوه هایشان کم شده، باعث تحریک گیاه برای تولید ساقه های میوه ده می شود.


نکته: اگر هرس شدید درختان آلوچه با کود دهی زیاد همراه باشد، می تواند باعث تولید بیش از اندازه شاخ و برگ و در نتیجه کاهش باردهی شود.


گوجه سبز




آفت و بیماری درخت گوجه سبز


از بین آفات می‌توان به آفاتی همچون شته، کنه‌های گیاهی، شپشک‌های گیاهی اشاره کرد و در بین بیماری‌ها نیز از انواع بیماری‌های لکه برگی قارچی و باکتریایی، پوسیدگی قهوه‌ای گل و میوه‌های جوان، قانقاریا و پوسیدگی طوقه می‌توان نام برد.

بیشتر بخوانید  پزشکان فوق تخصص ریه در بندرعباس به همراه آدرس و تلفن


خواص گوجه سبز


  • این میوه برای بهبود طعم دهان مناسب است.

  • میوه ای مسهل است و برای افرادی که یبوست دارند مفید است.

  • این میوه چون باعث تعادل بین اسید و بازی خون می شود پس حالت اسیدی بدن را رفع می کند.

  • این میوه از پیری سلولها جلوگیری می کند پس برای شادابی پوست مفید است.

  • عملکرد روده و معده را تنظیم می کند.

  • گوجه سبز سرشار از اسید آسکوربیک است که برای درمان نقرس توصیه می گردد.

  • در درمان تومورها، شب کوری، روماتیسم و رفع کم خونی بسیار مفید است.

  • این میوه دیواره رگها را نرم می کند درنتیجه از گرفتگی و تصلب شرائین جلوگیری کرده پس باعث سلامت قلب می شود.

  • ادرار آور است و درنتیجه باعث بهبود عملکرد کلیه ها می گردد.

  • این میوه سبب آرامش اعصاب می‌گردد و از آن می‌توان برای تحریک مغز و تسریع قدرت یادگیری و فعالیت‌های مغزی استفاده نمود.

  • وجود اسید بنزوئیک در گوجه سبز باعث شده است که این میوه خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد باکتریایی داشته باشد.

  • گوجه سبز فشار خون و چربی خون را کاهش داده و رسوبات را از خون دفع می کند.

  • اگر برگهای آن در سرکه جوشانده و بعد مصرف شود برای درمان کرمهای حلقوی روده اثر بخش است.


separator line


بیشتر بخوانید:


با روش کاشت و تکثیر درخت انجیر آشنا شوید


راهنمای کاشت درخت به و نگهداری از آن


روش های کاشت و نگهداری از درخت ارغوان


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *