مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اصول صحیح تغذیه توله سگ

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





مقدار غذای مورد نیاز توله سگ




توله سگ کوچک شما به سرعت رشد می کند و نسبت به سگ های مسن تر نیاز بیشتری به غذا دارد. توله شما در سن 3 ماهگی به مقدار کم تری غذا نیاز دارد. باید مراقب باشید که بیش از حد به او غذا ندهید.


توله باید در این زمان چربی اضافه خود را آب کند. اگر همچنان یک توله تپل دارید، باید وعده غذایی او را کم تر کنید تا چربی اضافه آن آب شود.


ممکن است در سن 6 تا 12 ماهگی سگ خود را عقیم کنید، که این کار منجر به کم شدن نیاز به کالری روزانه می شود. همچنین این سن زمانی است که می توانید غذای پرکالری را به غذای مناسب سن بلوغ تغییر دهید، که این امر البته بستگی به نوع نژاد سگ دارد. نژادهای کوچکتر در سن 7 تا 9 ماهگی تغییر رژیم غذایی می دهند، در حالی که نژادهای بزرگتر تا 12 الی 14 ماهگی همچنان از غذاهای دوران رشد استفاده می¬کنند.


مقدار غذایی که می دهید به سن سگ و نوع غذا بستگی خواهد داشت. دستورات روی بسته بندی غذا فقط یک سری راهنمایی ابتدایی هستند، پس آماده باشید که مقدار غذا را زمانی که توله سگ شما همچنان گرسنه است افزایش داده و زمانی که غذا را کامل نمی خورد آن را کاهش دهید.


توله سگ


زمان غذا دادن به توله سگ




شما معمولا روی نمودارهایی که موجود است مقادیر روزانه را مشاهده می کنید. شما باید این مقادیر را به چند وعده غذایی مناسب با سنین مختلف تقسیم کنید. اکثر سگ ها تا 6 ماهگی باید حداقل سه بار در روز غذا داده شوند.


سگ های کوچک مانند یورکی و چی هواهوا اگر به اندازه کافی غذا نخورند در آستانه هیپوگلیسی (قند خون پایین) قرار می گیرند، از این رو 4 وعده غذایی در روز برای آنها خیلی مناسب است.


در طول ماه های اول، سه تا چهار وعده غذایی به تولههای کوچک بدهید. سپس به تدریج تا زمانی که 6 ماهه شوند تعداد وعده ها را به 1 یا 2 بار برسانید.


با این حال، برخی توله سگها هستند که وقتی یک یا دو بار در روز غذا می خورند نمی توانند به اندازه کافی تغذیه شوند و رشد آن ها ممکن است با اخلال مواجه شود. از دامپزشک خود درباره دادن وعده های غذایی پرتعداد با مقدار غذای کم در هر وعده به سگ خود بپرسید.


زمانبندی غذا دادن به توله سگ




ممکن است بخواهید که ظرف غذا را تا انتها پر کنید و سگ تمام طول روز را مشغول خوردن باشد. این کار برای شما راحت است، اما در این صورت نمی توانید میزان تغذیه سگ را مشاهده کنید و البته میزان دفع او را می توانید بهتر پیش-بینی کنید. از زمانبندی وعده به عنوان بخشی از برنامهآموزشی خانه خود استفاده کنید.


زمان بندی وعده های غذایی به شما هشداری نیز می دهد چک کنید که آیا سگ شما که به صورت طبیعی وعدههای خود را با میل و اشتیاق می خورد آیا در خوردن یک وعده خاص امتناع می کند یا خیر. تغذیه آزاد از ظرفی که همیشه پر نگه داشته می شود می تواند بنا به این دلیل خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید  لیست کلینیک های دندانپزشکی شهرکرد به همراه آدرس و تلفن


برنامه ثابت مهم است، پس استوار باشید. بهترین راه برای این کار، قرار دادن زمان های غذا دادن در برنامه زمان بندی است. سگ ها وعدهی غذایی را به عنوان یک امر اجتماعی در نظر میگیرند، بنابراین زمان بندی وعده های خود شما با سگها می تواند خیلی خوب باشد.


اولین وعده می تواند همزمان با صبحانه شما باشد، دومی زمانی که خانواده بعد از ظهر از مدرسه یا محل کار به خانه برمی -گردند، و سومین وعده را نیز با وعده شام خود هماهنگ کنید. اگر نمی توانید در زمان های از پیش تعریف شده به سگ غذا بدهید، می توانید یکی از وعده ها را در یک ظرف اسباب بازی گذاشته و آن را در لانه سگ یا محل بازی او قرار دهید. دادن غذا به سگ در لانه یا چرخ حمل سگ برای لانه خوب است. وعده های زمان بندی شده نه تنها برای سگ سالم هستند، بلکه به آموزش خانگی و آموختن لانه به سگ کمک می کنند و می توانند یک تجربه خوب برای سگ شما باشند.


توله سگ ها


تغذیه توله سگ زیر دو ماه


غذای اصلی توله ها در این سن شیر است. از آنجا که شیر سگ ماده از نظر مواد تشکیل دهنده و غلظت با شیر گاو متفاوت است، ممکن است توله ها با خوردن این نوع شیر دچار نفخ شده و یا مبتلا به اسهال شوند. میزان چربی شیر سگ 5/9 درصد، پروتئین آن 3/9 درصد و میزان لاکتوز یا قند شیر در آن 1/3 درصد است. در حالی که این نسبتها در گاو شامل 7/3 درصد چربی، 3/3 درصد پروتئین و 8/4 درصد لاکتوز می باشد.


همانطور که ملاحظه می کنید شیر سگ غلیظ تر از شیر گاو بوده، ولی میزان لاکتوز آن کمتر است. از این رو برای تغذیۀ توله سگهای نوزاد می توانید از شیر خشکهای کم لاکتوز شماره 1 که مخصوص نوزاد انسان است و در داروخانه ها یافت می شود استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید این شیر را کمی غلیظ تر از دستور نوشته شده بر روی قوطی درست کنید. به این صورت که طبق دستور روی قوطی برای نوزاد انسان باید یک پیمانه شیر خشک در 30 سی سی آب تمیز و ولرم حل شود، در حالی که شما باید برای تغذیۀ تولۀ خود، یک پیمانه را در 20 سی سی آب تمیز و ولرم حل کنید تا کمی غلیظ تر شود.


اگر از شیر تازه استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که حتما با شیر پاستوریزه و ولرم توله ها را تغذیه کنید. برای این منظور می توانید کمی زردۀ تخم مرغ و مقداری عسل هم به شیر اضافه نمائید تا غلیظ تر شود. اگر توله ها بعد از خوردن شیر دچار نفخ شدند، بهتر است چند قطره عرق نعناع در شیر آنها بریزید یا اینکه حجم هر وعده را کم کرده و دفعات شیر دادن را زیاد کنید.

بیشتر بخوانید  تفاوت اصلی قهوه لاته و کاپوچینو چیست؟


توله سگ ها تا سن پنج هفتگی به روزی 4 تا 6 وعده و چیزی در حدود 40 تا 80 میلی لیتر شیر، بر حسب نژاد و وزن خود نیاز دارند. در این زمان با استفاده از شیشه شیر مخصوص نوزاد انسان، می توانید به توله ها شیر بدهید.شیشه شیرهای مخصوص نوزاد سگ نیز وجود دارد و اگر تهیه آن برای شما مقدور باشد، بهتر است از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای شیر دادن به توله، هرگز نباید حیوان را به پشت برگردانید. بلکه نوزاد را در حوله ای پیچیده و او را بغل کرده یا روی دست نگه دارید و نوک سر پستانک شیشه شیر را در دهانش بگذارید تا بمکد.


tole sag


چه نوع غذایی برای تغذیه توله سگ شما مفید خواهد بود؟


به طور کلی، غذای توله سگ سرشار از پروتئین، غنی شده با ویتامین ها، مواد معدنی و چربی است که برای رشد لازم و ضروری خواهند بود، این نسبت در مقایسه با غذای سگ بالغ در یک برندِ مشخص است. با این حال ترکیبات موجود در برندهای غذای حیوانات خانگی می تواند با یکدیگر متفاوت باشند. در هنگام خرید، به ترکیبات موجود در غذا توجه کنید و برندهایی را خریداری کنید که مورد تایید هستند و سلامت توله سگ شما را تضمین می کنند.


در بیشتر موارد، شما مبغلی را که برای کیفیت تغذیه توله سگ خود پرداخت کرده اید، دریافت می کنید. مواد با کیفیت پایین در مارک ها و برندهای ارزان تر یافت می شوند، در حالی که انواع “Premium” و “Performance” شامل مواد با کیفیت بالاتر برای بهبود هضم و رشد توله سگ شما هستند.


غذای توله سگ باید حاوی مواد مغذی اضافی باشد و این رویه را تا زمان بالغ شدن توله سگ ادامه دهید. با دامپزشک خود مشورت نمایید تا در تغذیه توله سگ خود به مشکلی برنخورید. همچنین غذاهایی که دارای برچسب “for all life stages” هستند نیز برای تغذیه توله سگ شما مفید خواهند بود.


غذاهای فرموله شده برای توله سگ هایی که از نژادهایی هستند که جثه بزرگی دارند، حاوی مواد مغذایی خواهند بود که تقویت مفاصل و ماهیچه های توله سگ را سبب می شوند. غذاهای فرموله شده برای نژادهای کوچک اندام، تغذیه متمرکز را در مقیاس کوچکی اندازه گیری می کنند که نیاز به متابولیسم بالایی دارند. همانطور که بیان شد، توله سگ ها نیاز به غذای زیادی دارند. البته این مقدار نباید خیلی زیاد باشد. نباید باعث چاقی توله سگ شود و اندام های عضلانی سگ جای خود را به چربی بدهند. این مسئله برای تمامی نژادهای سگ صدق می کند. به طور کلی، باید دستورالعمل های پشت کیسه غذای سگ را مطالعه کنید و با توجه به اشتها و وضعیت بدنی توله سگ خود، آن را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید  هدیه ایرانسل به مناسبت غدیر بایرام 1401 اعلام شد!


توله سگ شما در طول ۸ تا ۱۲ هفتگی خود، روزانه ۳ تا ۴ وعده غذایی خواهد داشت. شما باید مقدار غذای روزانه توله سگ را مشخص نمایید و بسته به شرایط و امکان تغذیه توله سگ توسط شما، مقدار غذا را به چندین وعده(نهایتا تا ۴ وعده) در روز تقسیم نمایید و به توله سگ خود بدهید. پس از شش ماهگی شما می توانید وعده های غذایی توله سگ خود را به دو بار در روز تبدیل نمایید. می توانید با نظر دامپزشک و بسته به مواد تشکیل دهنده غذای خریداری شده، میزان تغذیه توله سگ را کاهش دهید.


توله سگ های بزرگ نیاز به رشد آهسته و پایدار برای پیشگیری از مشکلات ارتوپدی مانند دیسپلازی هیپ دارند. رژیم غذایی توله سگ هایی که جثه بزرگتری خواهند داشت را رفته رفته افزایش دهید. به هر حال هر رژیم غذایی که انتخاب می کنید نباید بیش از حد پروتئین، چربی و کالری داشته باشد.


نژادهای کوچک، مانند pugs، نیاز به رژیم غذایی کم کالری نسبت به آنچه که توسط بسیاری از غذاهای توله سگ ارائه می شود،خواهند داشت. زیرا آنها نیز مستعد دیسپلازی هیپ هستند.


طبق برنامه روزانه به توله سگ خود غذا دهید به عبارت دیگر در زمان های مشخصی از طول روز، غذا را در دسترس توله سگ خود قرار دهید. البته استثناهایی نیز وجود دارد. نژاد کوچک سگ چی‌واوا – Chihuahuas، این نژاد مستعد هیپوگلیسمی (قند خون پایین) است. برای جلوگیری از ابتلا باید غذا همیشه در دسترس آنها باشد.


هرگز به توله سگ خود بر روی میز غذا ندهید. اینکار فقط او را به خواهش کردن تشویق می کند و این رفتار در سگ شما نهادینه خواهد شد.


سگ کوچک


نکته مهم در تغذیه توله سگ


از غذا دادن با دست به حیوان خود خودداری کنید. اگر توله به غذا خوردن از دست عادت کند، در آینده هرچیزی را که از هرکسی بگیرد خواهد خورد. ممکن است کسی او را مسموم کند و یا بطور ناخواسته به او غذایی بدهد که برایش مضر باشد. این امر بخصوص در مورد سگهای نگهبان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


اسهال تغذیه ای توله ها را می توانید با اضافه کردن کمی ماست شیرین تازه و کم چرب یا کمی پودر ذرت به غذا برطرف کنید. توجه داشته باشید که اسهال توله ها می تواند خطرناک و کشنده باشد و اگر با این کار برطرف نشد حتما به دکتر دامپزشک مراجعه کنید. یبوست را نیز با خوراندن چند سی سی روغن پارافین مایع خوراکی می توانید برطرف کنید.


separator line


بیشتر بخوانید:


اسهال در توله سگ :: علل ، تشخیص و درمان فوری


چگونه میتوان از توله سگ تازه متولد شده نگهداری کرد؟


بهترین روش آموزش دفع به توله سگ


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *