مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اصول دقیق کشت گیاه کلخاس

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



معرفی گیاه کوله خاص


صبح بخیر گیاهی است همیشه سبز دائمی (تا ارتفاع یک متر) که دارای برگ های مخصوص چرمی است و به دلیل واقعی نبودن برگ ها به آن فیلوکسرا می گویند. گلها کوچک و مایل به سبز هستند و در بالای برگهای کاذب قرار دارند. میوه ها نیز قرمز روشن و گوشتی هستند.

منبع صبح بخیر این گیاه عمدتاً در باغ‌های اروپای غربی و از دریای مدیترانه تا غرب آسیا رشد می‌کند. در اروپا از این گیاه در گذشته برای تهیه جارو استفاده می کردند و نام عمومی این گیاه نیز به همین نکته اشاره دارد. قسمت های مورد استفاده: قط ریزوم ها و ریشه های تکه تکه شده.

ویژگی های گیاه گل خاص


درختچه ای است دائمی و همیشه سبز با شاخه های چوبی سبز رنگ که پنجاه تا شصت سانتی متر ارتفاع دارد. برگها شاخه های کوتاه گیاه و پهن، نوک تیز، مثلثی و سبز شکل هستند.

گلها کوچک، سبز کم رنگ و معطر هستند که قسمتی از دم گل به کنده ها متصل است و در وسط قرار دارد. میوه کروی، گوشتی و کمی قرمز مرجانی است. ساقه و ریشه زیرزمینی گیاه که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد به رنگ خاکستری مایل به زرد خشک و پوشیده از زنبور و به قطر چند میلی متر می باشد.این گیاه در قسمت زیادی از نقاط مختلف انگلستان و فرانسه به فروش می رسد. و در سایر نقاط اروپا و در ایران نیز رواج دارد.

صبح بخیر

گیاه شناسی کوله ها خسا


برگها: شاخه های 4-6، تا حدودی محکم، شاخه مرکزی دراز و به شکل ساقه است. شاخه برگ (Philloclade / Cladode) به طول 25-25 سانتی متر، عرض 8-8 میلی متر، بیضی شکل، با خارهایی به طول 2.5-2 میلی متر، سبز تیره.

بیشتر بخوانید  لیست آدرس و تلفن مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در شهر قزوین

گل: گل ها (1-) به قطر 2-5، قسمت های بیرونی دمبرگ به طول 2-2-2 میلی متر و عرض 1.3 میلی متر، بیضوی تا بیضی شکل، درونی کوتاه تر و باریک تر، سبز رنگ.

میوه: مجموعه به قطر 10-14 میلی متر، تا حدودی کروی، قرمز.

دانه: قطر 8-9 میلی متر، کروی، قهوه ای روشن

مواد فعال کوله پشتی


اثرات درمانی این گیاه با تولید ساپونین های استروئیدی که 6 درصد وزن خشک گیاه را تشکیل می دهند راسکوژنین (1 بتا هیدروکسی دیوسژنین) و نئوسکوژنین مرتبط است.

پراکندگی جغرافیایی گیاه کلخاس

این گیاه در سطح وسیعی از جنگل‌های شمال ایران به‌ویژه در جنگل‌های انبوه یا حاشیه‌های آن می‌روید و ارتفاع رشد آن در دره‌های مرطوب نزدیک دریای خزر به 1000 متر می‌رسد. محل رشد کلخاها در ایران عبارتند از:

  • گلستان: گرگان، بندرگز، علی آباد، پارک ملی گلستان، زیارت، آزادشهر.
  • مازندران: نوشهر، چالوس، آمل، بابل، ساری، بهشهر، تنکابن، رامسر.
  • گیلان: چابکسر، رشت، لاهیان، بندر انزلی، رضوانشهر، اسالم، جاده اسالم به حلخال، آستارا، جاده آستارا به اردبیل

گل


اکولوژی گیاهی کوله خاص


کوله خاص گیاهی سایه دوست است و در جنگل های انبوه شمال که نور به کف جنگل نمی رسد در کنار گونه های سایه دوست دیگر مانند شمشاد، ممرز، ممرز، کک و مک و تامیس یافت می شود. این گیاه در جنگل های دشت های شمالی با بلوط و در وسط با راش یک جامعه گیاهی تشکیل می دهد. جامعه رشستان با کوله پشتی در زمینی با سنگ آهکی واقع شده است.

روش تکثیر گیاه کلخاس


کولخاها با تقسیم ریشه در بهار تولید مثل می کنند.

بیشتر بخوانید  نحوه محاسبه حقوق مشاور املاک

استفاده از گیاه کلخاس


در پزشکی از ریزوم و ریشه کلخاس استفاده می شود که قطعاتی به رنگ خاکستری متمایل به زرد است که در سطح پایین با ریشه های باریک پوشیده شده است. شواهد تاریخی نشان می دهد که در قرون وسطی، ایرانیان و اعراب تنها ملت هایی بودند که زودتر از دیگران از کوله پشتی برای درمان بیماری ها استفاده می کردند.

ریزوم و ریشه گیاه، اثر معتدل و خوش طعم در ایجاد و تحریک ترشح ادرار و کم آبی بافت ها و آسیت و بیماری های مجاری ادراری و سنگ کلیه و همچنین اثر درمانی دارد. زردی و نکروز و در دختران جوان ذات الریه (گرفتگی غدد لنفاوی گردن) و کم خونی دارد. قبلاً از برگ های آن تنتور تهیه می کردند.

میوه و برگ آن با آب انگور برای تقویت معده و کبد و درمان یرقان و اسهال و افزایش ترشح شیر مفید است. در سال های اخیر ریشه این گیاه در گیلان و مازندران به عنوان گیاه دارویی صادر شده است.

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

هیدرانسیا یا ادریسیا: شرایط نگهداری و پرورش گل های ادریسی

اصول کاشت و مراقبت از پیچک سوئدی

اصول کاشت گیاهان آپارتمانی ناندینا

جداکننده خط


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *