مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اصلی ترین دلایل بوی بد دهان در صبح + راه های پیشگیری

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چرا دهان هنگام صبح بوی بد می دهد ؟


یکی از آزار دهنده ترین حالت ها هنگام صبح این است که وقتی چشمانتان را باز کنید، متوجه بوی بد دهان خود شوید. ممکن است بخواهید در همان زمان با افراد خانواده یا همکارانتان مواجه شوید و بوی بد دهانتان باعث خجالت شما شود.


این مشکلی است که بسیاری از انسان ها با آن درگیر هستند و به دنبال راه حلی برای رفع بوی بد دهان در هنگام صبح هستند. به راستی علت این مشکل چیست ؟ چرا صبح ها دهان بوی بد می دهد ؟


عوامل زیادی سبب ایجاد بوی بد دهان در هنگام صبح می شود. در واقع در طول شب باقی مانده غذاها در بین دندان ها، زبان و لثه های شما موجب ایجاد باکتری هایی شده که بوی بد ایجاد می کنند.


این بو با نفس صبحگاهی می آید و گاهی آنقدر شدید است که به آن هالیتوسیس می گویند. در ادامه مهمترین علت های ایجاد بوی بد دهان در هنگام صبح را ذکر خواهیم کرد.


دلیل بوی بد دهان در صبح


با رعایت بهداشت خوب دندان در شب، تنفس صبحگاهی بویی بین کهنه و ناخوشایند خفیف دارد. اغلب به “نفس توله سگ” یا “نفس بچه گربه” گفته می شود. بعضی اوقات بوی دهان می تواند توهین آمیز باشد. بوی تنفس صبحگاهی به دلیل ترکیبی از عواملی است که صرف نظر از هرگونه بیماری زمینه ای، تقریباً در هر فرد مبتلا می شود.


علت های بوی بد در صبح می تواند بیماری های لثه، بهداشت ضعیف دهانی، رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن، استفاده از برخی از داروها و … باشد که در ادامه برخی از مهم ترین علل را شرح خواهیم داد.


علت بوی بد دهان


علت بوی بد دهان در صبح چیست ؟


1. باکتری های دهان علت بوی بد دهان در صبح


انواع مختلف باکتری وجود دارد که در دهان یافت می شود. باکتری ها در دهان شکوفا می شوند و گازهای مختلفی را به عنوان یک محصول جانبی آزاد می کنند.


این امر بدون در نظر گرفتن زمان روز می تواند عاملی برای بوی بد دهان در صبح باشند.


2. ذرات غذا عامل بوی بد دهان در صبح


بدون بهداشت صحیح دندان، ذرات مواد غذایی در دهان باقی می مانند. این باقیمانده های غذایی ممکن است توسط باکتری ها تجزیه شوند و به سرعت تجزیه شوند. این یکی از دلایل شایع نفس بد صبح است که معمولاً کمی اهانت آمیز است.

بیشتر بخوانید  علت ایجاد الودینیا ( احساس درد ) در بدن چیست؟


3. دهان خشک دلیل بوی بد دهان در صبح


یکی از دلایل بوی بد دهان در صبح، دهان خشک است. بزاقی که ترشح می شود سبب از بین رفتن بوی بد دهان می شود. در طول شب و هنگام خواب ترشح بزاق باعث می شود که دهان شما بوی بد ندهد حال اگر دهان خشک باشد، بوی بد می گیرد.


4. علل بد تنفس در صبح


بوی بد دهان در صبح ممکن است به دلایل مشابه هالیتوز باشد. اگر قبل از خواب بهداشت دهان و دندان خوب انجام شود اما بوی زشت یا فاسد در هنگام بیدار شدن وجود دارد بررسی پزشکی بیشتر ضروری است. بوی بد دهان در صبح در این موارد می تواند نشانه برخی بیماری زمینه ای باشد.


5. عدم رعایت بهداشت دهان


بهداشت ضعیف دهان و دندان یکی از شایع ترین دلایل بوی نفس بد صبح است. با وجود تولید بزاق در هنگام خواب، باکتری ها می توانند در دهان رشد کنند.


ذرات غذایی که در دهان باقی می مانند ممکن است توسط باکتری ها و تجزیه مواد غذایی در دهان مصرف شود. بنابراین بهداشت مناسب دهان و دندان (مسواک زدن، نخ دندان و شستشوی دهان) قبل از خواب اهمیت دارد.


6. تنفس دهانی باعث بوی بد دهان در صبح می شود


تنفس دهان به هر دلیلی ممکن است هنگام شب، نفس را بدتر کند. حفره دهان در هنگام نفس کشیدن در موقع خواب خشک تر از حد معمول است. هر علت احتقان بینی به طور معمول منجر به تنفس بد دهان خصوصاً هنگام خواب می شود.


علت بوی بد دهان در صبحگاه


علت بوی بد دهان در صبح ها


7. رفلاکس اسید عامل بوی بد دهان هنگام صبح


یک علت شایع، اما اغلب نادیده گرفته شده، از بوی بد صبحگاهی بیماری رفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) است. افزایش اسید معده با غذای کمی هضم شده می تواند به گلو و حتی دهان برسد.


GERD یا ریفلاکس اسید در طول شب میل به بدتر شدن و تا حدی در موقع دراز کشیدن تولید اسید افزایش می یابد گلو درد صبحگاهی نیز ممکن است در مواردی که رفلاکس در شب بدتر شود وجود داشته باشد.


8. استعمال دخانیات موجب بوی بدن دهان در صبح می شود


این می تواند به دلیل بوی بد تنباکوهای بی حاصل و همچنین به دلیل کاهش تولید بزاق یا بیماری پریودنتال باشد که اغلب در افراد سیگاری مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید  سلامت روده و دستگاه گوارش


9. بیماری های دهانی عامل بوی بد دهان در صبح


بیماری های لثه و دندان از جمله لثه، حفره دندان و آبسه های دندان. بوی بد دهان در صبح ممکن است تنها علامت این بیماری ها باشد. عفونت ها (باکتری ها یا قارچ ها مانند برفک دهان) یا تشکیل آبسه در بینی، سینوس بینی، گلو، لوزه ها، ریه ها یا مری نیز یکی دیگر از دلایل شایع است.


10. علت بوی بد دهان در صبح: بروز عفونت باکتریایی


تومورهای بینی، گلو، دهان، ریه ها یا مری ممکن است به بوی بد دهان منجر شود به خصوص در صورت وجود عفونت تومور.


شرایط هضم از جمله بیماری ریفلاکس معده (GERD)، عفونت H.pylori معده، رشد باکتری های روده کوچک (SIBO)، دیورتیکول زنکر، گاستروپارزی و رژیم های غذایی مفرط به خصوص با رژیم های غذایی گرسنگی.


دیابت قندی همچنین وقتی بدن شروع به تجزیه چربی ها می کند می تواند به نفس بد صبحگاهی کمک کند. نفس ممکن است بوی میوه داشته باشد.


11. مصرف دارو و الکل علت بوی بد دهان در صبح


برخی از داروهای تجویز شده می توانند باعث بوی بد دهان در صبح شوند. این احتمال بیشتر با داروهایی که باعث کاهش محصول بزاق و به ویژه با داروهای مصرفی در شب رخ می دهد.


مصرف زیاد الکل می تواند نفس صبح را بدتر کند. این ریفلاکس اسید را افزایش می دهد و محصولات تجزیه الکل موجود در تنفس ممکن است با بوهای دیگر دهان ترکیب شود.


رفع بوی بد دهان در صبح


راه های جلوگیری از بوی بدن دهان در صبح


روش های پیشگیری از بوی بد دهان در صبح


حالا که تا این اندازه بوی بد دهان در صبح می تواند آزار دهنده باشد، پس بهتر است به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از این عارضه باشید. بهتر است روش هایی که در ادامه می بینید را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.


برای جلوگیری از بوی بد دهان در صبح سیگار نکشید


همانطور که در بالا ذکر شد، سیگار کشیدن باعث ایجاد بوی بد دهان در صبح می شود. به طور کلی دخانیاتی که تنباکو دارند به مرور زمان باعث ایجاد این عارضه می شوند.


پس اگر می خواهید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید، بهتر است مصرف سیگار و قلیان را کنار بگذارید. با این کار هم سلامتی خود را حفظ کرده اید و هم از ایجاد بوی بد و آزار دهنده دهان خود جلوگیری کرده اید.

بیشتر بخوانید  کپسول لاغری پی جی ایکس دیلی (PGX Daily)


برای پیشگیری از بوی بد دهان بدنتان را مرطوب و هیدراته نگه دارید


همه ی ما درمورد لزوم مصرف روزانه آب مطلع هستیم. آب برای بدن لازم است و با نوشیدن آب می توان از بسیاری از مشکلات و بیماری ها در امان ماند. یکی از فواید آب برای بدن، جلوگیری از بوی بد دهان است.


همانطور که گفته شد، خشکی دهان سبب بروز بوی دهان می شود. پس بهتر است شب ها قبل از خواب آب بنوشید تا بدنتان هیدراته شود و در هنگام صبح دهانتان بوی بد ندهد.


خوراکی هایی که باعث بوی بد دهان می شود را نخورید


سیر و پیاز از آن دسته مواد غذایی هستند که بوی ناخوشایندی داشته و تا مدت زیادی بوی آن ها در دهان باقی می ماند. برای پیشگیری از بوی بد دهان در صبح، سعی کنید شب ها سیر و پیاز نخورید. همچنین مصرف قهوه هنگام شب نیز باعث ایجاد این عارضه می شود. سعی کنید به جای قهوه آب بنوشید.


از بین بردن بوی بد دهان در صبح


جلوگیری از بوی بد دهان در اول صبح


برای جلوگیری از بوی بد دهان در صبح، مرتب دهانتان را بشویید


دهان یکی از اعضایی است که بهداشت آن بسیار مهم است چون اگر دهان میکروب و باکتری داشته باشد، آن ها می توانند وارد معده شوند و به بخش های مختلف بدن آسیب برسانند.


پس سعی کنید در طول روز مرتب دهان خود را بشویید. مسواک را فراموش نکنید و حتی با مسواک روی زبان خود نیز بکشید تا دهانتان ضدعفونی شود. می توانید از دهان شویه یا آب نمک هم استفاده کنید.


برای پیشگیری از بوی بد دهان از مواد گیاهی طبیعی استفاده کنید


گیاهانی مثل نعنا، دانه رازیانه و جعفری می توانند بوی بد دهان را در هنگام صبح از بین ببرند. می توانید این گیاهان را بجوید تا دهانتان خوشبو شود.


فراموش نکنید که هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان ها و لثه های شما را معاینه کند و اگر مشکلی داشتند آن را برطرف کند. همچنین به طور مداوم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.


نتیجه :


  • دو بار در روز، حداقل 2 دقیقه مسواک بزنید.

  • زبان خود را مسواک بزنید.

  • بین دندان های خود را تمیز کنید.

  • مقدار زیادی آب بنوشید.

  • برای جلوگیری از بوی بد دهان در صبح از خوردن کافئین و غذاهای قندی خودداری کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *