اشتغال جوانان لرستانی برای 500 مشتری با کشت زعفران


نمایندگی لرستان فارس- نسرین صفاریرانوند ، شرکت تعاونی سلسله زعفران طلایی در سال 1997 و 1999 توسط مدیرعامل فرج اللهی به عنوان یک مدل تعاونی انتخاب شد. فرج اللهی 36 ساله در سال 1981 و 1982 کاشت زعفران را در زمینی به مساحت 500 متر آغاز می کند و اکنون دهها نفر کشور را به سمت خود می کشاند.

این زعفران با تلاش و پشتکار و استفاده از فناوری موفق به گسترش کشت زعفران نه تنها در روستای خود بلکه در مناطق مختلف استان شد و وی با استفاده از ظرفیت اهالی روستا در روستای کهریز کارگاه تولید و بسته بندی ایجاد کرد .

وی می گوید: “در سالهای 1981 و 1982 یک کشاورز نمونه ای از زعفران را از مناطق شرقی کشور به ارمغان آورد. پس از تحقیق و بررسی متوجه شدم که این محصول از کیفیت بالایی نسبت به بازار برخوردار است. این امر باعث شد تا به دنبال کشت زعفران بروم. یک هفته طول کشید تا بتوانم ده و نیم گرم زعفران بفروشم ، هر کجا که می رفتم ، کسی قبول نمی کرد و سرانجام یک مغازه دار قبول کرد و سفارش بعدی را داد که این کار من را به ادامه کار ترغیب کرد.

فرج اللهی معتقد است: اگر کسی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز در روستا بیکار باشد ، این یکی از نقاط ضعف وی است زیرا می تواند از کشت زعفران و سایر گیاهان دارویی درآمد سالانه پایداری داشته باشد. من تضمین می کنم اگر 50 میلیون تن تسهیلات بگیرد. سالانه بیش از یکصد میلیون تومان درآمد کسب کنید.

بیشتر بخوانید  تشکیل کمیته تسریع بررسی پرونده‌های متهمان حوادث اخیر

درآمد خوب با تراکم بالا

مدیر عامل شرکت تعاون سلسله زعفران ، زرین گفت: “کشت زعفران یک دوره چند ساله است و به عواملی مانند آب و هوا ، خاک حاصلخیز ، پیاز ، کاشت و تراکم در لرستان بستگی دارد ، جایی که آب و هوا و شرایط خاک در آن است.” ، بنابراین اگر از پیاز با کیفیت بالا و چگالی بالا استفاده کنید ، درآمد زایی خواهد کرد حالت خوبه ایناهاش.

کشت زعفران در یک هکتار با تراکم بین 4 تا 12 تن 30 کیلوگرم برداشت دارد و درآمد سالانه آن بیش از 300 میلیون تن است که در نهایت 150 میلیون تن سود خالص برای کشاورز باقی می ماند و همچنین اشتغال مستقیم 20 دارد به 30 نفر برای مدت دو ماه.

در گذشته ، کشت زعفران به طور سنتی کمتر متراکم بوده است ، اما کشت مکانیزه منجر به افزایش تراکم و در نتیجه افزایش درآمد ما شده است. با وجود خشکسالی ، توسعه سطح زیر کشت زعفران به دلیل نیاز کم به آب از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

اشتغال 500 مشتری در زمینه کشت زعفران

فرج اللهی دلایل انتخاب شرکت تعاونی را نیز ذکر کرده و می گوید: “یکی از اقداماتی که انجام دادیم این بود که برخی از سازمانها و م institutionsسسات مانند کمیته کمک ، بهزیستی و بنیاد شهید را برای توسعه و پرورش زعفران درگیر کنیم. امکانات کاشت زعفران. “شما سالانه میلیاردها تن به مشتریان می پردازید تا پیاز بخرند.

نکته دیگر اینکه ما به آنها نظارت و ضمانت خرید نیز دادیم که باعث 500 نفر شد ، یعنی. 500 خانواده در زمینه زعفران مستقیماً و حدود دو هزار نفر. در قالب آنها برای یک فصل شاغل بودند و هر سال درآمد خوبی کسب می کردند مسئله دیگر کارآموزی فارغ التحصیلان از طریق اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بود که باعث ورود بسیاری به این حوزه شد.

بیشتر بخوانید  Fagani داور دربی شد اخبار از فارس

ساماندهی تولیدکنندگان زعفران با صدور بروشور ، انتقال به سمت تولید محصولات ارگانیک و تشکیل کارگاه های بسته بندی زعفران و ورود به حوزه صادرات از دیگر مواردی بود که ما انجام دادیم.

زعفران لرستان درجه بالایی دارد

در زمینه صادرات ، ما چندین نفر را شناسایی و از آنها دعوت کردیم تا به استان سفر کنند. ما سفارشات خوبی از کشورهایی مانند عراق ، آریستان ، قطر و ترکیه دریافت کردیم ، زیرا زعفران لرستان به دلیل داشتن کروسین بالا از فرصت و کیفیت صادرات خوبی برخوردار است ، اما مشکل و چالش زعفران در استان به دلیل سطح پایین کشت و در نهایت تولید است. به دلیل تولید کم که بین یک تن تا یک و نیم تن در سال است ، مجبوریم قیمت مشهد را پایین بیاوریم.

نکته دیگر این که ما در لرستان مشکل خشک کردن زعفران را نیز داریم که نیاز به دستگاه فوق العاده نگین دارد. متاسفانه خرید یک خشک کن برای کشاورز امکان پذیر نیست.

البته ما مجوز یک کارخانه دو هزار تنی برای تهیه زعفران به شکل سوپرگن کشاورز را دریافت کردیم که قطعاً نقش مهمی در صادرات زعفران از لرستان دارد. بین 250 تا 300 است. این در حالی است كه كروسین زعفران مشهد بین 180 تا 220 تا 230 است ، با توجه به اینكه صادرات در حال پیشرفت است ، بنابراین ایجاد زیرساخت های لازم ضروری است.

استقبال از کشت زعفران در روستای کهریز

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه شروع به کشت زعفران با مساحت 500 متر کردم ، گفت: اکنون نه تنها چندین هکتار را برای کشت زعفران اختصاص داده ام بلکه به دلیل دهکده کوچک کهریز که 40 تا 50 خانوار دارد. “بیست هکتار زعفران زیر کشت می رود ، بنابراین روستای کهریز به مشهد گنهات معروف است و در مورد دستگاه خشک کن قطعاً این مقدار افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  اگر شغلی دارید که نیاز به روشن کردن خلاقیت خود دارید، این 5 کار را امتحان کنید!

با این حال ، فرج اللهی در مورد کشت زعفران در فصل خشک معتقد است: من با کشت زعفران در فصل خشک موافق نیستم ، زیرا خطر زیادی وجود دارد که زعفران محصولی است که به 7 تا 8 سیکل آب نیاز دارد و به همین دلیل او پاسخ می دهد ، دوره رشد از پاییز تا زمستان است. از طرف دیگر ، آبیاری زعفران کیفیت و قیمت آن را افزایش می دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: “شرایط پرداخت مشتری به توانایی و تراکم کاشت بستگی دارد نه در زمین های قابل کشت. در این راستا معاون اشتغال کمیته کمک های استان دیدگاه مثبتی دارد به دنبال برای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مشتریان. قطعاً تا ده سال آینده بیکاری در لرستان وجود نخواهد داشت ، به شرطی که مردم آن را بخواهند.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید