اسرار سریال آقای قاضی | چرا در این دادگاه هیچ وکیلی نبود؟



آنچه دیگران می خوانند:

کارگردان «آقای قاضی» می گوید از ابتدا قرار بود برای نقش شخصیت اصلی این سریال یک قاضی واقعی انتخاب کنند اما در نهایت بازیگری برای ایفای این نقش پیدا کردند.

وی همچنین با تشریح دلایل حذف وکلا از این سریال که با انتقاداتی همراه بود، اعلام کرد که به دلیل پرداختن به پرونده های کیفری و کیفری بیشتر، نقش وکلا در سریال جدید پررنگ تر خواهد بود.

آقای.  سریال کازی

سجاد مهرگان کارگردان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سریال «آقای قاضی» در قالبی جدید از تلویزیون ایران عرضه شد، خاطرنشان کرد: تاکنون این قالب را در تلویزیون نداشته ایم. این نوع کارها چیزی بین کمدی و سریال های معمولی است و پیچیدگی و ساخت آنها بیشتر از سریال های کمدی است، اما ساده تر از سریال های معمولی است. آنها لوکیشن زیادی ندارند، داستان آنها متکثرتر است و وحدت داستان در مقایسه با سریال اصلی کمتر است.

این نوع سریال هنوز در ایران راه اندازی نشده است

وی درباره محدودیت های تولید این سریال و همچنین رایج نبودن این نوع سریال ها در تلویزیون، گفت: این نوع سریال ها هنوز در ایران اتفاق نیفتاده است و در چنین شرایطی احتمالا وجود دارد. بسیاری از مشکلات. پرداختن به موضوعات برای ما سخت بود چون مدل نداشتیم. بارها قوه قضائیه ما را باور نکرد. چون برخی سوژه ها برای اولین بار ایجاد شد، البته نگاهی به سانسور نداشتند، بلکه رویه مطرح شد و معتقد بودند که روال رویه پیچیده است و چطور می خواهید در عرض 15 دقیقه آن را حل کنید. بنابراین هیچ اعتراضی به آن وجود ندارد. از سوی دیگر مشکل کمبود بودجه از سوی سازمان صدا و سیما وجود دارد. ما هنوز نمی دانیم قالب کار چیست و بنابراین نمی توان هزینه ها را تخمین زد. البته ما لوکیشن های زیادی نداشتیم اما بازیگران زیادی داشتیم. برای این نوع کارها نمی توان فیلمنامه نوشت، اما باید حدود 100 فیلمنامه بنویسی تا 40 شب داستان و قصه گویی داشته باشی.

بیشتر بخوانید  21 مدل زیبا و شیک پاف حصیری | با پاف‌ حصیری یه گوشه دنج و زیبا تو خونه‌ت بساز

مشکل بودجه در «آقای قاضی»

این کارگردان سپس به مشکل کمبود بودجه در ساخت سریال «آقای قاضی» اشاره کرد و اظهار داشت: این قالب ها باید با ایران تطبیق داده شود. از آنجایی که پرلوکیشن نیستند و فلاش بک ندارند، باید مخاطب را با داستان سرایی دنبال کنید. به عنوان یک قاعده، داستان ها باید عمیق تر باشند. مشکلی که ما در این سریال داشتیم این بود که هزینه ای که برای نوشتن مقاله داشتیم مانع از تعمیق داستان ها شد. اما از نظر فضاسازی و مکان محدود، فضای متعارف این گونه است. همچنین در مورد بازیگران؛ اگر بودجه خوبی دارید می توانید از بازیگران باکیفیت استفاده کنید و این رنگ و بوی دیگری به کار می دهد. مشکل زمان ضبط هم یکی از محدودیت های کار است، چون فرمت این قسمت به تلویزیون ما نمی خورد، هنوز فرمت قسمت را در چند دقیقه نمی دانستیم. تخمین زمان سازمان صدا و سیما بالا بود که ما را مجبور به ضبط کار در سریع ترین زمان ممکن کرد، در نتیجه حساسیت را کم کردیم تا به میزان دقایقی که در روز ضبط می کردیم، برسیم.

«آقای قاضی» از مجموعه بودجه 50 میلیاردی دوازدهم دارد

به گفته این کارگردان، مخاطبان «آقای کازی» را پسندیده اند و ادامه می دهد: تعداد بینندگان این سریال 34 درصد بوده است; چهره ای که یکی از سریال های پرمخاطب سال های اخیر به حساب می آید. بنابراین مخاطبان وارد شدند، اما بحث هایی که وجود دارد، بحث های حرفه ای است. یعنی کار به گونه ای انجام شود که همه ساکنان ایران بتوانند «آقای کازی» را ببینند. اما 34 درصد بیننده با توجه به هزینه کم ساخت این سریال نسبت به سریال هایی که 50 میلیارد هزینه داشتند و چنین مخاطبی نداشتند، رقم خوبی است. این سریال با یک دوازدهم آن بودجه ساخته شده و توانسته این تعداد مخاطب داشته باشد. اما به عنوان یک قاعده، می تواند به مخاطبان بالایی برسد.

فضای ایده آل دادگاه ممکن است شبیه «آقای قاضی» باشد.

آیا این کارگردان از حساسیت محل دادگاه می گوید و اینکه داستان های «آقای قاضی» تا چه اندازه ارزش خارجی دارند و به واقعیت نزدیک هستند؟ وی تصریح کرد: معتقدم در جایگاه تلویزیون باید یک هنر و رسانه باشید. چون فقط هنر بودن یا فقط رسانه بودن کارساز نیست. این هنر و رسانه بودن شما را به یاد یک سری سوال می اندازد. مهمترین چیز این است که نتیجه کار شما به سمت آینده باشد. یعنی درست است که شاید الان فضا اینطور نباشد، شاید قضات اینطور نباشند، اما خوب است نشان دهیم که فضای دادگاه ایده آل می تواند مثل «آقای قاضی» باشد و نشان دهیم که داریم در حال حرکت هستیم. جهت درست

بیشتر بخوانید  رونق صادرات استان همدان در بهار

وی ادامه داد: در سریال «آقای قاضی» هدف ما نمایش فضایی بود که با واقعیت در ارتباط است اما به حقیقت اشاره می کند. حقیقتی که باید از واقعیت به آن رفت. ما سعی کردیم این عملکرد را از دست ندهیم. اگر نگاه کنید ممکن است چنین داورانی پیدا کنید، اما نادر هستند. بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم، بررسی آداب دادگاه و مصاحبه با بسیاری از قضات برجسته به این شخصیت قاضی رسیدیم. و حالا آقای بهزاد خلج که نقش یک قاضی را بازی می کرد، کلاژی از داوران را از ظاهر و رفتارشان تا ویژگی های دیگر به نمایش گذاشت.

آقای.  سریال کازی

قرار شد داور بازی کنیم

این کارگردان در ادامه درباره انتخاب بهزاد خلج برای بازی در نقش داور توضیح داد: ابتدا باید یک داور واقعی می گذاشتیم و حتی با دو داور صحبت می کردیم و تمریناتی انجام می دادیم اما چیزی که می خواستیم نشد. . از طرفی سنگینی سریال بر عهده قاضی بود و نمی خواستیم شانسی بگیریم. به همین دلیل به دنبال یک بازیگر معروف بودیم، با چند بازیگر معروف صحبت کردیم، اما آنها هم به درد ما نمی خوردند و در نهایت بهزاد خلج که ویژگی های مورد نظر ما را داشت و با آموزش های گسترده به ما معرفی شد. ما او را به آن نزدیکتر کردیم.ما آنچه را که می خواستیم انجام دادیم.

چرا وکلا حذف شدند؟

مهرگان همچنین درباره انتقادهایی که برخی حقوقدانان به مسائل حقوقی این سریال وارد کرده اند، توضیح داد: انتقادات سری اول بیشتر از وکلا بود تا حقوقدان. تصمیم گرفتیم در این سریال وکیل نداشته باشیم. به این دلیل که مخاطب خود با قانون مواجه خواهد شد و واسطه نخواهد بود. بیشتر پرونده ها حقوقی و مدنی بود و نه کیفری که نیاز به وکیل داشت. به همین دلیل جامعه حقوقی تعجب کرد که چرا وکلا باید حذف شوند و انتقاداتی به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید  تقدیر سازمان بهزیستی استان های آذربایجان شرقی و غربی از موسسه اعتباری ملل

به گفته وی، در رابطه با رعایت مراحل قانونی، پنج وکیل به عنوان مشاور در حوزه های تخصصی از جمله کودک و نوجوان، فضای مجازی، خانه و خانواده، حقوق مرتبط با مسائل امنیتی و… با مجموعه آقای قاضی همکاری داشته اند. بنابراین این فیلمنامه ها تحت نظارت کارشناسان قرار گرفت.

کارگردان «آقای قاضی» گفت: این کارشناسان روند نهایی روند را نیز بررسی کردند. البته کار نمایشی است و در برخی جاها به خاطر نمایش تخفیف دادیم اما 90 درصد کار از نظر قانونی انجام می شود. ممکن است در تفسیر حکم یا قانون دو تفسیر وجود داشته باشد، اما ما نمی توانیم دو تفسیر نشان دهیم و یکی را نشان داده ایم. فکر می کنم در این فصل انتقاد وکلا به خاطر نبودن آنها باشد، اما در فصل دوم پرونده ها مجرمانه تر و حضور وکلا پررنگ تر می شود.

آقای.  سریال کازی

«آقای قاضی» به سریالی با موضوع نوروز تبدیل می شود

سجاد مهرگان در پایان پیش تولید از فصل جدید «آقای کازی» که در نوروز 1402 از شبکه دو سیما پخش می شود، خبر داد و توضیح داد: این سریال یکی از سریال های نوروزی بایرام خواهد بود. ما می خواهیم برای چند قسمتی که در عید پخش می کنیم فضایمان را سرگرم کننده کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید