استان ایران در مسیر بیابان زایی



وبینار “سمپوزیوم روز جهانی بیابانزایی” به مناسبت روز جهانی بیابانزایی در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برگزار شد. در این وبینار ، دکتر محمدرضا پیروان ، عضو هیئت علمی موسسه حفاظت خاک و مدیریت آب ، گفت که مشکل بیابان زایی در بسیاری از کشورها مشکل ساز است. آنها در این مناطق زندگی می کنند.

پیروان با اشاره به اینکه بیابان یک اکوسیستم را که توان تولید بیولوژیکی خود را از دست داده یا از دست داده است ، تخریب کرده است ، افزودند: خشکی نیمه خشک و نیمه مرطوب به دلیل عوامل انسانی و محیطی است.

یکی از اعضای هیئت علمی موسسه حفاظت خاک و مدیریت آب با اشاره به اینکه احیای منطقه هندی مرکز گرد و غبار نمونه درخشانی از مدیریت پایدار زمین و همزیستی مسالمت آمیز انسان و طبیعت است ، گفت: حدود 86 تا 93 میلیون هکتار ایران مناطق بیابانی است.

به گفته مدرس موسسه حفاظت خاک و مدیریت آب ، حدود یک سوم کشور دارای پتانسیل متوسطی برای بیابان زایی هستند ، به این معنی که با مدیریت ضعیف منابع آب و خاک ، این قسمت از کشور به سرعت تبدیل به منطقه ای با شدت بالا می شود. کویر. تبدیل می شود.

پیروان خاطرنشان کردند: از جمله عوامل انسانی بیابان زایی در ایران می توان به افزایش جمعیت ، استخراج بی رویه سفره های آب زیرزمینی ، آلودگی آبهای زیرزمینی از طریق پسماندهای صنعتی ، شهری و کشاورزی و همچنین تغییر شدید و سریع کاربری زمین اشاره کرد.

ضیاءالدین شعاعی ، مدرس موسسه حفاظت خاک و مدیریت مخازن نیز به رویکرد اقتصاد جهانی در زمینه بیابان زایی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  یحیی گل محمدی از کیمیا علیزاده عذرخواهی می کند

به گفته ضیایی ، در پروژه بیابانزایی چین عملیات بازسازی و کارخانه در بیش از 5000 کیلومتر مربع در 100000 کیلومتر مربع و با احداث حدود 500 کیلومتر جاده سبز انجام شد و موفقیت این پروژه به حدی بود که برخی از بازدیدکنندگان از آن بازدید کردند. در شمال چین به عنوان یک معجزه توصیف شد و بعدها ، به دلیل موفقیت های مختلف ، این طرح به عنوان مدل کوبوچی معروف جهان شناخته شد.

یکی از اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقاتی حفاظت از خاک و آبخیزداری گفت: ایجاد یک صنعت منطق زیست محیطی در پروژه بزرگ زیست محیطی چین در طول زمان حدود 5000 شغل ایجاد کرده است و این مشاغل در پروژه های مبارزه با بیابان زایی ، خدمات گردشگری ایجاد شده است. کشاورزی و صنعت. ، حتی صنایع جانبی نیز توسعه یافته اند و این باعث افزایش درآمد مردم محلی شده است.

ضیایی با اشاره به اینکه 55 درصد از خاک ایران بیابانی است ، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ، ترکیب نقشه های پنج عامل اقلیمی ، زمین شناسی ، ژئومورفولوژی ، خاک شناسی و پوشش گیاهی که در ایجاد شرایط بیابانی در ایران نقش دارند ، نشان می دهد که این بیابان است. مناطق تحت پوشش این عوامل ، شامل مناطق مشترک و غیر معمول ، معادل 907 290 کیلومتر است که معادل بیش از 90 میلیون هکتار است.

محمدرضا غریب رضا ، عضو هیئت علمی موسسه حفاظت خاک و مدیریت آب در وبینار گفت: 20 میلیون هکتار از اراضی کشور (12 درصد) در معرض فرسایش بادی قرار دارند و مستعد تشکیل گرد و غبار هستند. ضريبي كه بيش از 6 برابر متوسط ​​جهان است. از این منطقه حدود 7 میلیون هکتار جمع آوری شده ، حدود 9 میلیون هکتار منطقه حمل و نقل و 6 میلیون و نیم هکتار مناطق رسوبی است. علاوه بر این ، 6.4 میلیون هکتار زمین در معرض فرسایش بادی قرار دارد که 2.1 میلیون هکتار آن شرایط بحرانی درجه یک ، 2.2 میلیون هکتار شرایط بحرانی درجه دوم و 2.1 میلیون هکتار شرایط بحرانی است. شرایط درجه سوم. و در مجموع 178 نقطه در 82 شهر و 17 استان همیشه در معرض این پدیده شوم قرار دارند.

بیشتر بخوانید  ورود ناو جنگی ترکیه به اسرائیل برای اولین بار

۴۷۲۳۱

دیدگاهتان را بنویسید