استاندار خوزستان: باید از پرورش سیاه گوش در خوزستان جلوگیری شود



به گزارش ایرنا ، کاظم سلیمانی دشتکی دوشنبه شب در جلسه کارگروه تالاب های خوزستان در استانداری گفت: اکنون به شرایطی رسیده ایم که پوسته برنج هور را از بین می برد.

وی افزود: سند سازگاری با کمبود آب پس از تأمین آب آشامیدنی ، حقوق آب تالاب ها و سپس کشاورزی و صنعت را تعریف می کند ، زیرا در صورت خشک شدن تالاب ، زندگی مردم از بین می رود و دام ها از بین می رود.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید در صورت نداشتن کشت فصلی توجیه شوند در صورت عدم پوست اندازی ، اضافه کرد: آنها باید یکصدا کار کنند. جهاد کشاورزی باید برای آب پشت سدها به دلیل کشت فصلی ، برای محیط زیست به دلیل تالاب ها و تأمین آب کار کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه درآمد حاصل از کشاورزی فصلی است و از محل کشاورزی بدون دخالت نیست ، ادامه داد: باید از ادامه کار کشاورزان بدون سد جلوگیری کرد در غیر این صورت منبع آب پاییزه از بین می رود و آب آشامیدنی و گاو سنگین تأمین نمی شود. رنج خواهد برد. اگر پد کار نکند ، ما مشکل زیادی نخواهیم داشت.

وی گفت: باید در این منطقه با استفاده از ظرفیت شیوخ قبیله ای و محافظان محیط زیست کار فرهنگی و تورهای بوم گردی انجام شود و از ادامه کار برنج در خوزستان جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست گفت: از اردیبهشت تا تیر امسال سطح آب در تالاب های هورالعظیم 50 تا 60 سانتی متر کاهش یافته و غلظت آب در این تالاب 30 درصد افزایش یافته است. همچنین ، منطقه تالاب از 75 درصد در ژوئن به 69 درصد در جولای کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  آیت الله آملی لاریجانی با رئیس قوه قضاییه دیدار کرد - اخبار حقوقی و قضایی - اخبار اجتماعی تسنیم

محمد جواد اشرفی با بیان اینکه 18 درصد تالاب های کشور در خوزستان است ، افزود: در این مدت علاوه بر تبخیر بی سابقه بر اثر گرما ، شاهد افزایش شدید غلظت آب بودیم که در مخزن شماره حدود 9000 است. 3 و حدود 2000 در تانک № 2. “این چهار هزار واحد بود و این یک روند رو به رشد است.

بیش از 70 درصد تالاب های کشور تخریب شده است

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: بیش از 70 درصد تالاب های کشور تخریب شده و در کشور ما متاسفانه توجه خاصی به تالاب ها نمی شود.

مهدی گومائیشی افزود: در سال 1997 طرحی تشریح شد كه در آن سازمان محیط زیست كشور اعلام كرد كه نیاز آب همه تالابهای كشور مشخص می شود و سپس به شورای عالی آب می پیوندد و سپس به وزارت نیرو اطلاع داده می شود. که این تالاب های آب باید شناخته شود.

وی گفت: در استان خوزستان این مأموریت به دانشگاه شهید چمران اهواز داده شده و مطالعاتی نیز انجام شده است و اکنون موضوع بر روی هورالعظیم متمرکز شده است. تعیین حقوق آب هورالعظیم از نظر هیدرولوژیکی و زیست محیطی دارای اهمیت است و مسئله زیست محیطی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: این مطالعات سه سناریو را مشخص کرد: در سالهای مرطوب 1 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب برای مساحت 100000 هکتار ، در سالهای عادی 1 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب آب برای مساحت 80000 هکتار ، و در طی سالها یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب در زمین برای مساحت 70000 هکتار در این تالاب شناسایی شده است. البته این مقدار آب باید در ماههای مختلف سال وارد مخازن شود و حدود 48 متر مکعب در ثانیه باشد.

بیشتر بخوانید  کاشت 55 نهال توسط بیمه نوین در روز درختکاری

سطح آب حورالعظیم 768 میلیون متر مکعب است

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست گفت: هنوز مصوبه ای در مورد سطح آب تالاب خور العظیم صادر نشده است اما طبق آخرین اعلامیه رسمی اعلام شده در سال 1994 ، سطح آب از این تالاب 768 میلیون متر مکعب بود. “

فرهاد ایزدجو گفت: “مشکل ما این است که ما در حال آزاد کردن آب از سدها هستیم ، اما نمی توانیم آن را به تالاب برسانیم. در تابستان تقاضای زیادی برای آب وجود دارد و ما تا اوایل ماه اوت کشت بدون پوست داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در توزیع آب یک محدودیت حجمی داریم که چندین نیاز دارد که باید برآورده شود: یکی محدودیت کل حجم سالانه و دیگری محدودیت فصلی ؛ ما محدودیت های فصلی در پاییز ، زمستان و بهار داریم ، اما در تابستان هیچ محدودیتی نداریم و پیش بینی ما مطابق با روند پرورش برنج و جمع آوری آب است و در طول مسیر موج آب مصرف خواهد شد.

از 88000 هکتار فقط 18000 هکتار زیر کشت رفته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین گفت: برای نظارت بر الگوی کشت جلساتی را با مدیران کشاورزی در شهرهای استان برگزار کردیم و اطلاعاتی ارائه شد و سطح زیر کشت تعیین شد. در مجموع 88600 هکتار از مدل کشت ما با حدود 18000 هکتار کاشته شده است که 300 هکتار آن تاکنون توافق شده است.

کدرهام امیری زاده افزود: هیچ حمایتی از کشت برنج نبود و حتی مواد اولیه کشاورزی نیز در اختیار تولیدکنندگان برنج قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید  تخلیه سفارت روسیه در اوکراین آغاز شد

در سد کرخه بحث سرسختانه ای وجود دارد

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: آنچه امروز ما را به این وضعیت رسانده عدم هماهنگی بین بخشی است. اقدامات و سو mis مدیریت لحظه آخری باعث شده است که در سال 1998 و در حال حاضر با خشکسالی با سیل روبرو شویم.

کااسم ساعدی افزود: آب آشامیدنی بیش از 30 هزار نفر از طریق تأسیسات آبی متصل به رودخانه کره تأمین می شود. دیروز به این رودخانه رفتم. آیا مدیریت سازمان تأمین آب و برق در کنار سد است یا تا زمانی که آب به رودخانه و رودخانه ها برسد؟ مسئولان آب و برق خوزستان مسئول هستند و باید رودخانه ها را تا حد بالقوه خود مدیریت کنند.

وی گفت: “سازمان آب و برق جان مردم را گرفت و اگر نیازی به تهیه برنج نیست ، چرا به آنها اجازه کشت داده اید تا اکنون آسیب ببینند؟” شما مسئولیت مدیریت آب از بالا به پایین را دارید. چه کسی باید خسارت به مردم را پرداخت کند؟

وی با گلایه از رفتار مدیر سد کرخه ، در سرزمین اخیر گروهی از خبرنگاران و محافظان محیط زیست از آن سد ، گفت: مدیر سد کرخه به روزنامه نگاران و محافظان محیط زیست توهین می کند ؛ بحث انسانی برای ما از تالاب مهمتر است.

ساعدی گفت: متأسفانه بحث سرسختانه ای در سد کرخه وجود دارد و مدیریت آب در سد کرخه اشتباه است.

دیدگاهتان را بنویسید