استاد میرحسن ارژنگ نژاد خالق مجسمه آرش کمانگیر درگذشت!


حسن ارژنگ نژاد مجسمه ساز و نقاش مشهدی خالق مجسمه های معروف آرش کمانگیر (سعد آباد) و مجسمه فردوسی (میدان فردوسی مشهد) و همچنین طراح مدال هایی مانند بزرگداشت انقلاب سفید و جشن آبان و بسیاری دیگر از مدال های افتخار و تندیس های معروف شهر، 25 مرداد و پس از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.


مجسمه ساز/ میرحسن ارژنگ نژاد

او در اوایل قرن چهاردهم در مشهد به دنیا آمد، اما همانطور که دو سال پیش در مصاحبه‌ای که با او انجام دادیم گفت، اجدادش اهل باکو آذربایجان بودند که بعداً به ایران نقل مکان کردند. او دانش آموز دبستان مشهد بود، اما پس از فوت پدر و مادرش، تحصیل را رها کرد و برای تحصیل در کارگاه مجسمه سازی پسر عمویش غلامرز رحیم زاده ارژنگ راهی تهران شد.

مدتی پس از نقل مکان به تهران، دوباره پشت میز مدرسه می نشیند تا اینکه سال ها بعد دانشجوی رشته نقاشی و مجسمه سازی در دانشگاه کیف شوروی سابق شد. بعدها برای کسب تجربه بیشتر به ترکیه، لبنان و اروپا سفر کردم». در آن سالها در آنکارا پسر عموی داشتم به نام عابدین ایتیل که استاد زبانهای باستانی بود. از طریق او به دانشگاه آنکارا معرفی شدم و در آنجا به عنوان شنونده آزاد در کلاس های مجسمه سازی شرکت کردم.

پس از آن به فرانسه و ایتالیا رفتم. در فرانسه در دانشگاه بوژارد پاریس که یک دانشگاه هنری بسیار معروف بود، کلاس‌ها را گذراندم. دو کارخانه بسیار معروف ریخته گری و مجسمه سازی در ایتالیا وجود داشت، یکی از کارهای مهم آنها این بود که ماکت هر مدلی را به هر اندازه ای که می خواهید بزرگ می کردند و به آنها می دادند و به این ابعاد بزرگ می شد. اولین کارم که ساخت مادیان با کره اسبش بود به سفارش دکتر میمند نژاد برای دانشکده دامپزشکی تهران انجام شد و بعد از آن با افزایش تجربه من در ساخت مجسمه، تعداد سفارش ها نیز افزایش یافت.

بیشتر بخوانید  متن و دانلود آهنگ یه پلاک از امیر تیموری (Amir Teymoori Ye Pelak)


مجسمه ساز/ میرحسن ارژنگ نژاد


دیدگاهتان را بنویسید