مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

اسامی شادترین و غمگین ترین کشورهای جهان / درجه شادی مردم به چه چیزی بستگی دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، در طول تاریخ مردم مجذوب شادی بوده اند. مسلم است که ما انسانها از سنجش شادی خود راضی نیستیم، بلکه به شادی خود در رابطه با اطرافیان و از جمله سایر مردم دنیا نیز علاقه مندیم. گزارش سالانه جهانی شادی، که از داده‌های نظرسنجی جهانی برای گزارش در مورد نحوه ارزیابی مردم در بیش از 150 کشور به زندگی خود استفاده می‌کند، به ما کمک می‌کند این کار را انجام دهیم.

عواملی که منجر به شادی می شوند به اندازه میلیاردها نفری که بر آنها تأثیر می گذارند شخصی و خاص هستند، اما برخی از آنها در طول زمان ثابت مانده اند. عواملی مانند خانواده، عشق، هدف و ثروت از جمله این عوامل هستند. اندازه گیری سه مورد اول دشوار است، اما آخرین مورد را می توان به روش داده محور تجزیه و تحلیل کرد.

آیا واقعا پول خوشبختی می آورد؟

برگرفته از داده‌های Credit Suisse که میانگین ثروت هر فرد را برای بزرگسالان در کشورهای مختلف در سراسر جهان اندازه‌گیری می‌کند. در یک نظرسنجی از 146 کشور که شادی و ثروت را برای هر بزرگسال رتبه بندی کرده اند، فنلاند با امتیاز شادی 7.8 و میانگین ثروت 73000 دلار برای هر فرد، شادترین کشور جهان است. غمگین ترین کشور جهان در این گزارش افغانستان با نرخ شادی 2.4 و دارایی فردی 734 دلار است. در این نظرسنجی میزان شادی در ایران 4.9 با میانگین دارایی شخصی 7600 دلار است.

اگرچه نتایج رابطه قطعی بین ثروت و خوشبختی را نشان نمی دهد، اما در این جدول بین این دو رابطه قوی وجود دارد. به طور کلی فقیرترین کشورهای جهان کمترین میزان شادی را دارند و ثروتمندترین کشورها شادترین هستند. در حالی که بسیاری از کشورها از روند آشکار (ثروت بیشتر = شادی بیشتر) پیروی می کنند، نکات ظریفی وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد.

بیشتر بخوانید  هلیا کیست و آیا نوه آیت الله مصباح یزدی است؟

در آمریکای لاتین، مردم سطوح بالاتری از شادی و رفاه را نسبت به روندهای مرسوم در رابطه بین ثروت و شادی گزارش می دهند. از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای خاورمیانه نسبت به سطح ثروت منطقه احساس خوشبختی کمتری می کنند.

ناآرامی های سیاسی، بحران اقتصادی و انفجار ویرانگر بیروت بر مردم این کشور بسیار بدتر از حد انتظار تأثیر گذاشت. طی دهه گذشته، رتبه شادی کشور نزدیک به دو واحد کاهش یافته است. هنگ کنگ نیز طی سال‌ها شاهد کاهش سطح شادی مردم خود بوده است. نابرابری، اعتراض‌ها، بی‌ثباتی و اکنون شیوع کرونا، این منطقه را به منطقه‌ای غیرعادی بر روی این سفره غنی اما ناخشنود تبدیل کرده است.

رابطه بین نابرابری و شادی

علاوه بر رابطه بین ثروت و شادی بین کشورها، عوامل شادی درون کشورها را نیز باید در نظر گرفت. آنچه به طور کلی نشان دهنده شادی یک کشور است، میزان رضایت مردم از توزیع درآمد در جامعه است. ضریب جینی ابزاری است که به ما این امکان را می دهد. این نسبت به توزیع درآمد بین جمعیت نگاه می کند و به آن جمعیت نمره می دهد. نمره 0 به معنای “برابری کامل” و 1 به معنای “نابرابری کامل” است.

کشورهایی با نابرابری کمتر در توزیع درآمد، شادی بیشتری را گزارش کردند. اما با وجود نابرابری گسترده درآمد، بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین سطوح شادی مشابهی را با بسیاری از کشورهای ثروتمند اروپایی گزارش می دهند.

مردم هزاران سال است که در تلاش برای درک شادی بوده‌اند، و بعید به نظر می‌رسد که مجموعه داده‌های تکه تکه‌شده بتوانند این معما را حل کنند. با این حال، تلاش برای درک شادی به همان اندازه در طبیعت انسان است که تلاش برای یافتن آن.

بیشتر بخوانید  عکس زیرخاکی و دیده نشده از برگه چک قدیمی دوره قاجار

به طور خاص، هرچه سیاست گذاران و مردم بیشتر پیوند بین ثروت و شادی را درک کنند، احتمال شکل گیری جوامعی که شانس بیشتری برای شاد بودن دارند بیشتر است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *