از پادشاه قند و سکه به پادشاه سیمان رسیدیم!؟


عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند ، بنابراین قیمت سیمان چندین برابر بیشتر از قیمت فروش درب کارخانه به سازندگان خانه می رسد. گاهی اوقات دو برابر می شود. در برخی مواقع ، مانند وضعیت فعلی ، وقتی برق کارخانه ها قطع می شود ، به 5 برابر افزایش می یابد. در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان 70 تا 100 هزار تومان و در برخی مناطق دور افتاده تا 120 هزار تومان است. اما در شرایط عادی ، قیمت سیمان در بازار تقریباً دو برابر قیمت کارخانه است. هر یک از فعالان این حوزه همچنین در تلاشند مزایای بیشتری برای خود کسب کنند.

واسطه ها وجود مافیایی در بازار سیمان را انکار می کنند. اما تولیدکنندگان می گویند 30 نمایندگی که 15 سال پیش مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را از بین بردند در بازار هستند. سازندگان نیز وجود مافیایی را تأیید می کنند. فرشید پوجات ، دبیر انجمن انبوه سازان به ایسنا گفت: “ما به وضوح از سلطان قند و سکه به سلطان سیمان رسیده ایم.”

البته ، توزیع کنندگان سیمان ادعا می کنند که کارخانه ها می خواستند قیمت هر کیسه سیمان را از آوریل امسال به 50 هزار تن افزایش دهند ، اما قطع برق بهترین بهانه را به آنها داد. با این وجود صاحبان کارخانه ها می گویند درآمد آنها هزینه ای را تأمین نمی کند. البته کارخانه ها از یارانه دولت و انرژی ارزان بهره مند می شوند ، اما برخی می گویند 77 کارخانه سیمان در کشور چندین برابر ظرفیت خود را برای کمک به مسائل اجتماعی استخدام کرده اند و بیشتر هزینه های این واحدهای تولیدی را تأمین می کنند. فراموش نکنیم که سیمان در ایران گران نیست. هر کیلوگرم سیمان حدود هزار تن قیمت دارد ، یعنی حدود یک دهم کیلوگرم ماست.

بیشتر بخوانید  فال کائنات امروز | معجزه‌ای که منتظرش بودی اتفاق افتاد! | از این فرصت بی بهره نمون! + تفسیر دقیق

ما در مورد یکی از توزیع کنندگان اصلی مصالح ساختمانی صحبت می کنیم که به گفته وی یک حرفه منطقی است. وی وجود دلالان و مافیاها را انکار می کند و می گوید اگر سیمان کافی تحویل داده شود ، قیمت ها متعادل می شوند و هرگز فضای کارگزاری وجود نخواهد داشت. فروشنده ادعا می کند که تولیدکنندگان سیمان گاهی از قطعی برق و گاز سو advantageاستفاده می کنند و قیمت ها را افزایش می دهند. حتی اگر دیدگاه بدبینانه را کنار بگذاریم و معتقد باشیم که هیچ هماهنگی در مقابل کمبود انرژی و کاهش عرضه وجود ندارد ، صاحبان کارخانه ها از قطعی برق برای افزایش قیمت و در واقع ماهی گیری در آب گل آلود استفاده می کنند.

از طرف دیگر تولیدکنندگان می گویند بیشتر سود سیمان به دلالان می رسد. یکی از تصمیمات تولیدکنندگان این است که سیمان در بورس عرضه شود تا بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد. تاکنون حدود 70 درصد شرکت های سیمانی وارد بورس شده اند و 30 درصد باقیمانده به تدریج وارد می شوند. اما طبیعی است که واسطه ها از مبادله سیمان راضی نیستند.

از پادشاه قند و سکه به پادشاه سیمان رسیدیم!؟

رضا جمارانیان ، رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان که چند شب قبل از انحصار سیمان در دست 30 واسطه صحبت کرد ، با عرضه سیمان در سالن شیشه موافقت کرد. وی می گوید: پیش از ورود سیمان به بورس ، دلالان این محصول را در بسته بندی 22000 تنی از درب کارخانه خریداری و به قیمت 60 هزار تن در بازار فروختند ، بنابراین تعجب آور نیست که آنها به بورس سیمان حمله کردند.

بیشتر بخوانید  مسئولان باید به مردم خوزستان ادای احترام کنند - خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان

در شرایط فعلی سیمان به یک معادله چند جمله ای تبدیل شده است. پس از حدود یک هفته قطعی برق و 10٪ ظرفیت تولید ، طبق توافق شرکت شرکت توانیر ، از 21 ژوئیه تا 3 آگوست ، صنعت سیمان می تواند 24 ساعته کار کند ، بدون محدودیت برای صنعت برق و فولاد از 24: 00 تا 08: 00 با 50٪ تقاضا. مصرف آن مجاز است از 8:00 تا 24:00 با 10٪ تقاضا کار کند.

به دلیل اتصال کامل برق با کارخانه های سیمان ، برخی از فعالان صنعت ساختمان می گویند حتی اگر سیمان به وفور وارد بازار شود ، بعید است قیمت آن به کمتر از 50 هزار تن در بازار برسد ؛ همان هدفی که ماه ها برخی تولیدکنندگان دنبال می کردند.

در سال 1399 حدود 70 میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که 15 میلیون تن آن صادر و 55 میلیون تن آن در کشور مصرف شد. اگر امسال همین مقدار تولید شود ، طی 10 روز که بازار سیمان دچار قطعی برق می شود ، اگر فرض کنیم تولید کارخانه ها به مدت 10 روز توسط برخی واسطه ها ذخیره شده باشد ، حدود 1.5 میلیون تن سیمان وجود دارد . اختلاف قیمت هر کیسه 24000 تن درب سیمان کارخانه با قیمت بالای 70 هزار تن از این محصول در بازار آزاد ، معادل 1700 میلیارد تن اجاره ، فقط در عرض 10 روز می تواند به جیب واسطه ها برود. با این پول می توان طبق آخرین هزینه های اعلام شده ، حدود 6000 واحد سهام مسکن ملی ساخت که بالغ بر 3،700،000 تن در هر متر مربع است.

بیشتر بخوانید  یورو 2020 برتری آماری اسپانیا برای فینالیست شدن کافی نبود - اخبار فوتبال جهان - اخبار ورزشی تسنیم

از مکالمات تولیدکنندگان و واسطه ها می شنویم که کارگزاران توسط کارخانه ها متوقف شده و حتی کار بارگیری کامیون ها را انجام می دهند. اعدادی که در فرآیند واسطه گری در بازار سیمان بدست می آیند بسیار زیاد هستند و به راحتی برخی از آنها عبور نمی کنند. بنابراین ، هر چقدر هم که بخواهیم با خوش بینی وجود سلطان و مافیای موجود در صنعت سیمان را انکار کنیم ، قلب ما با این انکار موافق نیست ، که چنین نیست!

222322

دیدگاهتان را بنویسید