مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از مقدمه تا کشت آلوئه ورا معجزه آسا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کاشت و پرورش آلوئه ورا معجزه ای را برای شما کاربران عزیز مجله دلگرم آماده کرده ایم که امیدواریم مورد قبول شما واقع شود.

آلوئه ورا گیاهی است علفی از تیره مارچوبه و بدون ساقه و دارای برگهای نیزه ای شکل و گوشتی با لبه های دانه دار است. رنگ آن سبز مایل به خاکستری است و گل ها روی سنبله ای می رویند که گاهی به طول نود سانتی متر می رسد.

آلوئه ورا این گیاه چند ساله از خانواده سوسن بومی آفریقا و نواحی مدیترانه است و از دیرباز در مناطق خشک و گرمسیری جهان هم به عنوان گیاه زینتی و هم به عنوان داروی گیاهی می روید.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

دویست و چهل گونه مختلف آلوئه ورا تنها چهار گونه وجود دارد که ارزش غذایی دارند. آلوئه ورا با برگ های ضخیم آبدار آن مانند شیشه مشخص می شود. مراقبت از گیاه آلوئه مانند کاکتوس است.

حالت پخش:
روش تکثیر گیاه آلوئه ورا خیلی راحته گرچه گونه های این گیاه از مناطق مختلفی منشا می گیرند. اما آنها می توانند در محیط های مشابه زندگی کنند. تکثیر گیاهان معمولاً از طریق بذر، قلمه، قلمه و پیوند بقایای گیاهی انجام می شود.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

ارتباط دادن:
آلوئه ورا مانند سایر گیاهان از طریق پیوند تکثیر می شود.بهترین زمان برای پیوند در دوره رویشی است.گیاه در این زمان قوی بوده و آب گیاه کافی برای پیوند و پیوند دارد. علاوه بر این، این گیاه را می توان به روش های مختلف پیوند داد.

قلمه ها:
روش دیگر تکثیر آلوئه ورا قلمه زدن است. قلمه ها معمولاً از سر ساقه یا از قسمتی از ساقه که دارای جوانه های برگ است انتخاب می شوند.

از قلمه های برگ نیز می توان برای تکثیر استفاده کرد. برای این کار، برگ های گوشتی را به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس بالای شاخه ها را علامت بزنید (برای جلوگیری از کاشت وارونه) و به مدت یک هفته در سایه قرار دهید تا خشک شوند. سپس ته هر برش را داخل زمین فرو کنید.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

دانه:
برای به دست آوردن تعداد زیادی نهال می توان بذر این گیاهان را در جعبه یا گنجینه کاشت. اما اگر تعداد نهال شما کم است، باید از گلدان های کم عمق استفاده کنید.

در این روش میزان تولید گیاه کم بوده و گیاهان همگن تولید نمی شوند و با توجه به پدیده عقیمی و ناهمگنی نر، افزایش قابل توجهی در تنوع ژنتیکی در نتایج ظاهر می شود..

دانه ها در بهار گیاه آلوئه ورا در گلخانه در دمای حدود 21 درجه سانتیگراد کشت می شود. بذر آلوئه ورا باید در عمق بیش از 1 سانتی متر در خاک کاشته شود. زیرا در کشت عمیق تر، جوانه زنی بذر کاهش می یابد.

حفظ رطوبت خاک بسیار مهم است. این بذر معمولاً 1 تا 6 ماه پس از کاشت شروع به جوانه زدن می کند. هنگامی که نهال های جدید به ارتفاع حدود 3 سانتی متر رسید، می توان آنها را به گلدان های جداگانه منتقل کرد.

این نهال ها باید در خاک سبک و با زهکشی خوب رشد کنند. هنگام پیوند نهال باید مراقب بود که به ریشه آسیب نرسد. اما در این روش تکثیر میزان تولید گیاه کم است.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی
خرد:
کاشت قلمه یا جوانه های کوچک در کنار شاخه اصلی یکی دیگر از روش های تکثیر است. از آنجایی که این نوع گیاه در کنار شاخه اصلی جوانه های کوچکی تولید می کند به راحتی می توان آنها را از مادر جدا کرد و ریشه داد.

بیشتر بخوانید  لیست داروخانه های تبریز همراه با آدرس و تلفن

قلمه ها از درخت اصلی تغذیه می کنند و رنگ سبز روشن دارند و در صورت قطع شدن برگ های پایه اصلی به دلیل وجود قلمه گیاه به صورت افقی رشد می کند این گیاه می تواند حتی تا چندین سال بدون نیاز به تغییر گیاه به رشد خود ادامه دهد. گلدان از آنجایی که کلش تولید می کند، تعویض ظرف زمان بر به نظر می رسد

قسمت بالای زمین بسیار بزرگ و متراکم است این گیاه بسیار بزرگ است و در هر خاکی می تواند رشد کند اما خاک های با زهکشی خوب را ترجیح می دهد.

تقریباً هر 10 ماه یکبار 10 قلمه در ریشه و لبه برگهای خشک شده گیاهان آلوئه ورا مشخص شد که در این روش اصلاح ژنتیکی و خواص آن بسیار کم بوده و گیاهان همگن تولید می شود.

برای تولید تجاری آلوئه ورا، کشت آن فقط از طریق هرس توصیه می شود. قلمه هایی با طول عمر حدود 3-4 ماه و 4-5 برگ و ارتفاع حدود 20-25 سانتی متر برای کشت بسیار مناسب هستند.

برای اینکه قلمه ها برای تکثیر استفاده شوند باید در مرحله اول زمانی که به اندازه کافی رشد کردند و به اندازه کافی آبیاری شدند در گلدان کاشته شوند.

بعد از این مرحله تا سه هفته نباید گلدان ها را آبیاری کرد زیرا ریشه های جوان آب را جذب می کنند. رنگ برگ های جدید ممکن است برای مدتی به خاکستری یا قهوه ای تغییر کند، اما پس از مدتی به رنگ طبیعی تبدیل می شود.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

کشت های بافتی:
در این روش کشت بافت با به دست آوردن سلول های بنیادی گیاهی و تمایز آنها می توان یک گیاه کامل تولید کرد به گونه ای که روش کشت بافت گیاهیآلوئه وراقسمت کوچکی از سلول های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت می شود و کل گیاه از بارزترین مزایای روش کشت به دست می آید.

بافت تسریع در تولید مثل (حدود 50 تا 200 برابر) کنترل ژنتیکی گیاه، تولید گیاهان یکسان و پایدار از نظر ژنتیکی و عدم تغییر خواص آن، کنترل عفونت ها و بیماری ها بازده اقتصادی بالا است.

از آنجا که آلوئه ورا یک گیاه دارویی است کاربرد گسترده ای در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی دارد، تحقق این فناوری در کشت از بازده اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است، زیرا در روش طبیعی تکثیر آلوئه ورا هر 6 ماه تنها 6 تا 3 گیاه جدید تولید می شود. حداقل صد گیاه جدید

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

فواصل کاشت:
بهترین فاصله بین گیاهان 60 تا 90 سانتی متر است.

دوره آبیاری:

این گیاه یک گیاه آبدار است. بنابراین باید توجه داشت که آب زیاد ضرر بیشتری نسبت به کم آبی دارد. بنابراین در آبیاری مجدد باید مراقب باشید

اگر خاک گلدان به خشکی نسبی رسیده باشد خاک گلدان نباید کاملا خشک شود و برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه می توان شن و ماسه را به ارتفاع حدود 2 سانتی متر کف گلدان بریزید.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

سیستم آبیاری:
مناسب ترین روش آبیاری سیستم فارو است (در فواصل معین پشته های خاک درست کنید و روی آن پشته ها بکارید) در کشت گلخانه ای سیستم آبیاری قطره ای است.

بیشتر بخوانید  چگونه کاکتوس را تکثیر دهیم؟به همراه اصول مهم برای نگهداری کاکتوس

آب مورد نیاز:
برای تولید یک کیلوگرم از این گیاه به حدود 150 میلی لیتر آب نیاز است.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

کاشت کلش در خزانه و سپس انتقال آن به زمین اصلی

زبقیه خزانه باید به زمین اصلی منتقل شود:
4 تا 6 ماه بسته به شرایط نگهداری

زمان مناسب برای کاشت در خزانه:
در اواخر تابستان قلمه ها جدا و کاشته می شود.مقدار قلمه مورد نیاز برای کاشت در یک هکتار زمین 25000 قلمه می باشد.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

سن مصرف سبزی:
اکثر مردم به اشتباه فکر می کنند که هر چه گیاه پیرتر (3 تا 4 سال) باشد، قدرت بیشتری برای التیام دارد. در واقع اینطور نیست.

درست است که گیاه مسن نسبت به جوان مقاوم تر است، اما حتی یک گیاه کوچک هم از نظر مقدار مواد مؤثر می تواند اثر شفابخشی داشته باشد.
زمان برداشت:
تقریباً 8 ماه پس از کاشت قلمه ها بسته به اندازه و کیفیت قلمه ها و برش برگ های بیرونی از پایه

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

زمان بالغ شدن آلوئه ورا:
بالغ شدن کامل این گیاه 18 تا 24 ماه طول می کشد.

جراحی پس از برداشت:
انتقال سریع برگ ها به ظروف یخچالی به محل عمل آوری یا شستشوی برگ ها و حذف ژل از برگ ها و انتقال سریع به کارخانه های فرآوری


جزئیات لازم در عملیات برداشت:

فقط برگ های بیرونی گیاه به طول بیش از 20 تا 25 سانتی متر باید چیده شوند. لازم به ذکر است که ماده زرد رنگ از سلول های محل بریده شده است

برگ ها برداشته شده و شیرینی ها مخلوط می شوند.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی
مراقبت ویژه در زمان برداشت:
آبیاری منظم باعث افزایش مقدار ژل می شود، اگر گیاه از نظر آب در جای تنگ قرار گیرد، مقدار آلوئه و آمودین در ژل افزایش می یابد و طعم ژل کمی تلخ می شود و رنگ آن قهوه ای می شود. .


عملکرد و برداشت در هکتار در سال:

برداشت این گیاه معمولاً 4 بار در سال است و از هر بوته در یک نوبت حدود 3 برگ برداشت می شود و اصولاً از هر بوته 12 برگ در سال می باشد و تناژ برداشت در هر هکتار در سال بین 120 تا 200 تن می باشد. .

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

اندام های مورد استفاده:
اندام مورد استفاده در این گیاه برگ های کاملا رشد یافته آن می باشد.یک یا چند برگ گیاه را می توان قطع کرد که مطمئناً مشکلی در مکانیسم رشد گیاه ایجاد نخواهد کرد.

فقط باید سریع و با چاقوی تیز این کار را انجام دهید، در صورت نیاز به چند برگ بهتر است از برگ های مجاور در خاک یا به طور کلی از برگ های پایین ساقه اصلی استفاده کنید.

زیرا یک قانون کلی برای همه گیاهان وجود دارد که برگهای پایینی گیاه از نظر عملکرد حیاتی اهمیت کمتری نسبت به برگهای بالایی دارند، البته باید اضافه کنیم که برگهای پایینی قدرت شفابخشی بیشتری دارند.

تحول رشد:
به طور کلی شکافی که در رشد گیاه ایجاد می شود بسیار متنوع است، اما از آنجایی که این گیاه نیاز به مراقبت فنی زیادی ندارد، دانستن مجموعه ای از اطلاعات کلی می تواند در رفع مشکلی که برای گیاه پیش می آید موثر باشد.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی


شرایط اقلیمی گیاه:

این گیاه بومی مناطق استوایی است و برای رشد مطلوب به نور خورشید نیاز دارد. هوای گرم و کمی سایه را دوست دارد و دمای زیر صفر را تحمل نمی کند، بنابراین در مناطقی که دما به زیر صفر درجه می رسد نمی توان از آن استفاده کرد.

در حال رشد است آلوئه ورا در 2- درجه سانتیگراد یخ می زند و در صورت یخ زدن گیاه می میرد. گیاه آلوئه ورا در دمای بالاتر از 70-80 درجه سانتیگراد از بین نمی رود، اما برگهای بلند ضعیفی تولید می کند.
کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

بیشتر بخوانید  کرم آبجو

محدوده موضوع:
این گیاه بومی آفریقاست. در قرن هفدهم در جزایر باربادوس و در قرن هجدهم در آنتیل و امروزه در جزایر هند، اندونزی، جامائیکا، مکزیک، تگزاس و جزایر قناری می رویند.

در ایران نیز در جزیره خارک می روید. این گیاه از مناطقی از کشور از جمله بندرلنگه، بندر خمیر و همچنین در 35 کیلومتری بندرعباس در محلی به نام قلعه قاضی سرچشمه می گیرد.

جزیره کشم مناسب ترین مکان برای کشت است گیاه آلوئه ورا است. در حال حاضر به دلیل اهمیت این گیاه در نواحی استان بوشهر، استان های سیستان و بلوچستان، استان هرمزگان به ویژه کشم و مناطقی مانند نهبندان می روید.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

نیازهای اصلی غذایی:
عناصر غذایی لازم 55-55 کیلوگرم فسفر، 55-65 کیلوگرم نیتروژن و 35-45 کیلوگرم پتاس در هکتار است.

بافت خاک مناسب برای رشد:

آلوئه در هر خاکی قابل کشت است و خاک لومی شنی با زهکشی بالا بهترین بستر برای رشد است.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

کود مورد نیاز:
خاک مورد نیاز این گیاه باید اسیدی باشد و می توان مقداری نیتروژن به اشکال مختلف به خاک اضافه کرد به عنوان مثال می توان سالی یک بار از نیترات آمونیوم به میزان 136 کیلوگرم در هکتار استفاده کرد.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

PH مورد نیاز:
حدود 5.6، اما اسیدیته تا 5.8 را نیز تحمل می کند.

نور و گرما:
این گیاه به نور مستقیم و نور شدید آفتاب حساس است. او به تنهایی واکنش نشان می دهد و پشتش قهوه ای می شود.

بنابراین بهتر است آن را در نور غیرمستقیم نگهداری کنید.از نظر دمای مورد نیاز باید نسبت به سرما حساس نگهداری شود و در محیطی مانند تهران این گیاه را در زمستان در گلخانه نگهداری کنید.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی

آفات و بیماری ها:
آمارها نشان می دهد که کشت این گیاه در وطن اصلی با آفات و بیماری های قابل توجهی مواجه نیست، بلکه در شرایط نامساعد محیطی باعث ضعیف شدن گیاه و کاهش مقاومت آن می شود.

عوامل قارچی، ویروسی و باکتریایی می توانند به گیاه آسیب برسانند.گیاه آلوئه ورا مستعد بیماری لکه سیاه، پوسیدگی ریشه و سفیدک پودری است

اما به طور کلی خطر ابتلا به بیماری در این گیاه نسبت به سایر گیاهان بسیار کم است، در صورت آبیاری زیاد، این گیاه بسیار در معرض بیماری های پوسیدگی ریشه قرار می گیرد، زیرا این گیاه آب بسیار کمی مصرف می کند.

مشاوره:

در مکان های گرم، گیاهان آلوئه ورا که در فضای باز رشد می کنند، گل های زیبایی می دهند که ساقه های بلندی دارند و در رنگ های مختلف موجود هستند، اما اگر آلوئه ورا به عنوان یک گیاه آپارتمانی کاشته شود، گل نمی دهد.

کاشت آلوئه ورا به طور معجزه آسایی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *