از مسجد جامع کوم چه می دانید؟


به گزارش سلام نو، مسجد جامع کوم یا مسجد جامع آتیک یکی از قدیمی ترین مساجد کوم است. این مسجد در مرکز کومو قرار دارد و مجموعه ای از بناهایی است که در دوره های مختلف ساخته شده اند. مسجد جامع کوم دارای قسمت‌های دیدنی مختلفی از جمله ایوان، مقبره، گوشواره‌ها، شبستان‌ها، سردر، محراب‌ها، صحن، زیرزمین و گنبد باشکوه است. همچنین در این مسجد کتیبه های زیادی وجود دارد که قدیمی ترین آنها به سال 529 هجری قمری باز می گردد. یکی از زیبایی های استثنایی این مسجد کاشی کاری، تزئینات رنگارنگ، گچ بری و مقرنس های متعدد آن است.

از مسجد جامع کوم چه می دانید؟

مسجد جامع کوم در نزدیکی مسجد جامع، در خیابان آذر، نزدیک دروازه ری قرار دارد. در مورد بانی اصلی مسجد بزرگ در کومو اختلاف نظر وجود دارد. در منابع ابوالسادم حسین بن علی آدم اشعری و سلطان طغرل دوم و کمال ثابت کومی وزیر سلطان مسعود سلجوقی به عنوان بانیان اولیه مسجد معرفی شده اند.

مسجد جامع کوم یکی از دو مسجد مستطیل شکل ایران است که شکل مستطیل دارد. این مسجد پس از مسجد امام حسن عسگری (علیه السلام) قدیمی ترین مسجد کومه است.

بخش‌هایی از بنای فعلی مسجد فتحعلی، شاه قاجار و حسین خان نظام‌الدوله بوده است. برای ساخت این مسجد عظیم به مساحت 6000 مترمربع از یک شاخه آهنی استفاده نشده است که حتی پس از گذشت سالها از ساخت آن پابرجا و ثابت ماند.

از مسجد جامع کوم چه می دانید؟

اسکلت اصلی گنبد متعادل آن متعلق به نیمه اول قرن ششم هجری قمری است. طبق متون معتبر، سال جاری ساخت گنبد این مسجد، سال 529 هجری قمری است. این تاریخ قبل از تعمیر در زمان فتحعلی شاه بر روی کتیبه های گچبری بنا به خوبی نمایان بود.

بیشتر بخوانید  شایعه فوت ناشی از واکسن کرونا در کاشان کذب است

قدیمی ترین کتیبه به تاریخ 529 ه. است. متن این کتیبه بخشی از سوره نور است که با خطی زیبا با کاشی معرق حکاکی شده است. بر کتیبه ایوان جنوبی تاریخ 1246 ه. ثبت شده است. کتیبه های محراب گنبد خانه و ایوان شمالی مربوط به سال 1246 هجری قمری است. و در سال 1248 هجری قمری و ورودی ضلع جنوب غربی مسجد به تاریخ 1381 ه.

از مسجد جامع کوم چه می دانید؟

ایوان شمالی و شبستان های شمالی و شرقی در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. در این دوره ایوان جنوبی و گنبد خانه مرمت شد. شبستان جبهه غربی و زیرزمین آن اثر ناصرالدین شاه قاجار است. کتیبه های مسجد اعظم کومی نام خوشنویسان شیخ محمد حسن کومی، محمدرضا شریف کومی و شیخ عباس مصباح زاده را نشان می دهد.

شاخص تعیین وقت نماز از کنجکاوی های مسجد است و شاخص سنگی است که با آن می توان وقت نماز ظهر را تعیین کرد.

از مسجد جامع کوم چه می دانید؟

مسیر دسترسی

این مسجد در منطقه لبچال جابان آذر و نزدیک دروازه ری قرار دارد. از طریق خیابان آذر، بزرگراه عماریاسر و تونل غدیر می توان به این مسجد رسید.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید