مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از مسجد جامع خاروانا چه می دانید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، این مسجد در مرکز دهستان خاروانا در 70 کیلومتری شهر ورزکان قرار دارد. قدمت این مسجد مربوط به قرن ششم و هفتم هجری قمری است، این مسجد در نوع خود بی نظیر است و پس از انقلاب با حمایت مردم شریف هاروانا و مسئولان وقت بازسازی شد. سه کتیبه در این مسجد وجود دارد که یکی از آنها نشان می دهد که قدمت مسجد مربوط به دوره ایلخانی است. این مسجد در زمان ناصرالدین شاه بازسازی شد.

از مسجد جامع خاروانا چه می دانید؟

به دلیل شیب هاروانا در ضلع شرقی روبروی مسجد، استخر و آبنما تعبیه شده بود.این مسجد در زمان جنگ ایران و روس در زمان فتحعلی شاه قاجار که 31 روز در هاروانا به طول انجامید تخریب شد. . سیستم لوله کشی واضح است.

این مسجد زیبا دارای دو گنبد و یک شبستان است که نمای داخلی گنبد نقاشی شده است. اما ضلع بیرونی گنبد با ایزوگام پوشانده شده که قدمت این مسجد را نقض می کند.

گنبدهای آجری مسجد هروان بر روی پایه های سنگی قرار گرفته است که با نوع معماری و انتخاب مصالح، زیبایی خاصی را در این منطقه کوهستانی ایجاد کرده است. استفاده از مصالح آجر، چوب و سنگ در بدنه این مسجد سنتی و تاریخی دلیل زیبایی آن در منطقه کوهستانی ارسباران است.

از مسجد جامع خاروانا چه می دانید؟


این مسجد تاریخی دارای دیوارهای سنگی با کلاف های چوبی در داخل سازه های سنگی آن است و پنجره های مدور گچی بر زیبایی آن افزوده است.

دو گنبد مسجد تاریخی هاروان با دو پشت نوک تیز به هم متصل شده اند، بیرون فضای خالی بین گنبدها است که جذابیت آنها را ایجاد می کند، اما فضای داخلی گنبد متفاوت است و به صورت نیم دایره ساخته شده است. گنبد شش متری مسجد جامع خاروان از زیبایی های این بنا است. دو گنبد بسیار بزرگ هاروانا شبستان مسجد است که دارای پلان مربع شبستان و گنبد خانه هشت متری، چایخانه و لابی، ایوان زنانه است. ساختن مسجد بزرگ بدون استفاده از ستون و تکیه گاه یکی از قسمت های شگفت انگیز مسجد است. روی پنجره ضلع جنوبی مسجد سنگ فسفری وجود دارد. فسفر نور را در روز ذخیره می کند و در تاریکی آن را برمی گرداند.متاسفانه عده ای گمان می کردند که یک سنگ قیمتی گران قیمت داخل آن وجود دارد به همین دلیل اقدام به سرقت این سنگ گرانبها اما زیبا کردند.سیمان پوشیده شده بود.

بیشتر بخوانید  دستمال کاغذی چقدر گران شد؟

از مسجد جامع خاروانا چه می دانید؟

کتیبه های مسجد جامع خاروان:

سه کتیبه در مسجد هاروانا وجود دارد، یکی در ورودی و دو کتیبه دیگر در داخل مسجد. در جاکفشی مسجد جامعه کتیبه ای سنگی بر دیوار شمالی که به شکل محراب است و تاریخ سطح آن نقش بسته است (دوازده و چهل و هفت، ۷۴۲). این لوح و محراب از چهار قطعه سنگ تراشیده شده تشکیل شده است. دو قطعه به شکل پایه و دو قطعه به شکل فلکس محراب که تاریخ بالایی روی آن حک شده است. این کتیبه نشان می دهد که این مسجد قرن ها قبل از زندگی دختر بیندربیگ دیزماری یعنی در اواخر سلطنت مغول ساخته شده است.شاه صفی اول صفوی مرمت شده است (-1038-1052). کتیبه دیگری نشان می دهد که در زمان ناصرالدین شاه قاجار در سال 1311 هجری قمری این مسجد توسط معمار کربلایی احمدعلی به طور کامل بازسازی شده است.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *