امروزه به دلیل بهره برداری گسترده و کنترل نشده از برنامه ریزی شهری ، مناطق سبز در حال تخریب است. فرهنگ حفاظت از طبیعت توسط برخی افراد جامعه نادیده گرفته می شود و آنها هنگام تفریح و گشت و گذار در طبیعت و مناطق سبز به اعتماد به محیط توجه نمی کنند.
به گزارش ایسنا ، روزنامه جوان همچنین می نویسد: “آنها زباله های خود را کنار رودخانه ، ساحل ، جنگل و غیره رها می کنند ، آتشی را که روشن می کنند خاموش نمی کنند و این تعداد گاهی منجر به آتش سوزی جنگل و تخریب می شود.” گیاهان و حیوانات منطقه نیز منقرض شده و شکار غیرمجاز می تواند منجر به انقراض گونه های مختلف ارگانیسم ها شود ، بنابراین محیط زیست در معرض تهدید جدی جهانی و ملی قرار دارد. حفاظت از محیط زیست به تلاش و توجه اکثریت جامعه بستگی دارد. در این راستا ، مدل سازی و تأثیر افراد از رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر رفتار آنها با محیط زیست بسیار موثر و کارآمد است ، بنابراین رسانه ها نقش موثری در بالا بردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و جلب توجه مردم به حفاظت از محیط زیست دارند. .
با توجه به اینکه رسانه ها دارای عملکرد آموزشی و نقش مکمل در شناخت مخاطب هستند ، عملکردهای “اطلاعات” و “آموزش” آنقدر مهم هستند که ستون چهارم رسانه ، دستیابی به این دو توانایی و عملکرد است.
البته رسانه ها دارای دو نقش دیگر “تبلیغات” و “سرگرمی” همراه با اطلاعات و آموزش هستند. به عبارت دیگر ، رسانه ها همراه با سرگرمی و تبلیغات به حوزه های شناختی ، نگرشی و رفتاری مخاطب نفوذ می کنند و به طور غیر مستقیم سطح آگاهی ، دانش و نگرش مخاطب را تغییر می دهند.
به این ترتیب ، رسانه ها با استفاده از هر چهار کارکرد اطلاعاتی ، آموزشی ، تبلیغاتی و سرگرمی ، به طور مداوم آگاهی و نگرش مخاطب را شکل داده و تغییر می دهند ، و همچنین وی را برای پذیرش رفتاری که توسط برنامه ریزان و اندیشمندان رسانه ای پیش بینی شده آماده می کنند. بنابراین معمول است که بسیاری از مخاطبان به همراه تولیدات گسترده و گسترده رسانه ای تهیه و توسعه می یابند.
امروزه ، در شرایطی که مردم بیشتر در معرض پیام های رسانه ای هستند ، رسانه ها باید مسئولیت اجتماعی داشته باشند تا افکار ، دیدگاه ها و نگرش های مخاطبان خود را نسبت به نقش ها و وظایف اجتماعی خود ایجاد و پرورش دهند و اجازه ندهند که عموم مردم نسبت به در اطراف آنها اتفاق می افتد آنها باید نادان و بی دقت باشند ، اما باید دانش و آموزش لازم را برای افزایش دانش و مهارت خود به مخاطب بیاموزند.
نقش رسانه ها در تحقق مشکلات اجتماعی به قدری مهم است که به افراد در شرایط بحرانی رسانه ها کمک می کند و مردم از طریق رسانه ها متوجه می شوند که برای نجات خود و کمک به دیگران چه کاری باید انجام دهند.
در زمینه محیط زیست ، رسانه ها نقش ناظر عمومی را بازی می کنند و به مردم یادآوری می کنند که سرنوشت دیگران در سرنوشت آنها بی تأثیر نیست و مردم نمی توانند نسبت به مشکلات و مشکلات محیط زیست بی تفاوت باشند و آن را به راحتی پشت سر بگذارند ؛ به همین دلیل ، بیشتر کمپین ها و مکالمات گروهی در این زمینه از طریق رسانه های رسمی و غیررسمی مانند شبکه های اجتماعی شکل می گیرد.
برای سازمان های بشردوستانه و محیط زیست ، سازمان ها ، م institutionsسسات و انجمن ها ، رسانه ها یک اولویت هستند که می توانند چشم پشتیبانی افراد را برای پیشرفت جلب کنند. در واقع ، در این موارد ، رسانه ها به عنوان واسطه ای بین کسانی که کمک می خواهند و افرادی که توانایی و شرایط کمک را دارند ، عمل می کنند.
رسانه صدای مردم است. رسانه ها نقش مشارکت را بازی می کنند و رسانه ها برای مخاطبان خود بر اهمیت مشارکت آنها در مشکلات و الزامات اجتماعی برای انجام صحیح وظیفه اجتماعی خود تأکید می کنند.
رسانه ها می توانند احساس تعلق و مشارکت شهروندان را تحریک کنند ، به طوری که اکثر افراد جامعه می توانند در برابر کاستی ها و ناهنجاری ها اقدام موثری انجام دهند تا به مدیران ، مسئولان ، کارگزاران و مسئولان مربوط به مسائل اجتماعی و زیست محیطی نسبت به تعهدات به موقع و به موقع هشدار دهند.
اگر شبکه ها و شبکه های اجتماعی کار آموزش ، آموزش ، شفاف سازی ، سازماندهی و آموزش افراد را در مناطقی مانند محیط زیست و سایر موضوعات اجتماعی انجام می دهند. ما جامعه ای آگاه ، مسئول و منتقد را خواهیم دید که می تواند به طور فعال حقوق خود را دنبال کند.
بهبود محیط زیست نقش مهمی در ارتقا health سلامت انسان دارد ، زیرا آلاینده های زیست محیطی مضر و مخرب ، که از نظر ماهیت گسترده و متنوع هستند ، می توانند سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی انسان را به خطر بیندازند ، بنابراین با توجه به اینکه رسانه یکی از ابزارهای ارتباطی است در مجموع ، آنها م effectiveثر هستند و باید برای آموزش حفاظت از منابع محیطی مورد استفاده قرار گیرند.
فقر فرهنگی به دلیل عدم آگاهی عمومی ، فقدان برنامه های مدون و م governmentثر دولت و وضعیت اقتصادی تأثیر بسزایی در انقراض گونه های جانوری در فلات ایران دارد. به طور کلی ، فرهنگ جامعه ارتباط مستقیم با حفاظت از حیات وحش دارد. هرچه فرهنگ جامعه پررنگ تر باشد ، حیات وحش غنی تر و متنوع تر است. نقش م theثر اینترنت در افزایش سطح آگاهی و دانش اجتماعی و فرهنگی از طریق حفاظت از محیط زیست و همچنین روش های جلوگیری از بحران های زیست محیطی غیرقابل انکار است. در عصر حاضر ، تأثیر اینترنت به طور فزاینده ای آشکار می شود و در زمینه بحران های انسانی ، صنعتی و زیست محیطی مشهود است.
حفاظت از محیط زیست یکی از م importantلفه های مهم عدالت و توسعه پایدار است. حق استفاده از محیط زیست که برای همه افراد جامعه مفید است ، در تعریف عدالت نیز وجود دارد ، زیرا تخریب و آلودگی محیط زیست صدمات جبران ناپذیری به مردم ، به ویژه طبقات پایین جامعه وارد می کند. ترویج فرهنگ مشترک حفاظت از محیط زیست مستلزم آموزش محیطی در همه سطوح به ویژه برای کودکان و نوجوانان به عنوان سفیران محیط زیست در جامعه است.
متخصصان سازمان های محیط زیست با آگاهی و اطلاع رسانی در مورد حفاظت از محیط زیست افراد و اقشار مختلف جامعه ، در افزایش و ارتقا knowledge دانش خود در این زمینه و بکارگیری فرهنگ حفاظت از محیط زیست نقش موثری دارند ، اما بدون وجود این امکان پذیر نیست. مشارکت رسانه ها زیرا رسانه وسیله ای برای برقراری ارتباط بین کارشناسان محیط زیست و مردم است.
چرا باید اجازه دهیم مشکلات زیست محیطی به یک بحران و یک مشکل اساسی تبدیل شوند ، تا آنجا که زندگی مردم را مختل می کند ، پس رسانه های کشور به فکر راه حل هستند؟ باید گفت که روزنامه نگاری محیط زیست نقشه راهی است تا روزنامه نگاران و رسانه ها بتوانند قبل از وقوع بحران ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و ایجاد مشکل کنند.
انتهای پیام